Pupillreaktion, kontroller prehosp ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Pupillreaktion, kontroller prehosp ?

Inlägg av AuF » 23/1 2006 18:25

hej på er.

Har en fråga angående pupillreaktioner. Vilka indikationer/symtom letar ni efter när ni kontrollerar detta ? Görs detta prehosp ?

tacksam för svar.

MVH

AUF

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 23/1 2006 19:12

När man lyser i ögat på någon så vill man se reaktionen av en sammandragning av pupillen. Om ingen reaktion syns så kan detta vara ett tecken på att personen har en inre blödning. (eller har tagit drogor av något slag) ( =

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 23/1 2006 20:37

Man kan även kontrollera om det är någon skillnad på storleken mellan pupillerna. Kan tyda på någon skada i ena hjärnhalvan. Viktigt att tänka på är att synbanorna korsas!

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Pupillreaktion, kontroller prehosp ?

Inlägg av malle » 23/1 2006 20:45

AuF skrev:hej på er.

Har en fråga angående pupillreaktioner. Vilka indikationer/symtom letar ni efter när ni kontrollerar detta ? Görs detta prehosp ?

tacksam för svar.

MVH

AUF
Hej AuF!

Visst kontrollerar vi pupillernas reaktion på ljus prehospitalt. Ljusstela pupiller eller pupiller som reagerar trögt på ljusstimulering indikerar att pupillmotoriken är ur funktion eller försämrad. Detta beror oftast på en cerebral syrebrist inte sällan utlöst av ett ökande ICP.

Vidgade ljusstela pupiller är typiskt vid hjärtstillestånd, där det gått alltför lång tid innan hjälp satts in.
/malle

AuF

Inlägg av AuF » 23/1 2006 21:02

Hej på er igen.

tackar för givande svar. 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/1 2006 21:40

Apropå det så har jag sumpat min lampa.. Någon som vet vart man kan köpa en ny? En som är avsedd för ändåmålet så det går att slå på den med handskarna på..

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/1 2006 21:46


AuF

Inlägg av AuF » 23/1 2006 21:47

Kanske kommer "lite" utanför ämnen nu men. Utrustning (lampor, skor, saxar etc etc) som man själv har på sig eller använder personligen får man själv införskaffa detta eller hur går det till?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/1 2006 22:06

Lipton: Jag ska kolla reaktionen. Inte bränna hål i hornhinnan:)

AUF: min arbetsgivare tycker inte att jag har nån användning av en pupillampa. Skor får man, sax får man.. Ja det mesta. Fråga mig inte varför jag inte får en lampa..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/1 2006 23:18

Tänkte bara säga att ljusstela pupiller inte är samma sak som hjärnskada på grund av syrebrist. Att ögonen slutar reagera på ljus sker ganska snart efter hjärtstopp men hjärnskador uppstår först efter 8-10 minuter om inte hypoxi föregick hjärtstoppet.

http://www.varta-consumer.se/content.ph ... onsumer.se

Bra ficklampa som inte kostar mycket. Har dock tendens att lysa i fickan och därför ha slut batterier när man behöver den.

Skriv svar