I will be back!
Moderator: Wernvik
I will be back!
Vill tacka för en lärorik tid på forumet! Dags för mig att släppa taget och fortsätta klättra uppför stegen.
Vill bara att ni ska komma ihåg hur svårt det är att vara ung och kunnskapstörstig när man hela tiden får höra att man inte hör hemma här. För min del är det inget problem att höra, men tänk på det när nya unga förmågor, eller "framtiden" som de också kallas äntrar forumet.
Vill även belysa det som vart bra och tacka alla som stöttat och delat med sig av sina kunnskaper. Vi ses i framtiden! /P
Vill bara att ni ska komma ihåg hur svårt det är att vara ung och kunnskapstörstig när man hela tiden får höra att man inte hör hemma här. För min del är det inget problem att höra, men tänk på det när nya unga förmågor, eller "framtiden" som de också kallas äntrar forumet.
Vill även belysa det som vart bra och tacka alla som stöttat och delat med sig av sina kunnskaper. Vi ses i framtiden! /P
Re: Il be back!
Cheers!Framtidsmål skrev:Vill tacka för en lärorik tid på forumet! Dags för mig att släppa taget och fortsätta klättra uppför stegen.
Aven en gubbe som jag har varit ung och jag forstor dig helt och fullt! Men du skall erinra dig att varlden ar stor och att KUNSKAP alltid ar det som galler i det verkliga livet. Det kommer ga bra for dig och jag tror din odmjuka stil kommer ta tig langt. VI SES PA AKUTRUM 12....
//BE SAFE AND WORK HARDE Mate!
Blood Will Tell
Får man fråga vad du skall sysselsätta dig med som hindrar dig från att nå en internetanslutning?
Hur som helst, Lycka till!
Hur som helst, Lycka till!
Så härligt att fler känner så! Är själv ny inom ambulansen och jag håller med Framtidsmål om att detta forum inte alltid är så välkomnande till oss nya. Precis som Framtidsmål tror jag att jag har tillräkligt med skin på näsan för att inte ta åt mig, men det är något samtliga bör tänka på. Jag menar all denna kunskap som finns på denna sida borde kunna förpackas på ett snyggare sätt.Framtidsmål skrev:
Är jag helt fel ute nu eller?
Man har rätt att vara stolt över sina kunskaper och man har rätt att tycka att man gör ett bra jobb. Men med kunskap borde ödmjukhet följa. Vissa kan mer än andra i teorin och det är därför ett previlegium att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Att utveckla vården gör man inte genom att hindra andra intresserade att ta del av sina kunskaper. Ambulansforum är ett öppet forum och alla är välkommna. Man behöver inte delta aktivt om man inte vill och man behöver framförallt inte fasas över andras frågor om man inte kommer med något som för debatten vidare eller ger någon typ av svar på frågan som ställs. Sen kommer det alltid att finnas personer som inte håller med om detta och sabbar trådar med sina inlägg.
Att bli aktiv på ambulansforum var och är för mig ett sätt att höja min egen kompetens. Fick bistert erfara vilka brister jag hade i mina kunskaper först den dagen jag såg andra delar av sjukvården än ambulansen. Det är ganska skoj att titta på sina egna inlägg från början här på forumet och sedan se att man verkligen fattat saker och ting under resans gång och förstå att det finns mycket kvar att lära.
Man ser även mönster i deltagarnas åsikter. Jag, Niklas Karlsson, Tomas, Prehospital och till viss del Sjuksköterskan har liknande åsikter kring många frågor och jag tror vi har liknande utbildningsbakgrund. Det skulle vara intressant att få reda på varför mina åsikter skiljer sig så mycket ifrån tex AMBASS.
Framtidsmål! Se forumet som en resurs även i framtiden. Och sen hoppas jag att alla nya på forumet vågar ställa sina frågor trots att de med största säkerhet även i framtiden kommer att ses som "inkräktare" av vissa på forumet.
http://www.pumpkinnook.com/giants/club1000.htm
Ha en bra sommar alla!!!!!
Att bli aktiv på ambulansforum var och är för mig ett sätt att höja min egen kompetens. Fick bistert erfara vilka brister jag hade i mina kunskaper först den dagen jag såg andra delar av sjukvården än ambulansen. Det är ganska skoj att titta på sina egna inlägg från början här på forumet och sedan se att man verkligen fattat saker och ting under resans gång och förstå att det finns mycket kvar att lära.
Man ser även mönster i deltagarnas åsikter. Jag, Niklas Karlsson, Tomas, Prehospital och till viss del Sjuksköterskan har liknande åsikter kring många frågor och jag tror vi har liknande utbildningsbakgrund. Det skulle vara intressant att få reda på varför mina åsikter skiljer sig så mycket ifrån tex AMBASS.
Framtidsmål! Se forumet som en resurs även i framtiden. Och sen hoppas jag att alla nya på forumet vågar ställa sina frågor trots att de med största säkerhet även i framtiden kommer att ses som "inkräktare" av vissa på forumet.
- Newsmaster
- Sajt Admin
Tack för ett trevligt och positivt inlägg, Novisen! Det känns mycket glädjande att Ambulansforum är en mötesplats för alla som är intresserade av ambulanssjukvård - att forumet sedan hjälper till att öka den samlade kompetensen är ett stort plus!
Ambulansforum önskar alla en fortsatt trevlig sommar!

