Facket försvårar den individuella löneökningen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Facket försvårar den individuella löneökningen

Inlägg av AMBASS » 22/10 2007 14:34

Fackförbund, till vilken nytta?

Jag vågar mig på att påsta att fackföreningarna som omsluter ssk och övrig prehospitalpersonal snarare försvårar den individuella löneökningen än bidrar till den. Det råder av allt att döma en skadlig kollektivstisk syn i svensk fackföreningsrörelse och detta i synnerhet bland vårdfacken där många pampar tycks anse att det är bättre att vi är många som har lägre lön. Jag tycker att facket istället för att peppa sätter käppar i hjulet för de medarbetare som är duktiga och som är redo att förhandla utanför fackombudens rum. Vårdförbundet har av allt att döma mer blivit en "knäsittande" organisation som ofta tycks gilla lägget. Vad Alarm beträffar lyser dem med sin frånvaro i lönedebatten på nationellt och på detta forum.

Det får vara slut på godtycket inom vårdens lönesättning och här har vi alla ett ansvar. Jag kommer inte jämföra VF och Alarm med SLF då sistnämnda företräder en bristyrkesgrupp. Ett alt till facker är fria sammanslutningar av personalklubbar som driver frågor om lägsta ingångslöner och sedan förhandlar fritt om den personliga lönen. En rimlig lägsta ingångslönlön borde enligt mig vara följande:

Ambulanssjukvårdare: 23.500 (avser usk + ambsjukvutb)
SLÄT SSK: 26.000
SSK + VUBB: 32.000

Vubbar och annan vidarutbildning (spec) måste betala sig. Betänk att den faktiska lönen (netto) efter justering av studielån mm blir en helt annan. Det finns idag landsting där akademiker ligger långt under dessa ovan angivga siffro.

Kollektivavtalen kan omfatta lägsta löner. I Storbritannien täcker kollektivavtal täcker en futtigt liten del av arbetsmarknaden. Där ökade reallönerna i genomsnitt med 1,5 procent under åren 1991-2000 och beräknas öka med 2,4 procent under åren 2001-2008 (källa:EU-kommissionen). I Sverige med dess kollektivavtalär siffran 1,4 respektive 2,0 procent. Storbritannien ligger högst och jag tror detta visar att fackföreningarna inte har med den reella löneökningen att göra. Man bör också lägga till att facket kostar pengar. Kanske vore det bättre att bara vara ansluten till en A-kassa och sedan lägga fackföreningspengarna på en lokal personalklubb eller eget sparande.

Om ni efter att ha läst detta debattinlägg vill bilda er en egen objektivt grundad uppfattning är det bara att ringa till några landsting och kontrollera löner mm. Allt är helt offentligt. Passa då även på att undersök vad personaluthyrningsföretagen fakturerar landstingen. Oavsett hur vi vill förändra eller driva framtidens sjukvård är lönefrågan den mest grundläggande rättvisefrågan som vi oavsett yrkestitel kan stå enade kring. Vi måste bli TYDLIGARE i vår kommunikation med landsting. kommuner och privata arbetsgivare.

VI GER OSS INTE!!!

.AmBaSs.
Blood Will Tell

Lipton

Re: Facket försvårar den individuella löneökningen

Inlägg av Lipton » 23/10 2007 12:00

Välskrivet AMBASS!
Jag ställer mig dock frågande till en sak. En del är medlemar i facket för att få tillgång till det juridiska stödet. Din rekommendation om a-kassan gör mig dock fundersam. När hörde någon senast talas om en arbetslös men arbetsvillig sjuksköterska?

AuF

Inlägg av AuF » 23/10 2007 12:11

Satt för några dagar sedan i ett sk lönesamtal med min chef. Det absurda i detta var inte enbart hennes erbjudande om löneförhöjning (350kr), utan också att jag sitter och förhandlar med någon som har samma fack som mig. Alltså VF. Är det bara jag som reagerat på detta. Ska VF både representera mig och min chef ?

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Facket försvårar den individuella löneökningen

Inlägg av AMBASS » 23/10 2007 12:14

Lipton skrev:Välskrivet AMBASS!
Jag ställer mig dock frågande till en sak. En del är medlemar i facket för att få tillgång till det juridiska stödet. Din rekommendation om a-kassan gör mig dock fundersam. När hörde någon senast talas om en arbetslös men arbetsvillig sjuksköterska?
Hej Lipton!

Finner man det juridiska stödet värdefullt kan man ju alltid välja att vara med i annan obunden fackförning. När det gäller A-kassan ligger det något mycket viktigt i det du skriver. Jag anser dock att både VF och Alarm skulle få sig en väckarklocka om fler visade sitt missnöje mod dessa arbetsmarknadens "lönebromsar". I konflikter av annan natur än de som gäller löner kan det dock vara bra att ha juridisk uppbackning.

((AMBASS))
Blood Will Tell

prehospital

Inlägg av prehospital » 23/10 2007 12:36

För chefer finns det ett speciellt fackförbund, Ledarna. Chefer ska inte vara med i samma fack som den personal de är chef över! Säger sig själv...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 23/10 2007 20:34

AuF skrev:Satt för några dagar sedan i ett sk lönesamtal med min chef. Det absurda i detta var inte enbart hennes erbjudande om löneförhöjning (350kr), utan också att jag sitter och förhandlar med någon som har samma fack som mig. Alltså VF. Är det bara jag som reagerat på detta. Ska VF både representera mig och min chef ?
Hej Auf!

Detta är galet och det framstår ju mer som ett hån att erbjuda 350 kr! Stå på dig...
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 24/10 2007 16:19

Niklas:
Tyvärr var inte detta så självklart för min chef!

Ambass:
Jo, jag sa upp mig. Dags för något nytt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/10 2007 20:03

AuF: Ser inte Niklas i den här tråden! :lol:

Isidor

Inlägg av Isidor » 24/10 2007 22:22

AMBASS: Du säger att SLF företräder en bristyrkesgrup. Ja det stämmer, men för inte så värst länge sedan var även sjuksköterskor en brist, men inte har det hjälpt upp våra löner.

löneutvecklingen står ju helt stilla. Tar man en nybakad syrra som söker jobb på sjukhuset, får hon kanske sådär 18000 spänn. Problemet är ju att det hade hon fått för 5 år sedan också. Utvecklingen har strandat fullständigt!

VARFÖR??

ditte

Inlägg av ditte » 24/10 2007 23:06

En kompis och jag snackar över några bira...

Han : den genomsnittlige kvinnan är nog inte så smart :shock:

Jag : Varför då ?

Han : Hur f-n kan min fru ha ett jobb som har 19000 INNAN skatt i ingångslön och efter en massa kurser, när jag har 30000+ efter och inga högskolestudier hmmm mutter mutter... Skulle du ta det ? va, skulle du det ?

Jag :oops: : Jaaa, jag har inget bra svar på din fråga men det är nog inte enbart könsrelaterat...

Hon är florist och mkt intresserad av det till makens förtret. Han är IT-chef på ett stort företag, inga högskolestudier men j-t smart och har lagom vassa armbågar men ffa ett välsmort munläder.

Tänker inte skälla på dig ambass utan håller med dig i det stora hela !

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 25/10 2007 0:26

Är det någon i tråden är fackligt engagerad, dvs aktivt jobbar för högre löner, eller sitter ni mest på kammar'n och gnäller?

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/10 2007 11:54

Tobbe skrev:Är det någon i tråden är fackligt engagerad, dvs aktivt jobbar för högre löner, eller sitter ni mest på kammar'n och gnäller?

Tobbe
Jag är och har varit fackligt aktiv i ca. 25 år. Det handlar inte om att "gnälla" utan om att rusta oss för den konflikt som en dag måste infinna sig. VF är det förbund som egentligen borde gå i täten, men allt visar att de inte gör det. Självklart måste vi kunna rikta kritik mot facket ochifrågasätta deras ineffektiva arbete.

När man sedan på sin arbetsplats arbetar för högre lön, vilket Auf beskriver bromsas detta, inte bara av arbetsgivaren utan också av facket.
När medarbetare upplever detta är det lätt att ifrågasätta facket och för vem dem utgör en motkraft på arbetsmarknaden.

Det behövs fler alt till VF helt enkelt....
Blood Will Tell

Isidor

Inlägg av Isidor » 26/10 2007 11:39

Vi har ju ALARM, men de är knappast starka nog att ta den striden.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 27/10 2007 16:49

Isidor skrev:Vi har ju ALARM, men de är knappast starka nog att ta den striden.
Jag trodde mycket gott om Alarm, men deras anonymitet är tyvärr deras svaghet. De har inte heller vunnit över tillräckligt många ambulansare till sin verksamhet. Tyvärr är inte Alarm den motkraft som landstinget och de privata aktörerna (även Gotlands kommun) behöver möta. Ifrån SLF har man nu sjösatt en mängd kampanjer till en redan "välavlönad" grupp och jag kan tycka att det blir litet orättvist att se VF mfl stå i skuggan när SLF och nu delvis Kommunal (senaste avtalet) vinner lönestrider. Tyvärr kommer ssk gruppen vara dem som kommer i kläm. Därför måste VF agera kraftfullt och detta omgående.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Isidor

Inlägg av Isidor » 28/10 2007 18:52

Jag förstår inte vart problemet ligger egentligen. VF borde ju inte ha svårare än SLF eller kommunal att få igenom en lönehöjning.

Skriv svar