SUPERNURSE !!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 21:18

Låter väldigt bra. SOm jag skrivit tidigare har jag hela tiden varit för ett system med större (och tydligare) skillnader mellan yrkeskategorierna. Tycker det låter som att det är en bra början!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 19/4 2006 21:30

xxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 3 gånger.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 19/4 2006 22:07

xxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 3 gånger.

Novisen

Inlägg av Novisen » 19/4 2006 23:35

Kalbl!

Erat förslag låter som en dröm. Hoppas verkligen den blir sanningen. Jag har tidigare argumenterat varför jag inte tror på erat system (schema, sommarjobbarna mm) men för patienternas skull så är en klar uppdelning det överlägset bästa. Ett problem kan bli att föra in systemet då många vill plocka russinen ur kakan med vårt jobb. Varannan körning är indoktrinerat från barnsben. Lycka till med ditt jobb och hoppas det sprider av sig till hela ambulanssverige.

//Novisen

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/4 2006 10:05

Många SSK kommer bli sååå snea när de inte längre för köra bil:)

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/4 2006 10:42

Novisen skrev:Varannan körning är indoktrinerat från barnsben.
Kanske är dags för farfar att kliva åt sidan och låta oss yngre ta över då? :wink:
Det gamla systemet har ju faktiskt resulterat i att vi idag har folk som läser 4-åriga högskoleutbildningar för att de vill köra bil på jobbet. Tänk om TAXI-företagen kunde lyckas med detta. Då skulle man troligtvis inte behöva ringa taxi när man ska hem från krogen, de skulle förutse att jag vill hem och så skulle man stå där utanför porten och fippla med nyckeln redan innan man själv insett att det är dags att gå och lägga sig! :lol:

En SUPERAMT (låter som en gammal fin musikgrupp) har enligt mig läst till USK inriktat mot akutsjukvård både vad gäller kursinnehåll och praktikplatser. Arbetar sedan några år på akuttmott, IVA eller liknande verksamhet. Läser sedan en vidareutbildning där innehållet motsvarar dagens PU men där körning är en röd tråd från start. Av någon anledning har den dessutom C-kort och gillar att köra bil. :wink:
Efter utbildningen arbetar den i ambulans eller sjuktransportverksamhet och ansvarar för att förflytta patienten från punkt A till punkt B utan att patienten märker av det. Även en AMT bör rotera mot sjukhus och företrädesvis mot akutmott. i min mening, men även hospitering på IVA, operation och förlossning kan vara aktuellt.
Slutligen så har man ett stort intresse av att lära och skaffar sig fortbildningar inom hela sitt ämnesområde. Både avseende körningen men självklart också patientvården då patienten är anledningen att man har ett jobb.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 22/4 2006 21:01

xxxxxxx

Skriv svar