Ambulansforum önskar alla en fortsatt trevlig sommar!
Novisen: Mycket bra inlägg. Måste dock påpeka att det som binder samman dig med de övriga du räknar upp också till stor del är yrkeserfarenheten. Jämför man då med AMBASS som faktiskt är all over the place kan ju även detta leda till så vitt skilda åsikter. För min egen del är det detta jag gillar mest med forumet; möjligheten att plocka godbitar från allas kunskaper.
Ha en fin sommar och grattis till inträdet i klubben.
Pumpa på!!!

Pumpa på!!!

Cheers Novisen!Novisen skrev:Man har rätt att vara stolt över sina kunskaper och man har rätt att tycka att man gör ett bra jobb. Men med kunskap borde ödmjukhet följa. Vissa kan mer än andra i teorin och det är därför ett previlegium att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Att utveckla vården gör man inte genom att hindra andra intresserade att ta del av sina kunskaper. Ambulansforum är ett öppet forum och alla är välkommna. Man behöver inte delta aktivt om man inte vill och man behöver framförallt inte fasas över andras frågor om man inte kommer med något som för debatten vidare eller ger någon typ av svar på frågan som ställs. Sen kommer det alltid att finnas personer som inte håller med om detta och sabbar trådar med sina inlägg.
En orsak att vi har olika åsikter kan ju vara att jag också fungerat internationellt och att detta kanske avspeglas i mina inlägg. En annan orsak kan ju också vara att vi "tolkar" saken på olika sätt. Vi står i vissa frågor mycket långt från varandra och jag kanske kan föreställa mig att detta kan upplevas förvirrande för många forumdeltagare. Varför två kliniskt verksamma sjukvårdare gör så olika tolkningar. Jag tror också att detta avspeglas i debatten som sker i det offentliga, där den typ av åsikter som jag för fram kanske ofta ses som "hot" mot det som idag tages för givet.
Kanske är det så att ingen av oss behöver sitta inne med det "rätta" svaret. Framtiden kommer dock utvisa valet av metod. Att som idag använda omvårdnadstoretiker i akutsjukvård är för mig en stor gåta och jag kommer nog aldrig kunna få logik i denna dårskap. Alla som med öppna ögon undersöker saken kommer också att iaf få sig en funderare. är det rimligt att inte TESTA ambulanspersonal mm. En annan orsak kan ju vara att du är sosse (min tolkning) och jag är mer moderat, ett faktum som avspeglar synen på den fria människan. Jag vill ju till skillnad mot dig privatisera hela ambulanssjukvården och se till att få komkurrens.
I övrigt var ditt inlägg bra. Ha en bra sommar!
Blood Will Tell
Cheers Lipton!Lipton skrev:Novisen: Mycket bra inlägg. Måste dock påpeka att det som binder samman dig med de övriga du räknar upp också till stor del är yrkeserfarenheten. Jämför man då med AMBASS som faktiskt är all over the place kan ju även detta leda till så vitt skilda åsikter. För min egen del är det detta jag gillar mest med forumet; möjligheten att plocka godbitar från allas kunskaper.![]()
Pumpa på!!!
Håller med om att Novisens inlägg är bra, men det andas "skråanda alá sjuksyrra" på långa vägar. Jag har svårt för all form av skråmentalitet varför jag väljer att hylla VERKLIG kunskap. Jag har sjäv varit upp över öronen full av skråanda och det tog år och flera tragiska händelser innan jag insåg att det alltid är INDIVIDEN som är ansvarig. Jag blev inte särskilt beundrad när jag föreslog att alla individer med leg-yrken skulle testas minst var tredje år för att ha kvar sitt leg.
Jag håller med dig om att den rika floran av åsikter berikar och får oss att fundera. Kanske kan jag också se saken lite mer avslappnat då jag åkt med tåget från start. Frågan är om jag någonsin kommer fram till målet....
BE SAFE MATE.....
Blood Will Tell