Samma person om och om igen...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Samma person om och om igen...

Inlägg av Anonymous » 31/12 2005 21:32

Hallå i blåbärssylten...

Ska man lägga någon extra tankte och energi på att samma person åker med ambulansen (förtur) om och om igen? Särskillt om det handlar om liknande saker, blir lite fundersam.

Även hur bra koll har poliser på akutmedicin? Vad har dom för utbildning? Tycker det verkar skifta, en del är vettskrämda och noll koll andra jobbar på som om dom var sjuksyrra.

Ha det gött!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/1 2006 11:00

Självklart. Jag tycker man ska konfrontera patienten med dessa uppgifter. Försöka luska vad som liger bakom utan att vara anklagande.

Polisen har 1 v på skolan i sjukvård (så var det tidigare iaf). Där har de A-HLR. Inga medicinska kunskaper alls. Däremot ONI läser ganska mycket farmakologi och liknande. De har delegering och en del mediciner iv som de kan ge i vissa fall, men bara på varandra. Sedan ska de kunna, om det det är stor risk att någon blir skadad sätta PVK innan tillslaget för att snabbt börja chockbehandling med ringer om något går snett.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Vad är ONI?

Inlägg av magill » 1/1 2006 17:09

Vad är ONI? Eller rättare sagt; vilka? I vilken organisation ingår de?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/1 2006 17:20

ONI heter numera NI. Det är Polisens Nationella Insattsstyrka. De lyder väl direkt under RPS och Rikspolischefen har jag för mig.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

A-HLR?

Inlägg av magill » 1/1 2006 17:31

En fundering över Niklas meddelande. Har "vanliga" poliser A-HLR? Det tror jag inte..? Menar du inte basal HLR eller kanse D-HLR med defibrilering? Inte A-HLR med mediciner och grejer??

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/1 2006 18:40

gick av bara farten.. De har ju inga mediciner förstås:)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/1 2006 11:22

D-HLR gäller även andra delar av polisen då de på vissa ställen har stoppat in deff i bilarna. Det råder dock delade meningar bland polisen om detta är bra eller inte.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 14:59

Jag vill bara tillägga att jag anser inte att det är min uppgift att bedömma behovet av ambulans. Visst reflekterar jag över missbruket men då vänder jag mig till behandlande läkare som får råda med SOS om hanteringen av personen. Skulle det ingå i mina arbetsuppgifter skulle det vara en helt annan sak....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/1 2006 15:27

Novisen:

Jag ser inte att man inte skulle kunna ta upp sakenmed patienten? Man kanske får en bra diskussion. Om inte så är det en sak för den behandlande läkaren..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 22:04

Niklas! Jag kanske lät lite väl principfast. Visst måste man vara flexibel och att man pratar ju ändå med patienten. Man börjar ju fundera om en patient åker ofta. På tiden som vi skjutsade hem folk från avdelningarna hade vi en patient som alltid tog avsked till avdelningspersonalen med kommentaren -Vi ses imorgon......Patienten åkte säkert 1 gång i veckan. Av Prio 1 blev det så småningom prio 2 fast patienten hade nya hjärtinfarkter utimellan. Stort socialt behov, dödsångest och allvarlig sjukdom var anledningarna till "ambulansutnyttjandet". Nytt boende minskade ambulanstransporterna till i stort sett noll.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/1 2006 23:59

Ja. Man kan lätta börja känna för patientera; "Men han är ju så ensam".. För mig är inte det en anledning att åka ambulans. Oavsett vad.. Då är det som du säger, kanon med ett särskilt boende, även om ensamhet inte är en indikation för det heller:)

Eirik

Inlägg av Eirik » 3/1 2006 3:04

Etter min mening har vi jo et ansvar for HELE pasienten, også den psykososiale biten. Dersom det oppleves som reellt for pasienten bør det også behandles slik av oss, enten det er somatiske eller psykiske plager. Kanskje bør vi være flinkere til å hjelpe pasienten til alternativ behandling, ikke bare finne den enkleste løsningen på det problemet man har der og da...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/1 2006 10:30

Självklart Eirik! Jag tror att jag bara såg "konfrontera patienten" då jag läste Niklas inlägg. :wink: . Att ifrågasätta varför patienten åker ambulans kan aldrig vara vår uppgift men att ta reda på varför patienten åker ambulans är alltid vår uppgift.

Skriv svar