Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
Anonymous
Någon som har erfarenhet av det, eller som är med, som skulle vilja "slänga ut några" ord om dessa??
Bra eller dåligt??

-
Anonymous
Om du menar RödaKorset så har jag varit aktiv sedan 95, det funkar mycket bra Samt bra kamrat skap i våran grupp
-
Anonymous
Jag är faktiskt med i en Första Hjälpen grupp i Västerås. Måste säga att mitt inytryck av dessa människor som försöker göra något bra och gott för samhället utan att få betalt har varit mycket bra. Innan man får bli första hjälpare är man "praktikant" och får gå bredvid och se hur det fungerar, innan man bestämmer sig om man vill vara med. Därefter ges en kortare utbildning av mycket duktig och erfaren personal som varit med länge, och de har dessutom själva fått instruktörsutbildning i ämnet. Utbildningen är faktiskt väldigt bra med verkliga övningar och en hel del teori i Första Hjälpen. Utbildningen till sjuksköterska saknar detta något. HLR utbildning ges visserligen, men inte så mycket första hjälpen. Efter FH utbildningen är man behörig att göra ett praktiskt prov i grundläggande första hjälpen och sedan ett teoretiskt prov om Röda Korsets stadgar och Verksamhet. Om provet blir godkänt utfärdas en legetimation som visar att man håller viss standard och har viss garanterad kunska som första hjälpare.
Denna grupp av engagerade och intresserade lekmän (jag är ju en av dem) vet mycket väl att vi inte är någon ersättning av kvalificerad och utbildad medicinsk personal. Ambitionen att tävla och framstå som detta finns inte heller. Som första hjälpare ger vi till exempel aldrig medicin av något slag. Inte ens en huvudvärkstablett.
Vi finns där för att hjälpa till som första ledet i kedjan som räddar liv innan ambulansen kommer. Vi finns på evenemang, konserter och publika sammankomster. Vi plåstrar om, finns där att prata med och stöttar så gott vi kan. Vi larmar polis eller ambulans när något allvarligt inträffar.
Personligen kan jag varmt rekomendera Röda Korset och dess Första Hjälpen grupper!
-
Anonymous
Vi i Karlskoga har uppdrag på ex, festivaler, konserer, olika idrotter som fotboll ishockey m.m, motortvävlingar, roadracing, cross, rally ex svenska rallyt, em i rally cross och mycket annat också,
så våra uppdrag kan man säga är både ute på fältet och olika inomhusanläggning
nästa uppdrag som kommer för våran del är festivaler i Karlstad samt Karlskoga med början nästa vecka
-
Anonymous
Jepp ni förstod rätt, det var röda korset jag menade, kunde bara inte ändra mitt inlägg pga ngt konstigt som hänt.
Hur är åldrarna i grupperna? samt
Hur många är det i de grupper ni är med?
-
Anonymous
Ålder från 18 år och uppåt vi är ca 60 st