ambulanssjukvårdarna ersätts med uskor

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ssk2

ambulanssjukvårdarna ersätts med uskor

Inlägg av ssk2 » 27/9 2006 17:21

hörde att flera landsting inför sommaren 2007 kommer anställa uskor utan 20 veckors. har ni hört något om detta? jag vill iaf inte ha en uska utan påbyggnadsutbildning med mig på en trafikolycka gånger xxl. kan det vara så att ambulanssjukvårdarna ersätts med uskor för att det blir mindre dyrt? finns det uskor vid era ambulanser redan i landet?

trodde att det var lag på att dom skulle ha usk och 20 veckors.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 27/9 2006 18:39

Var hörde du det? Låter som provokation snarare än realibilitet, tycker jag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Kravet är nu USK.

Inlägg av SOS112 » 27/9 2006 18:49

Om du har 7v + 20v + massa annat (och erfarenhet) så är du inte välkommen om du inte är undersköterska i botten. Det finns ett antal exempel på personer som blivit tvungna att sluta med att köra amb pga att de inte har velat sitta 1 år o läsa in gymnasiekurserna som leder fram till undersköterske kompetens. (Validering är såklart ett alternativ)

Det kravet infördes väl i samma veva som SSK i amb blev ett krav, rätta mig om jag har fel.

Huruvida det är fel att låta USKor köra amb (dvs utan 40v eller 20v) låter jag vara osagt. Det känns som om det bör vara en bedömningsfråga som varje station får ta ställning till. Rent generellt kan jag tycka att det finns de som klarat 30 år i en amb. med 7v och 20v, så varför skulle man inte kunna slussa in en kompetent USKa i ambulansverksamheten? Det handlar väl knappast om att åka akutbil eller dyl.? Många områden har dagbilar som kör "3:or" och "4:or" där behövs knappast en sjukvårdare med fler förkortningar på sin namnbricka en vad som egentligen får plats.

//PA

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/9 2006 20:18

ssk2: Eftersom det nu inte bedrivs så väldigt mycket utbildning för just yrket ambulanssjukvårdare (bara Örebro som jag känner till) så kan det säkert vara så att något landsting räknar med att anställa USKor utan PUn. Dock känns detta enormt korkat. Jag är generellt emot släta syrror i bilarna men det känns ändå som ett bättre alternativ då de i alla fall har bättre lagliga möjligheter att behandla patienterna.

SOS112: Som nämnts förut så är USK en yrkestitel som arbetsgivaren sätter på sin personal, inte en titel man får efter ett visst antal gymnasiekurser.
Dessutom så finns det även många platser där man har dagbilar som i första hand går på treor och fyror, men som inte står kvar på station i väntan på nästa sjuktransport då det sker en större trafikolycka i närheten. Jag håller med om att utbildning inte säger så mycket om en persons kompetens. Men du kan inte jämföra de som för trettio år sedan var brandmän och sedan utvecklats ihop med ambulanssjukvården till att idag vara välutbildade och erfaren ambulanspersonal med en omvårdnadselev som gick ut för två år sedan och nu har de resterande åtta månaderna på sig att utveckla samma kunskap i ambulanssjukvård för att sedan jobba under sommaren. Det håller inte.
Ambulanssjukvård är idag mer komplext än så och vi måste sluta låtsas som att det är okey att lära sig efter hand bara för att det funkade för 10 år sedan. Dessutom upplever jag att en del patienter nu också förväntar sig behandling och inte bara transport, och inte vill vi väl utvecklas långsammare än våra patienter? :wink:

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

ja... nej...

Inlägg av SOS112 » 27/9 2006 23:29

ja.. nej... det jag menar är att man på ett flertal platser startat med "lätt ambulanser" eller "akutambulans typ b" om jag inte missminner mig helt. Dessa kör helt enkelt inte normalt på 2:or samt 1:or.

Detta innefattar ju främst de större områdena där ambulanstäthet samt närhet till vårdinrättning medger så.

Jag jämför inte de olika grupperna men en USKa (eller omvårdnadsproffs om du så vill) med intresse för verksamheten har en god grund att stå på(eller hade iaf det när jag läste) självklart skall inte denne sitta i en akutambulans, men finns intresse och vilja är jag övertygad om att man med lyckat resultat kan köra transporter, det är trots allt 3:orna som genererar flest körningar. ;)

Och jag tror du har helt rätt i det faktum att det inte längre finns utbildningar på denna nivå i den utsträckning som man kunde önska, och att detta i sin tur är en bidragande faktor till den utveckling vi diskuterar. (Som vi hört om ryktesvägen. =) )


//PA

AuF

Inlägg av AuF » 27/9 2006 23:40

Är det inte lite framtidens modell att man delar upp ambulansyrket i två delar. Akut ambulanser och "transportambulanser". Visst skulle en uska klara sig fint i en ambulans som enbart kör 3:or ?

Vidare så är det ju givervis väldigt positivt med utbildning i from av 7/20/40v, men man får ju fortfarande inte admisterar läkemedel.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 28/9 2006 1:25

De som har 7 eller 20 veckors utb är inte färska utan besitter erfarenhet. (och förhoppningsvis söker de inte nya jobb) Men pratar man om nyanställda och färska ambulansare så hoppas jag verkligen att man anställer de som har en 40veckors.(plus usk)
Det är samma som jämförelsen som med slät syrra. utan vubb har ingen ssk i ambulansen att göra. utan amb.påbyggnadsutb. har ingen usk i ambulans att göra, inte ens i en transportambulans.

