Ambulanspersonals egna upplevelser.

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 22/12 2005 18:59

Kanske skulle bli något! ;)
En handfull ambulanspersonal får väl samla ihop berättelser och upplevelser, sedan med deras egen erfarenhet sitta och plocka ut dom som de själva tycker är intressantast/bäst.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/12 2005 23:23

Finns ju flera C uppsatser som berör ämnet om hur sjuksköterskan i ambulans ser på sitt jobb. Tror det resultaten är lika för all personal prehospitalt.

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 25/12 2005 22:18

En sådan bok skulle nog vara lika intressant läsning som en bibel med jorunalgrodor. Gäsp! Köp en riktig bok istället, Elizabeth Kostova's - Historikern rekomenderas varmt istället för en massa sjukvårdsjoller på fritiden ;)

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 25/12 2005 23:18

Jag tror inte att boken skulle bli ansedd som trisst eller tråkig. Nej, inte för "vanligt" folk i alla fall. För dessa människor som jobbar inom räddningstjänsten eller ambulansen kanske, men för de övriga bedborgarna så tror jag nog det skulle vara en riktigt intressant och spännande läsning.

Jämför man det med de docku/reality-serier som sändes/sänds (Blåljus, livräddarna mm) så var det mest människor som själva jobbade inom yrket som klagade på serien. (När det nu dök upp en klagan av något slag) De flesta andra tyckte det var väldigt spännande.

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 27/12 2005 15:39

Blåljus var ju en tämligen oduglig skildring av bl.a. ambulanssjukvården, det kanske var därför de som är insatta reagerade. Lekmän kan man ju lätt lura. TV3 gjorde bara som vanligt, lågkvalitet på bästa efterlyst/insider maner som dock drar tittare...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 27/12 2005 18:50

Precis! Allt för pengar, så länge det inte kostar för mycket, eller blir för mycket att stå i! ;)

Man kan nästan se det så. haha... :P

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/12 2005 20:41

Ett boktips: viewtopic.php?t=413

"Ambulansen dreper!" av den norska ambulanssjukvårdaren Kjell Løvik. Författaren beskriver vardagliga händelser från sin tid som ambulanssjukvårdare som satte djupa spår hos honom. Den tragiska händelsen som ledde fram till att han slutade inom ambulanssjukvården beskrivs också."

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/1 2006 11:57

Hej Kalbl!

Tack för din givande information om hur man klarar av jobbiga upplevelser.

Citat: "...nu för tiden får jag endast "andrenalinsprut" på ovanliga olyckor vilket jag tycker är spännande, och man blir ovanligt "trött" på larm som "Bröstsmärtor" även om de är viktiga för patienten så får jag knappast pulshöjning.

Brandlarm, olyckor av sällsynt slag är det man lever på idag."

Det här tyckte jag var intressant. De dramatiska upplevelserna blir med andra ord lite av en "drog". Men som vi vet har ju alla droger en baksida. Har denna "drog" några negativa egenskaper? Jag förmodar att man blir speedad. Jag tror inte att en sådan "speed" påverkar själva arbetet negativt; snarare tvärtom, man blir väl mer allert! (Möjligen att den djupare empatin hamnar lite vid sidan av, men här är jag inte säker på att det behöver vara så.)

Men tar man då med sig konsekvenserna av denna påverkan in i sitt vardagliga och social liv? Rastlöshet och svårighet att stilla sig?

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/1 2006 12:48

xxxxxxxxxxxx

Skriv svar