De som blir antagna till provanställning vid ambulansen är som färska i behov av handledning och inskolning i verksamheten. Vad jag förstår sköter ambulansen detta på olika sätt i landet. Skulle vi kanske kunna avsluta en handledningstid med en nationell skrivning? Jag ser det personligen som ett stort misslyckande att vi idag inte har någon enhetelig standard.
Ambulansen borde på nationell nivå anta ett antal åtgärder i syfte att upprätta en standard. Alla vet att våra utbildningar ser olika ut samt att vi också har olika personliga färdigheter. Det borde vara en självklarhet att handledning skulle följas av utvärdering och en nationell skrivning. Jag tror att Norge redan idag har en liknande skrivning och ett liknande handledningssystem.
En annan sak är den ökade rörligheten på arbetsmarknaden där vi måste försöka att följa med de länder som prioriterar ambulanssjukvård och nya utbildningsvägar för ambulanssjukvård. Här behöver vi tillsammans med fackförbund säkerställa ett nära samarbete mellan nationella intressen.
Handledning är enligt mig otroligt viktigt.
Handledning här som handledning där, eller....?
Moderator: Wernvik