Fråga berörande skallskada/kraftig hjärnskakning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Fråga berörande skallskada/kraftig hjärnskakning

Inlägg av Linda » 23/10 2005 16:38

Fick för -91 alt -92 en kraftig smäll, på vänster sida i pannan upp mot hårfästet, av ett baseballträ i aluminium.
Var aldrig avsvimmad men rejält "borta", kraftig yrsel, illamående och kräkningar uppstod snabbt.
Bulan växte och växte och växte men gick aldrig hål på. Grovt räknat kanske en bula som stog rakt ut som var 5-6 cm
Har minneluckor från denna dag men minns att jag fick gå ensam hem från skolan där detta hände och ville bara sova.
Mina föräldrar orkade inte att köra 4 mil till akuten så jag är tyvärr aldrig varken undersökt eller röntgad.

MEN nu till min fråga. Jag har sen denna dag så gott som varje dag huvudvärk. En ganska kraftig sådan som kommer som blixt från klar himmel och gör mig nästan handlingsförlamad. Värken sitter i ca 30 sekunder upp till några minuter.
Värken avtar om jag trycker på stället där jag fick smällen! (har fortfarande en utbucktning där smällen tog)
Det senaste året har värken tilltagit ytterligare, den sitter i längre upp till flera timmar och påverkar synen på vänster öga.
Jga är nyfiken på om det bara är en tillfällighet att värken lindras när jag trycker på utbuktningen eller vad kan detta vara?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 23/10 2005 16:58

Beställ tid på vårdcentralen för undersökning.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 23/10 2005 17:04

Dom tar ej emot..
" migrän, ta två panodil och avvakta"
Akuten skrev:Beställ tid på vårdcentralen för undersökning.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 23/10 2005 19:59

Det var då för bedrövligt vilket mottagande du fått :evil: !

Du har rätt att få tid för undersökning på din vårdcentral men kanske inte samma dag eftersom du har haft dina besvär 13-14 år, även om besvären har tilltagit det senaste året.
Om de efter undersökning skulle komma fram till att du har migrän :? så finns det betydligt effektivare medicin än Panodil. Imigran brukar ofta vara det man väljer (receptbelagd).

Lycka till! // Akuten

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 24/10 2005 0:18

Jo jag vet att jag har rätt att få komma dit men inte så lätt när man måste ha en avtalad tid innan man får komma och man blir avfärdad både via telefon, personligen när jag åkt till vårdcentralen och via brev.
Jag lider av detta och vill få bukt med det.

Sist jag tog upp detta med min läkare så fick jag till svar: " du har ju haft en streptokock A infektion, det kan medföra kronisk huvudvärk så vi gör inte nått mer åt den saken. "
Vet inte om detta stämmer??

Kan det komma ifrån min Whiplash skada, huvudvärken alltså ? men det förklarar ju inte att den lättar när jag trycker på skadestället.
Akuten skrev:Det var då för bedrövligt vilket mottagande du fått :evil: !

Du har rätt att få tid för undersökning på din vårdcentral men kanske inte samma dag eftersom du har haft dina besvär 13-14 år, även om besvären har tilltagit det senaste året.
Om de efter undersökning skulle komma fram till att du har migrän :? så finns det betydligt effektivare medicin än Panodil. Imigran brukar ofta vara det man väljer (receptbelagd).

Lycka till! // Akuten

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 2/1 2006 5:46

Ja.. nu vet ja varför ja haft så himla ont i huvvet.... :(

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 10/1 2006 13:19

Linda skrev:Ja.. nu vet ja varför ja haft så himla ont i huvvet.... :(
kul att folk bryr sig!!....
Med anledning av vad jag fått veta kommer ja nog inte va här så mycket mer eller längre för den delen heller !

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/1 2006 14:20

Fler än jag är säkert intresserade av varför du hade huvudvärk. Sen är det upp till dig om du vill avslöja det!!!!!

Novisen//

Skriv svar