TV

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

TV

Inlägg av Lipton » 14/12 2005 21:25

Jaha. Vad skall man titta på nu då? Finns ju inte något bra kvar på onsdagkvällar. Både blåljus och tredje skiftet har ju försvunnit.
Måndagkvällarna finns ju cityakuten och tisdagarna den nyblivna doktor Grey, men vad göra med onsdagkvällar? Någon som har något tips (och nej jag önskar inte skaffa mig ett liv :lol: )???

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: TV

Inlägg av AMBASS » 14/12 2005 21:34

Lipton skrev:Jaha. Vad skall man titta på nu då? Finns ju inte något bra kvar på onsdagkvällar. Både blåljus och tredje skiftet har ju försvunnit.
Måndagkvällarna finns ju cityakuten och tisdagarna den nyblivna doktor Grey, men vad göra med onsdagkvällar? Någon som har något tips (och nej jag önskar inte skaffa mig ett liv :lol: )???
Goder afton Lipton!

Jag skulle vilja råda dig att se lite äldre filmer så som svenska "korridoren" (Janne Haldorf) produktion. Letar själv efter instruktinsfilmer från försvarsmakten vilka jag tycker är avslappnade att vila ögonen på. Det finns även en hel del undervisningsfilmer vilka spänner från obduktioner till pre-hospitala insatser (kanske i omvänd ordning :P ) vilka är mycket lärorika. Men på TV!? Nja det blir värre!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: TV

Inlägg av Wernvik » 15/12 2005 10:19

Lipton skrev:Jaha. Vad skall man titta på nu då? Finns ju inte något bra kvar på onsdagkvällar. Både blåljus och tredje skiftet har ju försvunnit.
Måndagkvällarna finns ju cityakuten och tisdagarna den nyblivna doktor Grey, men vad göra med onsdagkvällar? Någon som har något tips (och nej jag önskar inte skaffa mig ett liv :lol: )???
Tja, gräv ner dig i en trevlig bok som behandlar någon form av akutsjukvård.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 15/12 2005 10:34

Jag kan rekomendera en intressant bok som heter "Med livet i räddningstjänst" av Regina Birkehorn väldigt bra, författaren har följt brandmän och blivande brandmän uder utb. man får ta del av väldigt intressanta berättelser om sittuationer... Rekomenderas

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: TV

Inlägg av ohlstedt » 15/12 2005 10:38

AMBASS skrev:
Lipton skrev:Jaha. Vad skall man titta på nu då? Finns ju inte något bra kvar på onsdagkvällar. Både blåljus och tredje skiftet har ju försvunnit.
Måndagkvällarna finns ju cityakuten och tisdagarna den nyblivna doktor Grey, men vad göra med onsdagkvällar? Någon som har något tips (och nej jag önskar inte skaffa mig ett liv :lol: )???
Goder afton Lipton!

Jag skulle vilja råda dig att se lite äldre filmer så som svenska "korridoren" (Janne Haldorf) produktion. Letar själv efter instruktinsfilmer från försvarsmakten vilka jag tycker är avslappnade att vila ögonen på. Det finns även en hel del undervisningsfilmer vilka spänner från obduktioner till pre-hospitala insatser (kanske i omvänd ordning :P ) vilka är mycket lärorika. Men på TV!? Nja det blir värre!

//AMBASS
Vart hittar man dessa spenande undervisningsfilmer?

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Re: TV

Inlägg av Brosan » 15/12 2005 13:49

Lipton skrev:Jaha. Vad skall man titta på nu då? Finns ju inte något bra kvar på onsdagkvällar. Både blåljus och tredje skiftet har ju försvunnit.
Måndagkvällarna finns ju cityakuten och tisdagarna den nyblivna doktor Grey, men vad göra med onsdagkvällar? Någon som har något tips (och nej jag önskar inte skaffa mig ett liv :lol: )???
Lipton
Det finns ett program på tv 4 fakta onsdagskvällar kl 22,00 som heter kritiskt tillstånd

ha det bra
Brosan

Lipton

Re: TV

Inlägg av Lipton » 15/12 2005 15:06

Brosan: Saknar tyvärr den kanalen.

Wernvik: Har läst alla såna böcker som jag har och med tanke på de summor jag precis lagt ner på litteratur i folkhälsa så får jag väl lugna mig lite innan jag köper nytt (Lennquist's Katastrofmedicin kan man ju dock alltid bläddra lite i).

Ett annat hett tips från coachen om man har tråkigt är ju ett trevligt sudoku.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 16/12 2005 19:27

Lipton: Det lönar sig att ha ett brett sortiment på intressen! ;) Själv har jag nästan för många. Hinner ibland inte med alla roliga saker det finns att göra. = )
Jag läser ju själv medicin. Men det betyder itne att man alltid behöver läsa alla världens böcker inom sjukvård, eller se diverse filmer. :wink:

Internet har du i alla fall. Det vet jag! ( : Och det är en av alla världens underbara uppfinningar. Om du inte är livrädd för att fastna framför burken så finns det en värld nästan större än den fysiska som man kan resa runnt i, till och med jorden runnt bara på några sekunder. Internet såklart. = ) Här finns ju allt! Webforum om alla världens kategorier, och articklar, insändare, webbsidor, böcker, filmer, ljudklipp etc inom ett universum av ämnen och kategorier. Är bara att ut och söka! :wink:


Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 21:45

Måste säga att det där var det värsta jag sett i hela mitt liv. Får man skämta om allt nuförtiden? :lol:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/1 2006 23:45

Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/1 2006 9:06

Wernvik skrev:
Är det du som står och hänger i högra hörnet i början eller?
Wernvik: Nej, men med tanke på min nuvarande mage får jag väl ta det som en komplimang! :lol:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 4/1 2006 22:18

Här är några intressanta länka, bla från olika operationer, väldigt bra=) :lol:


http://www.orebroll.se/uso/pagewide____10277.aspx

http://gastrointestinalatlas.com/Englis ... omach.html

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/1 2006 17:01

ohlstedt skrev:Här är några intressanta länka, bla från olika operationer, väldigt bra=) :lol:


http://www.orebroll.se/uso/pagewide____10277.aspx

http://gastrointestinalatlas.com/Englis ... omach.html
Cheers Ohlstedt, jag har svarat på ditt e-post! Bra länk! Av många anses kirurgerna i Örebro som landets främsta! Örebro läns landsting får högt betyg när det gäller AT-platserna. Jag tycker personligen att denna typ av filmer är mycket lärorika. För att på ett bättre sätt bredda sig så tycker jag att man skall införa mer av denna typ av filmer i grundutbildningen till både OP-syrra och i den grundläggande läkarutbildningen! MYCKET BRA LÄNK ohlstedt!!!
Blood Will Tell

Skriv svar