beskriva en person efter en krock

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 21/4 2006 23:44

Var 60:e sekund dödas någon av rattfyllekörning! 8)
Don't drink and drive...

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/4 2006 12:45

Novisen skrev:Otroligt otrevlig bild efter en olycka i Tyskland. OBS! Inget för känsliga :!:

http://www.emslive.com/images/crash.jpg
USCH!
Om någon hade stått bredvid och fått en av dem i huvudet och avlidit av det. Hade det då vart så att alkoholen skördat ännu ett trafikoffer? :P

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2006 12:49

Värsta tänkbara skadan vid trauma!! Irreversibelt tillstånd som ofta ger bestånde skador för både inblandade och räddningspersonal.. Enligt FK är sjukskrivning väldigt vanligt efter liknande trauman!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/4 2006 22:30

Där skulle man varit med en liten lastbil och plockat vad som finns kvar!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 22/4 2006 23:26

xxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 3 gånger.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 22/4 2006 23:35

Kalbl, kan det vara den här killen du menar:

http://www.trauma.se/new/upload/mina%20 ... ist[4].pdf

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 23/4 2006 18:40

xxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 3 gånger.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 27/4 2006 21:33

Kalbl skrev:Brandkvinnan,

Jag förstår att detta är något gammalt nu, men de bästa forskarna på detta område hittar Du i vår bilindustri SAAB eller VOLVO, och eftersom jag kommer från Trollhättan har jag fått föreläsning i detta ämne många gånger, och forskaren var från Umeå university (tyvärr glömt namnet) men han var på Prehospen Borås sist 2006. Hans undervisning är helt underbar när det gäller trafikolyckor, han har faktiska exempel, statistik och kompetens om alla möjliga varianter av olyckor där individerna dödads eller överlevt. En ovärdelig kompetens för bilindustrin i Sverige som utvecklar världen säkraste bilar, men lika intresant för svensk ambulanspersonal. Detta ska vara en självklarhet i en ambulansutbildning både ambulanssjuksköterskor och (AMT), men finns naturligtvis inte i en sjusköterskeutbildning elller för den delen vubb utbildning.

/Kalle
Brandkvinnan har av undertecknad via PM fått kontakt med Lotta Jacobsson på VOLVO säkerhetscentrum som forskar i och har disputerat inom området biomekanik 8)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/5 2006 11:06

Även om jag har kontaktat Lotta Jacobsson så har ni skrivit mycket som jag kommer ha användning av.
Tackar för att ni tar er tid att skriva. Hade jag råkat ut för nåt så hade jag viljat komma under er vård.
*bugar mig* :D

Skriv svar