AMULANSENS EGEN SVINLISTA

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/6 2006 13:00

Jenny skrev:Framtidsmål: Håller med din om att det "Finns bättre sätt att påverka än att smutskasta, konfrontera och ställ krav, men inte genom att leta syndabockar. Det är ju inte bara de på toppen som drabbas...

Att du inte gillar Sjuksköterskan och hennes/hans inlägg är vi nog alla på det klar med sedan tidigar, och du får för det mesta medhåll av forumet för att inläggen oftas är väldigt provocerande men, du väljer alltid att tolka Sjuksköterskan inlägg på det mest negativa sätt du hittar. Du kanske skulle fundera lite på varför. Det är väldigt lätt att gå i försvarsställning när man känner sig hotad. Sedan så får du skylla dig själv om du har annan erfarenhet än vad du tidigare hävdat.

Sjuksköterskan: Det är väl bara inse att när vi fick ut våra ssk.leg blev totalt kass på att köra bil, bära, simma och vårda. Så de får väl hänga ut oss i klump... Som att inte AMBASS redan gör det typ dagligen här...
Cheers Jenny!

Du skriver att jag dagligen "hänger" ut SSK! Jag vill klargöra att jag inte hänger ut någon utan mer vill SYNLIGGÖRA de brister som finns. Att det sedan är så att många SSK saknar de mest grundläggande delarna för tjänst i ambulans är kanske inte så konstigt, då man inte läser prehospital sjukvård på SSK programmet. Att det sedan finns personer som fortsätter att arbeta i ambulansen utan erforderliga grundkunskaper och fysiska förutsättningar är för mig en stor gåta. Men jag misstänker att dem själva inte inser sina egna begränsningar. Skapa ett årligt TEST och se till att HÖJA upp kraven betydligt. Det tråkiga är ju att sjuka och skadade far illa av den låga nivån som på många håll råder.

Vi har inte heller tid att tycka synd om dem som inte håller måttet. Tyck istället synd om dem som drabbas av de ambulansare som inte inser sina egna svagheter och begränsningar. Lev dig in i patientens roll och reflektera sedan över rimligheten med våra pseudotester.

...SKICKA IVÄG DEM...
Blood Will Tell

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 10/6 2006 21:40

Undra om det inte är AMBASS som ska synas under lupp, vad har du själv som är så rysligt bra att alla andra suger.

Personligen står jag för Na-VUB, PHTLS, TNCC, PS, BATLS/BARTS (säkert glömt något) och över 10år i branchen.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

AMULANSENS EGEN SVINLISTA

Inlägg av larsev » 11/6 2006 7:29

Wernvik,
Det är läge att låsa denna tråd då syftet med den verkar vara allmän pajkastning.:twisted:
Sådant tycker jag inte hör hemma på ett välorganiserat forum. :cry:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/6 2006 12:00

goozer skrev:Undra om det inte är AMBASS som ska synas under lupp, vad har du själv som är så rysligt bra att alla andra suger.

Personligen står jag för Na-VUB, PHTLS, TNCC, PS, BATLS/BARTS (säkert glömt något) och över 10år i branchen.
Cheers Goozer!

Självklart skall även jag sättas under lupp. Ingen skall undgå tester inom ambulansen. Har jag i någon debatt skrivit att ALLA andra suger? Om du sedan tolkar mina inlägg på detta sätt kanske detta mer speglar din egen vardag.

Är du själv motståndare till ökade krav? Tester?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: AMULANSENS EGEN SVINLISTA

Inlägg av AMBASS » 11/6 2006 12:04

larsev skrev:Wernvik,
Det är läge att låsa denna tråd då syftet med den verkar vara allmän pajkastning.:twisted:
Sådant tycker jag inte hör hemma på ett välorganiserat forum. :cry:
Cheers larsev!

Så länge pajkastningen är "allmän" är det okej! Debatten måste få vara både djup och bred och vad som är att betrakta som välorganiserat är upp till var och en. Frågan är viktig! Kanske en av de viktigaste frågorna vi har att brottas med. Det finns idag dem som FÖRSVARAR nuvarande pseudotester och kunskapsbrister. Låt oss föra upp frågan för ordentlig debatt. Eller skall vi behöva vänta på att "Janne" får upp ögonen för denna sörja av okunskap och själviskhet!?!?!.....

//AMBASS
Blood Will Tell

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 11/6 2006 18:19

Ojoj. Här är man borta en helg eller två och här verkar kriget vara i full gång!

Jag förstår inte riktigt vari Ambass upprördhet grundar sig i. Naturligtvis ska man alltid ha bästa personen på plats. Så egentligen borde varenda ambulansbesättning bestå av ett gäng 30-åriga anestesiologer med 40-års erfarenhet. Men det funkar ju inte.

Det är ju inte precis så att den bästa personalen står på varandra för att komma in i ambulansen? Eller har du en annan uppfattning?
Var vill du hitta dessa super-utbildade du vill ha? Varför nöjer du dig med att kräva SSK med vubb? Kräv läkare i varje bil, minst två stycken!

Gå inomhus och kolla på ett sjukhus - på akuten är det "släta" sjuksköterskor som ibland tar emot och det gnäller du inte över?

Visst kan man ha fysiska tester i verksamheten a´la fjälljägarna, men hur ska du då locka folk till verksamheten? Det är i personalens HUVUD som kunskapen sitter. Att man sen är stark är ju ett plus för en själv då man då slipper slita ut sig direkt.

Nu till "Sjuksköterskan" och "Framtidsmål":
Att "Framtidsmål" har erfarenhet av ambulans- och akutsjukvård tvivlar jag inte alls på. Han har ju bevisligen varit tillräckligt länge på en station för att hinna bli fotad framför en bil och på förstahjälpengruppens uppdrag har det garanterat förekommit både näsblod och skoskav.

Det är inget fel med det. Själv har jag inte någon längre erfarenhet heller. 20 veckor sjukvårdsutbildning, 3 veckor på akuten, ett år på ssk-programmet, 1,5 år i Röda Korset.

Dessa erfarenheter och utbildningar har lärt mig vad jag är bra på och vad jag inte kan något om. Således uttalar jag mig bara om sådant jag vet något om och håller käft om resten. Jag kräver inte att alla ska göra så, men det är ett förslag.

"Sjuksköterksan" avslöjar smärtsamt sanna sanningar, dock på ett lite plumt sätt. Av båda dessa anledningar kan man bli upprörd. Men i det första fallet kan man knappast beskylla "Sjuksköterskan".

Men försök ändå höja stämningen lite. Det är alldeles för mycket gnäll här!
"Att gnälla är som att sitta i gungstol - man gör något, men kommer ingenstans"

Sen är jag nyfiken på vad "Ambass" själv har för utbildning och erfarenhet? Jobbar du inom ambulanssjukvården? Hur länge har du jobbat i så fall? Vad har du för utbildning? Sjuksköterska? Vilken vubb? Vilket år då? Varifrån har du fått alla dessa djupa kunskaper som får dig att se alla andras brister?

Punkt.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 11/6 2006 21:11

magill: Respekt!

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 11/6 2006 23:21

Sjuksköterskan skrev:magill: Respekt!
Magills slutkläm är mycket intressant...
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 12/6 2006 11:42

På detta sätt så avslutar vi denna tråd.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst