Påminnelse - BLÅLJUS!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Kommer du titta på premiären ikväll?

Omröstningen slutade 22/9 2005 11:26

Ja
10
100%
Nej
0
Inga röster
Kanske
0
Inga röster
 
Antal röster: 10

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 23/9 2005 19:25

Jaha, då var vi där igen: Sjuksköterskor kontra ambulanssjukvårdare... :roll:
Det börjar kännas lite tjatigt. Finns det inget annat att skriva om?

Anonymous

...

Inlägg av Anonymous » 23/9 2005 19:56

Själv tyckte jag att programet va lite tillgjort
Alla som har en slant över kan ju skänka den till deras kaffekassa!
Va det inte det stationeschefen sa innne hos den gammla damen som dom besökte. Tycker själv inte det är lämpligt eller att man överhuvudtaget säger något sådant.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 25/9 2005 8:02

242tic skrev:Tack för tipset! Gäller bara att komma ihåg söndag kväll nu!
Söndag idag, Tic! ;)
Glöm inte att stanna uppe o titta tv.
*påminner*

Anonymous

...

Inlägg av Anonymous » 26/9 2005 17:21

Inte konstigt att dom talade så bra om varandra dom två som jobbade ihoppa på ambulansen i Lund Dom är ju ett par och bor tillsammans.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: ...

Inlägg av Linda » 26/9 2005 17:39

han la ju till efteråt : nej jag skämtade bara
tomtom skrev:Själv tyckte jag att programet va lite tillgjort
Alla som har en slant över kan ju skänka den till deras kaffekassa!
Va det inte det stationeschefen sa innne hos den gammla damen som dom besökte. Tycker själv inte det är lämpligt eller att man överhuvudtaget säger något sådant.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: ...

Inlägg av Linda » 26/9 2005 17:39

Om du inte gillade programmet så kan man faktiskt stänga av tv:n eller byta kanal.
tomtom skrev:Inte konstigt att dom talade så bra om varandra dom två som jobbade ihoppa på ambulansen i Lund Dom är ju ett par och bor tillsammans.

Anonymous

...

Inlägg av Anonymous » 11/10 2005 18:12

Hur upplever ni att dom på ambulansen i Lhnd har det?
Fungerar det som hos er?
Av det ni har sett vad har varit bra/vad har varit dåligt?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 21:21

Jag kommer inte att acceptera att denna tråd spårar ut i sjuksköterska/ambulanssjukvårdare debatt. Då kommer tråden att låsas. Här diskuterar vi programmet blåljus.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Akutbilsläkare

Inlägg av ohlstedt » 28/10 2005 8:03

Akutbilsläkare hur larvigt låter inte det, det heter väll Narkosläkare. Jag menar en sån här serie kan ju vara bra för att *vanliga* människor ska få en inblick i sjukvårdssystemet då skulle det ju vara bra om serien var informativ i sin rätta mening.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: Akutbilsläkare

Inlägg av agentanka » 28/10 2005 8:47

ohlstedt skrev:Akutbilsläkare hur larvigt låter inte det, det heter väll Narkosläkare. Jag menar en sån här serie kan ju vara bra för att *vanliga* människor ska få en inblick i sjukvårdssystemet då skulle det ju vara bra om serien var informativ i sin rätta mening.
Jag håller med att jag som *vanlig* människa skulle vilja se lite mer runt deras jobb. Inte bara blåljuskörningar.
Man skulle få följa t ex en ambulans ett pass och se vad dom gör när dom inte har körningar.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Akutbilsläkare

Inlägg av Wernvik » 28/10 2005 10:31

ohlstedt skrev:Akutbilsläkare hur larvigt låter inte det, det heter väll Narkosläkare. Jag menar en sån här serie kan ju vara bra för att *vanliga* människor ska få en inblick i sjukvårdssystemet då skulle det ju vara bra om serien var informativ i sin rätta mening.

Skulle tro att anledningen till att man kallar det akutbilsläkare är att det är olika läkarspecialiteter som åker. Inte bara narkosläkare utan även andra typer av läkare.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

...

Inlägg av Anonymous » 28/10 2005 13:31

Vart har alla andra inlägg tagit vägen?
Ja jag tycker också att serien ger lite fel inblick ut av ambulansverksamhetens vardag som tidigare skrev vad gör man mellan larmen?
Kunde även visat lite med av dom vanligare körningarna dvs visa att allt dom åker på inte eö blått utan oftast Prio 2 eller 3 Vet inte hur det ser ut nu men förut så när man kollapå reigonskånes hemsida så bestårstår majoriten av deras körningar av 2or..
Varför Har man både akutbil med läkare och vidareutbildade sjuksköterskor? Inom region skåne är det ett krav att alla sjuksköterskor skall vara vidare utbildade, varför är det det?
Är det så i resten av Sverige också?
Varför har dom bara en akutbil i hela skåne som far till Helsingborg också där är ju minst 7mil mellan lund och helsingborg.
Nyfiken efter som ajg just nu studerar till sjuksköterska.
Till er som jobbar inom ambulansen i region Skåne vart rekomenderar ni att man skal jobba?
hos Falk eller hos Region skpne dvs gamla malmö brandkår?
Såg sist att dom på vissa stationer hade haft omröstning på om man skulle ta in kvinnor på falksstationer i skåne vilka stationer va det?
Är det så så väljer man ju helt klart att försöka få jobb hos Malmö, Trelleborg,eller någon annan station som inte falk har ialla fall.

Lipton

Re: ...

Inlägg av Lipton » 29/10 2005 0:49

tomtom: Vi har ju faktiskt fått lära oss att mellan larmen kan man byta batteri i ambulansen och försåtsminera kaffekoppsskåpet ju... 8)

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: ...

Inlägg av agentanka » 29/10 2005 7:30

Lipton skrev:tomtom: Vi har ju faktiskt fått lära oss att mellan larmen kan man byta batteri i ambulansen och försåtsminera kaffekoppsskåpet ju... 8)
Hatar att erkänna det, men du har rätt. :D
Men något mer måste det ju "hända" mellan larmen? Till och med i Skåne.. Eller har jag fel?

8)

Anonymous

..

Inlägg av Anonymous » 29/10 2005 21:29

Vistja det är ju bilens hjärta.
sen kan dom ringa in personal också vet ja ;)
tycker det blir lite fel vinkel av det programmet tillallmänheten.
tyckte heller inte att utalande om att han hoppades på larm va lite dumt.
Så har dom det kanske där i Lund ibland röstar dom ju ialla fallpå falksstationer på om dom skall ta in kvinnor eller inte.

Låst