Varför så sura?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/3 2005 23:08

Olika patienter och olika situationer ställer krav på att man är lyhörd. Ibland tvingas man avdramatisera situationer :P . Ibland ställs krav på att man uppträder gravallvarligt. Ibland så måste man vara agera auktoritärt :evil: och ibland måste man skapa en väldigt utlämnande personlig kontakt med patienten. Med "flygvärdinnestereotypen" menar jag ett leende mellan örsnibbarna och ett käckt språk. Precis som för flygvärdinnorna ställs större krav än så för att bemöta kunden/patienten många gånger.

odenmedic

Inlägg av odenmedic » 17/3 2005 14:46

Akuten skrev:Man får aldrig en andra chans att göra ett gott första intryck. :)
10-4 :D

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/3 2005 16:55

prehospital skrev:Klart man som ambulanspersonal ska vara glad och trevlig mot patient, anhöriga och övrig vårdpersonal! Lite humor skadar heller inte :D
Precis! Är man inte det ska man kanske tänka på om man valt rätt yrke.
Tjurig får man vara hemma.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Varför så sura?

Inlägg av AMBASS » 18/3 2005 14:48

Johan M skrev:Jag är inte själv ambulansförare men har de senaste åren fått ringa efter ambulans då jag varit sjuk. Jag skulle vilja ge alla ambulansförare ett litet spår på vägen. Nämligen att vara mer lyhörda och stolta över ert yrke. Många är säkert duktiga och jag har inte heller fått felaktig vård. Jag upplever att många av er ambulansförare ser lite sura ut. Jag bor i Stockholm och det kanske är annorlunda på andra platser. Det känns som ni vill vara lite tuffa och se ut som vaktare.
Hej Johan!

Tråkiga erfarenheter du fått vara med om. Du efterlyser lyhördhet! Jag tror det är mycket viktigt att vi inom alla serviceyrken arbetar för våra kunder/användare. Ambulansen är inget undantag och det gäller att se till våra användares bästa. Vid ambulanstransport skall brukaren få god adekvat vård och ett vänligt och korrekt bemötande. Du skall känna dig trygg när du tar våra tjänster i anspråk. När det gäller uniformer finns många olika åsikter och här är dina synpunkter mycket värdefulla för oss. Vi skall inom ambulanssjukvården arbeta i kläder som är ändamålsenliga och som klargör vår roll på olycksplats. Att många ser ut som väktare kan jag hålla med dig om, men jag tycker inte att du skall hänga upp dig på detta. Vi människor behöver som bekant erkännande och en känsla av tillhörighet varför uniformen även på detta plan fyller en viktig funktion.
En människa som förefaller sur kan lika gärna vara litet blyg eller må lite dåligt. Detta är för all del ingen ursäkt till att någon bär sig dumt åt, men det kan förklara varför just du hade oturen att uppleva detta.

Mycket roligt att höra synpunkter från kunden/brukarens sida. Kanske skulle vi kunna få lite mer debatt kring dessa frågor om fler brukare skriv på sidan. //AMBASSISTANS
Blood Will Tell

Framtidsmål

Tror inte mina öron!

Inlägg av Framtidsmål » 20/4 2005 12:51

Jag blir minst sagt förbannad när jag läser det som sjuksköterskan skriver! Visst kan man ha en dålig dag men herre gud! Vi pratar inte om att dra vitsar i ambulansen, utan bara ett vänligt och varmt bemötande. Du pratar om att anledningar till att personen blivit minder vänligt bemöt kan bero på att denna inte skulla h åkt ambulans! Det låter som att du inte har fattat att allt arbete inom vården handlar om att vara opartisk och inte blanda in egna värderingar. Du kunde ju lika väl ha sagt att det berodde på att han hade en t-tröja med ett rockband du inte gillade...... Har du dom värderingarna som det låter som så skulle jag rekomendera dig att söka dig till ett arbete där du har minimal kontakt med människor.
/Patrik Hamberg

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 21/4 2005 6:40

Klockrent Patrik!

Du sjuksköterskan. Jag hoppas innerligen att du inte jobbar åt samma arbetsgivare som mig. Det låter som om du har jobbat lite för länge med detta eller så är det nog bara fel yrkesval.
vet hur det är att må skitpiss och ha ett sådant här jobb. Klart man får må dåligt och ha en usel dag. Men det får ALDRIG! gå ut över de människor vi är här för att hjälpa. För då har du totalt missat det här med helhetssyn på ditt arbete. Du MÅSTE ha distans. Har du inte det så känner jag att du inte kan ge den bästa vården som går. Och där ingår ett proffsigt bemötande. Psykiskt omhänertagande är viktigt, mycket viktigt. Som någon sade tidigare. Vi går rakt in i folks liv. I deras hem. I deras liv. Det första som vi gör och säger kan ha stor betydelse för dem. För ditt bemötande kan sedan spela in på månader och kanske sedan år av sjukhuskontakt. Och får de då inte ett bra bemötande så kan de få stor misstro. Och även det kan ha inverkan på tillfrisknandet.

Lev väl!
Och behandla alla lika!
Dåre som direktör!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Moderator

Inlägg av Wernvik » 21/4 2005 22:47

Tråden lämnar sitt ursprungliga ämne. För att undvika pajkastning låser jag tråden.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst