En gåta

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

En gåta

Inlägg av ohlstedt » 25/10 2006 9:25

Försök att lista ut familjeförhållandet.

Efter en singelolycka där en pappa och hans son har kört i diket, anländer dom med ambulans till stadens akutmottagning. När kirurgen får syn på pojken så utbrister kirurgen "herregud det är ju min son"...

Hur går det här ihop?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

klerty

Inlägg av klerty » 25/10 2006 10:09

He he, den är gammal men intressant!

Ambulans 961

Inlägg av Ambulans 961 » 25/10 2006 10:09

Det är mamman till barnet som är läkaren

Lipton

Re: En gåta

Inlägg av Lipton » 25/10 2006 11:08

ohlstedt skrev:Försök att lista ut familjeförhållandet.

Efter en singelolycka där en pappa och hans son har kört i diket, anländer dom med ambulans till stadens akutmottagning. När kirurgen får syn på pojken så utbrister kirurgen "herregud det är ju min son"...

Hur går det här ihop?
Den börjar bli inaktuell och ger inte samma tankeställare som den en gång brukade. För att aktualisera frågan till dagens samhälle så tycker jag man får skriva såhär: Efter en singelolycka där en pappa och hans son har kört i diket, anländer dom med ambulans till stadens akutmottagning.
När kirurgen kommer in på akutrummer utbrister han: "Herregud, det är ju min son!"
Hur funkar det?

Där har ni något att bita i!

interflora

Inlägg av interflora » 25/10 2006 21:31

Om pappan i bilen i så fall var barnets pappa, så kanske kirurgen "varit" barnets mor eller så har pappan i bilen "varit" barnets mor?

Något rätt?

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/10 2006 22:55

interflora: Näpp... poängen med gåtan är ju att man skall tänka utanför gällande inprogramerade ramar. I den äldre varianten är således läkaren en kvinna. I min variant är således läkaren homosexuell och partner med mannen som kör bilen. Hur de fått en son rent biologiskt tänker jag inte gå in närmare på... :lol:

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 26/10 2006 12:10

Med tanke på -->dagens<-- samhälle så skulle det även kunna vara en adopterad unge ;)

När ändå homosexuallitet är på tal så kan man lite snyggt glida in på transpersoner, och då ställa sig frågan... Får en transvestit som valt att byta kön från en mannlig kropp till en kvinnlig en kvinnas lön på en arbetsplatts? ;) Hur är det med jämnställheten egentligen? Ska den trogne kirurgen som alltid vart en man och nu valt att operera om sig till kvinna få ha kvar som höga månadslön? ( ;

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 26/10 2006 14:02

Absolut! Jag tycker förvisso att det ska vara lika lön för lika arbete. Men om vi nu vänder på det... skulle då en kvinnlig kirurg som opererat om sig till man plötsligt ha högre lön?

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/10 2006 18:16

JOCKE: Nej, men han/hon skulle troligtvis få det! :lol:

Cortex: Jag är förhållandevis säker på att ett barn till ett homosexuellt par är adopterat, fast helt säker kan man ju inte vara. :wink:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/10 2006 11:57

Lipton skrev:JOCKE: Nej, men han/hon skulle troligtvis få det! :lol:

Cortex: Jag är förhållandevis säker på att ett barn till ett homosexuellt par är adopterat, fast helt säker kan man ju inte vara. :wink:
Det finns ju även något som kallas inseminering. Där finns också en budgetvariant som kallas "hej vill du befrukta en av oss utan ekonomiskt ansvar-metoden" :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/10 2006 18:38

aceofspades: Korrekta svaret blir således; "Nähä, hur kan ni ens föreslå något sådant. Usch vad jag känner mig billlig nu!" :smiley-med-tveksam-handled:

interflora

Inlägg av interflora » 1/11 2006 18:04

Ja, jag tänkte ju snäppet längre än så...
Att kirurgen som kommer in på akutrummet, ursprungligen varit en kvinna och fött ett barn och sedan bytt kön.
eller att pappan som körde bilen "varit" barnets moder...

vilket leder till att barnet biologiskt sett har två fäder... Eller hur?

:wink:

Den med två homosexuella är väl den också redan inaktuell??? hehe---

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/11 2006 16:16

interflora skrev:Ja, jag tänkte ju snäppet längre än så...
Att kirurgen som kommer in på akutrummet, ursprungligen varit en kvinna och fött ett barn och sedan bytt kön.
eller att pappan som körde bilen "varit" barnets moder...

vilket leder till att barnet biologiskt sett har två fäder... Eller hur?

:wink:

Den med två homosexuella är väl den också redan inaktuell??? hehe---
Där har vi det, tror inte uppgiften kan lösas på ett mer ultimat sätt! :wink:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/11 2006 0:16

När vi ändå är inne på ämnet.....
Hörde på P3 i somras på ett program med temat konstiga släktförhållanden.
En historia berättades om en kille som var pappa till sin pappa
och gift med sin farmor. Pappan var i sin tur gift med sin sons dotter, som i sin tur var sonens mamma.
Det hela hängde ihop som så, att killen var gift med en äldre kvinna, medan hans biologiske far var gift med kvinnans dotter.
Snacka om rörigt för farbror tomten på julafton.
"God jul min son önskar sonen. :lol:

ello1

Svar ^^

Inlägg av ello1 » 29/11 2006 21:52

Nå pojken kanske har 2 pappor?
Det finns ju ganska många barn som har 4 föräldrar.
Så det var väl hans "plast pappa nr 2" som var i bilen med honnom.
Pappa nr 1 (biologiska?) var nog den som jobbade KIR.

Citat från: Det var bättre förr.. har den på "dasset". :P
" Förr var det vanligt att föräldrar hade 4 barn, nu är det vanligt att ett barn har 4 föräldrar" :lol:

Ha de gött :)

Skriv svar