(Och detta säger jag inte för att reta upp släta syrror eller ambulansare som är verksamma. Men jag menar att man måste ställa högre krav vid anställningar idag än vad man gjorde för 5-10 år sen för att få utvecklingen framåt)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 28/9 2006 3:15

Har nyligen vart med om anställning av släta uskor och det har inte gjort mig besviken. Uska är ingen beskrivning på personens kunnskaper och jag anser att om personen efter tester bedöms ha det som krävs så är han/hon mer än välkommen att dra på ettor med mig :). Usk utbildningarna varierar också kraftigt. Klart att en som går ettårigt på komvux och en som går treåriga(som kan innehålla mer än 2-3hundra poäng akutsjukvård) inte kan jämföras i kunnskaper, men dom kallas uskor båda två. Jag tycker att det är ett lysande förslag att nyanställa uskor i ambulanserna nu när det är massa krångel och bråk om sjukvårdare och undersköterskor. Gör vi det inte nu så har vi gjort oss av med titteln "ambulanssjukvårdare", vilket enligt mig är vansinne. Nån som sa att det vore "otäckt att åka på stora trafikolyckor med uska"; Ärligt talat, vem av oss var duligt på att ta hand om trauman innan vi gått phtls-kurs och haft övningar på stationen?. Får inte era uskor gå phtls eller varför käbblas det? Om man tar bort den medicinska sjukvården så är det ju just trauma och fixation mm som är det uskorna kan lägga sitt fokus och intresse på och bli bra. Sedan undrar jag varför ingen uska eller sjukvårdare vågar säga emot här? Eller har dom tagit knäcken på er självkännsla redan? Stå på er. /H :P

striker

Inlägg av striker » 28/9 2006 17:35

varför skulle det inte funka med en vanlig syrra och en uska. vubar är överreklamerade enligt mej, dom som har gjort felbehandlingar hos oss har bara varit vub ssk, så det så.

AuF

Inlägg av AuF » 28/9 2006 17:49

Det var ju verkligen en vetenskaplig analys... : :wink:


Självklart ska det vara krav på vubb i en akutambulans. Iaf vid nyanställning.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/9 2006 17:58

striker skrev:varför skulle det inte funka med en vanlig syrra och en uska. vubar är överreklamerade enligt mej, dom som har gjort felbehandlingar hos oss har bara varit vub ssk, så det så.
Det ligger mycket i det du säger. Det är dagens sanning att det finns de som lyckats glida bananskal genom hela SSK:utbildningen + vubben utan att egentligen har lärt sig ett skit, medan det finns släta SSK som kämpat och lagt ner all sin tid på att få ut så mycket de bara kan av utbildningstiden.
Man är inte nödvändigtvis någon ambulans-Yoda enbart för att man är vubbad. Man måste ju fatta vad det är man har läst också.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/9 2006 21:00

AuF: Jag tror på den framtidsutveckling som du beskriver. Men om man skall kunna kalla det utveckling så innebär det ju att man inte kan sänka kraven bara för att det förmodade patientunderlaget blir mindre kompliserat, det kallar jag regression.

GoldeHour: Utan en vidareutbildning i ambulanssjukvård så har man inte i ambulans att göra. Det är den generella åsikt som de flesta av oss är överens om. Att det är skillnad i kunskap på någon som gått på komvux och lärt sig att Agda har svårt att se sin potatis om tallriken är vit jämfört med någon som gått en treårig omvårdnadsutbildning med inriktning mot ambulans och räddningstjänst är också självklart. Men nu diskuterar vi väl generellt, eller?
Då behöver man plocka erfarna USKor från huset och sedan ge dem ett halvårs introduktion med duktiga genomgångar av det som är nödvändigt att kunna men sällan används i ambulanssjukvården. Dessutom behöver man skicka dem genom ett hospiteringsprogram genom ett halvt sjukhus och då får man någon som kan mäta sig med en nyutbildad ambulanssjukvårdare i lämplighet i ambulans, generellt sett alltså.
Slutligen vill jag bara påpeka att jag faktiskt är ambulanssjukvårdare, och jag tror inte du kommer knäcka mig! :wink:

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 28/9 2006 21:54

Sanslöst att somliga vill sänka kraven för att få jobba på amb,! Tycker kraven är på tok för låga idag. Klart att vissa kan gå utbildning på utbildning utan att lära sig speciellt mycket, men då talar vi om undantagsfall. Att däremot sätta in personal med lägre utbildning i amb. leder otvivelaktigt till sämre vård och fler felbehandlingar. Basta!

syrran

Inlägg av syrran » 29/9 2006 2:24

Får jag välja i dagrummet så tar jag garanterat med mig en som jobbat i 15 år inom ambulansjukvården och som har endast 20 veckors. Än en nyutb syrra med nytagna poäng i nån vubb ... oavsett vilken.
Dessa har oerhörda kunskaper som alla vill blunda för.

De kan dessutom köra ambulansen som få är förunnat... och det är en stor sak inom ambulanssjukvården. Att köra bilen i alla dess väder som tänkas kan.
De har gjort det i 15 år .... och det är det primära inom ambulanssjukvården. Att få patienten från A till B.

AuF

Inlägg av AuF » 29/9 2006 3:00

syrran: tror du missar poängen. Är väldigt trött på att en ny x:an syrra med vubb alltid skall jämföras med någon som har 10 år + inom yrket. Vi debatterar olika saker. Det vi diskuterar är de som skall anställas. Och då är det inte ok att nyanställa utan vubb, oavsett grundutbildning!!! Man måste ju förutsätta att utbildning ger kudnskskap. Annars vet i f-n vart vi hamnar.

Jag har sett anestesisjuksköteskor gjort ett betydligt bättre jobb på trauman är en del "nya" anestesiläkare. Ska jag då påstå att vi inte längre behöver dessa läkare, utan vi istället klarar oss bra på de erfarna syrrorna som finns... Hela ideen med utbildning faller ju då.

Skriv svar