brännskada

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

andreas

brännskada

Inlägg av andreas » 21/1 2006 21:22

Jag har en fråga som nån kanske vet svaret på :lol:

För nån vecka sen brände jag underarmen (ca 10x5 cm stort) på ett bastuaggregat. Såret blev som brännsår brukar bli... det vätskade lite och det bildades en skorpa.. Men det underliga är att på samma arm uppkom det som små utslag... såg ut som myggbett eller som små finnar... Det kanske var 10-15 st totalt. Det som är ännu mer märkligt är att 6 st låg på en rak linje med 1 cm mellanrum....

eftersom visa utslag var så symetriska, samt att de uppkom i samband med att jag brände mig, så var min tankte är det var nånting som transporterades från såret i lymfkärl eller blodkärl och som sedan ville ut ur huden.

Kan det vara så, eller är det nån som har en bättre teori??

Eirik

Inlägg av Eirik » 22/1 2006 18:33

Har du påført salve e.l. som du kan ha reagert allergisk på?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/1 2006 21:46


magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

SV: Brännskada

Inlägg av magill » 23/1 2006 10:10

Var på armen fick du utslagen? I eller runt skadan? Eller kanske ovanför/nedanför skadan? Vad använde du för att kyla skadan?

Om du har fått det i kanten av såret kan det ju vara så att det är små brännblåsor som bildades just där för att bastuaggregatet hade utstickande delar just där, etc. Kolla och jämför i så fall om utslagen "passar" in på agregatet (men kolla när det är kallt :wink: )

Annars får du väl uppsöka vårdcentralen å kolla.

andreas

Inlägg av andreas » 23/1 2006 23:38

Detta hände på nyårsafton... så jag tillhör de 40% som det talades om i studien novisen länkade till... :D

Direkt efter det hände kylde jag med snö. Sedan har jag haft Aloe Vera på, och runt om. Men jag tror inte det är något som jag har reagerat på för jag testade idag att smörja med Aloe vera och det har gått bra.
Nu har det läkt och utslagen är borta.

Men jag är ändå intresserad av att få veta vad det var... jag tog en bild några dagar efter att det hände.

Det är inte så lätt att se prickarna, men obsavera att dom ligger i en rak rad, det är det som jag tycker är konstigt... (jag hade 3-4 st på ovansidan av armen oxå)

Bild

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 24/1 2006 0:22

De där utslagen ser inte ut att vara någon brännskada. Kliade dessa utslag? Du skrev att du kylde med snö. Det ser ut som "snöloppor" men de brukar - i alla fall här uppe i norr - förekomma mest på vårvintern. Om det handlar om snöloppor så kliar de rejält :wink:

andreas

Inlägg av andreas » 24/1 2006 8:34

Ja, dom kliade...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/1 2006 9:55

Ser ut som snöloppor!

Skriv svar