Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
AMBASS
GoldenHour skrev:Har jobbat många år på ambulansen och kan säga att jag träffat minnst lika många sjuksköterskor(med eller utan vubb) som vart mer olämpliga att jobba i en ambulans än ambulanssjukvårdarna! Ambulanssjukvård är ett lagarbete och jag har väldigt sällan kännt att olämpliga personer blivit kvar på stationen. Att kategorisera våran personal skulle knäcka hela den kännslan av lagarbete.
Trots min vidareutbildning finns det saker som mina kollegor med mindre utbildning klarar bättre än mig och har bättre kunnskap om. Och det vågar jag till skillnad från många säga. Väg 20års erfarenhet av skadade och sjuka mot 3-4år i skolbänken. Det gör ganska mycket kan jag säga. Det jag tror är att det här problemet uppstått på stationer där sjuksköterskor kommit in sent och försöker hävda sig, eller stationer där uppdatering och utbildning under tjänst är bristfällig. Vet också att vissa ambulanssjukvårdare på andra stationer tappat sugen och intresset då SSK behandlar dom som barn och varken låter dom sätta nål eller koppla syrgas...
Den hirarki som många av er känner från läkarna kanske håller på att sjunka ett trappsteg ner. Finns det några ambulanssjukvårdare på det här forumet över huvud taget? Skulle förvåna mig med tanke på hur snacket går

Hello!
Min avsikt är inte att kategorisera någon! Jag vill debattera de brister som på många håll blivit satta i system. Ett av dessa är SSK i ambulans! Ett annat är de pseudotester som råder. Jag tycker annars att du har flera viktiga aspekter i ditt inlägg.
Låt oss införa ett ordentligt årligt TEST så att samma regler gäller för alla och envar och att dessa TESTER står i paritet till verklighetens utmaningar.
//AMBASS
Blood Will Tell
-
AMBASS
Lipton skrev:AuF: Jag upplever inte problemet så stort som AMBASS gör. Men visst finns det personer utan erfoderlig utbildning inom verksamheten vilket ibland innebär bekymmer. Frågan är ju egentligen vems felet är, den som sätter sig i en ambulans men saknar kunskaper för jobbet eller den som anställer personen i fråga...
AMBASS: Jag håller med dig om att det idag finns personer som saknar viss kompetens som kan behövas i vissa situationer de kan komma att ställas inför. Jag håller dock inte med dig om att det är ett så jättestort problem. Att det däremot drabbar patienterna är för mig helt självklart.
Nu har jag dock ett konkret lösningsförslag. Du skriker högt om tester hit och tester dit men ingen vill ta dig på allvar. Jag ser också vissa bekymmer då tester säkert kan visa många olämpliga och då får en framsynt arbetsgivare som infört tester ett svårlöst problem. Jag tror däremot att det kanske inte vore heldumt att nationellt ställa krav på VUB vid nyanställning f.o.m. ett specifikt datum (som får ligga en bra bit framåt i tiden). Ett steg mot detta vore sedan att arbetsgivarna får lämna in redogörelser för hur de testar, utbildar och underhåller personalens kunskaper.
På så vis tvingas arbetsgivarna se till att den personal de har faktiskt har de kunskaper som behövs. Idag testar man ju främst bara visst medicinskt kunnande, eftersom allmänheten annars skulle bli spritt galen, och bilkörning eftersom arbetsgivarna helst inte köper nya bilar hela tiden.
Tycker idén låter mycket bra. Det skulle dessutom kunna vara en ”mjuk” övergång till en mer verklighetsbaserad ambulanssjukvård. Jag förstår samtidigt att ämnet kan skapa oro bland vissa individer.
Blood Will Tell
-
Killeisthlm
Nej då. Jag avser inte ditt inlägg vad gäller smutskastning. Du gör dig icke skyldig till detta.
Det var mera ett allmänt intryck från mig vad gäller vissa inlägg här.
Klart att vi alla skall jobba för att bli bättre.
Det är enda chansen att komma framåt.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
-
Killeisthlm
Nej!
Du gör dig inte skyldig till smutskastning.
det är bara en allmän reflektion från min sida vad gäller vissa inlägg här. Vilket jag tycker är synd.
Vi skall hitta verktyg samt kunna sätta ramar för att vi skall få denna verksamhet att fungera och bli bättre.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
-
AMBASS
Killeisthlm skrev:Nej!
Du gör dig inte skyldig till smutskastning.
det är bara en allmän reflektion från min sida vad gäller vissa inlägg här. Vilket jag tycker är synd.
Vi skall hitta verktyg samt kunna sätta ramar för att vi skall få denna verksamhet att fungera och bli bättre.
Cheers!
Håller med dig!
Blood Will Tell