Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
JohanZ
-
Kontakt:
jag hade inget intresse för sjukvård eller ambulans tidigare.sen var jag med om en krock i mars i år och jag tyckte det var riktigt spännande att åka ambulans.vill gärna åka igen.men då som chaufför
det vore ju inte fel att man fick prya på en ambulans en dag
mvh Johan
-
Jimmy Olsson
Smart idé Lipton!

Det kan ju faktiskt rekomenderas till de flesta med nytt intresse för ambulanssjukvård. Det är ju alltid värt ett försök.

-
Novisen
Hej alla!
Ingen har lyckats tolka mig rätt

!!!
Niklas! Att hämta personen du beskrev i ditt inlägg ger säkert ingenting får den personal som jobbar. Många körningar som vi gör skulle ur ett somatiskt perspektiv lika gärna kunna åkt taxi in till akutmottagningen. De "onödiga" körningarna tär till viss del på resurserna men genererar samtidigt till att ambulansverksamheten får en viss överkapacitet så att toppar bättre kan bemästras. Tänk själva om hälften av körningarna är onödiga och att man därför tar bort hälften av ambulanserna (som på 50-60 talet). Den ambulans som finns kvar skulle få köra skytteltrafik med patienterna vid tex en större olycka.
Sen är mitt resonemang säkert inte överförbart på alla orter i Sverige men där jag jobbar är det iallafall så.
-
_OJ_
Måste bara svar på denna tråd!
Så kallade "skitresor" kommer vi aldrig att bli av med VARFÖR?
Medicinskt index som SOS använder som beslutsstöd är överprioriterat, detta för att ingen skall falla igenom, och så måste det nog vara.
Nu vet jag inget om rådande omständigheter men man kan tycka att en 2 dagar gammal magsmärta inte är något akut ELLER?
Är han kallsvettig, blek? har själv varit med om en äldre herre som lidit av förstoppning till och från i flera år och haft ont i magen 1-2 dagar fick det som en prio 1 och tänkte va f**n. Han la av i bilen med brustet bukaorta. Visst jag håller med att man inte kan ropa vargen på allt för då kan vi lika gärna köra larm på samtliga körningar. Men det finns en anledning att vissa symtom prioriteras högt, bukar är ganska diffusa.
Index är oxå symtombasert och intervjuerna är upplaggda så att vissa frågor skall ställas och utifrån de symtom patienten beskriver så kommer man fram till en prioritet. Som operatör skall man inte lägga in egna erfarenheter eller värderingar!
Ibland blir det väldigt överprioriterat ibland underprioriterat pga språksvårigheter, missbruk, 2 handsuppgifter, stressade inringare m.m m.m. Vad krävs då för att få en ambulan? det räcker att den hjälpsökande påtalar ett vårdbehov så kan man inte neka ambulans, men man kan rekomendera/komma överens om andra färdsätt. Tyvärr råder en hel del okunskap om när man skall ringa och vilka allternativ som finns.
Svårigheten är att göra en korrekt bedömning på telefon då många parametrar kommer in som sociala, kulturella skillnader vissa kulturer har ett mera utagerande sätt vid sjukdom (skriker, blir apatisk m.m) man ser inte patienten omgivningen som man gör som ambulanssjukvårdare på plats då inget kanske stämmer med den info som operatören fått.
Om man sökt till ambulanssjukvården för att bara köra brak infarkter och mulltitrauman så blir man nog besviken.
Några saker att begrunda! Vad är:
Nöd
Akut sjukdomstillstånd
Stark smärta
Svår andnöd
Stor blödning
Ja man får nog lika många olika svar som antalet tillfrågade!
Detta var bara lite enkelt om hur det fungerar.
Ett råd till alla inom ambulansen ta en studiedag på SOS och va med och lyssna på samtal. Det blir lite lättare att ta resorna om man förstår hela flödet.
Ha det gott och slit inte ut er!!!!
-
Niklas Karlsson
Novisen:
Det är ingen risk i storstan där jag jobbar. Vi har hela tiden körningar som väntar. Därför jag blir lite irriterad. det kan ligga ett hjärta på tur och så ringer folk med jättemärkliga bekymmer
-
ohlstedt
Niklas Karlsson skrev:Novisen:
Hur kan du motivera att en tre veckor gammal magsmärta som vi får som prio 1 klockan 3 på natten förbättrar ambuanssjukvården?
Om man dirigerar detta som prio 1 då är det väll inte patientens fel utan larmoperatören=)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS
-
Niklas Karlsson
Nej!
Kan tänka mig att det lät så här när patienten ringde..
SOS: Vad är det som hänt?
PAT: Jag har så fruktansvärt ont i magen, är svimfärdig!
SOS: Hur länge har du haft så?
PAT: Inte alls länge, började för någon timme sedan, magen är stenhård!
SOS dirigenten tänker kanske peritonit eller anearysm och skickar oss på en prio 1, medans andra prio 1 får vänta i värsta fall.
Sen när vi kommer till platsen så är det en heelt annan historia som berättas. Folk lär sig vad man ska säga för att få åka med.
Det är inget jag tar ur luften utan när man pratar med personalen på sos efter så är det hårresande vilka skillnader det är i historier. Kan berätta fler också mo nån är intresserad:)
-
_OJ_
ohlstedt skrev:
Om man dirigerar detta som prio 1 då är det väll inte patientens fel utan larmoperatören=)
Du verkar ha lite mer info om gällande ärende. Kan du skriva vilka symtom tilltagande hårhet på buk, hög feber eller andra omständigheter som gjort att operatören gjort denna prioritering. Eftersom du sågar operatören tycker jag att du kan komma med lite mer info.
Att tillägga så är det inte alltid lätt att få svar på frågorna man ställer utan i vissa fall får man överprioritera för att infon är lite diffus.
Ett bar exempel på det är Medvetslös etyl. Medvetslös prio 1 ok hur många av dessa körningar är pat medvetslös efter en bröstgnuggning?
I vissa fall måste det vara så här.
Ohlstedt jobbar du i verksamheten?
-
Lipton
Novisen skrev:Hej alla!
Ingen har lyckats tolka mig rätt

!!!
Niklas! Att hämta personen du beskrev i ditt inlägg ger säkert ingenting får den personal som jobbar. Många körningar som vi gör skulle ur ett somatiskt perspektiv lika gärna kunna åkt taxi in till akutmottagningen. De "onödiga" körningarna tär till viss del på resurserna men genererar samtidigt till att ambulansverksamheten får en viss överkapacitet så att toppar bättre kan bemästras. Tänk själva om hälften av körningarna är onödiga och att man därför tar bort hälften av ambulanserna (som på 50-60 talet). Den ambulans som finns kvar skulle få köra skytteltrafik med patienterna vid tex en större olycka.
Sen är mitt resonemang säkert inte överförbart på alla orter i Sverige men där jag jobbar är det iallafall så.
Var det inte ungefär så jag skrev också?

-
ohlstedt
jag är ssk student.
Jag måste säga att jag håller med Niklas Karlsson verkligheten ser nog ut som han menar.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS
-
_OJ_
Nicklas din beskrivning är klockren!!!!!!!
-
johnjohn
Jag har fattat att det inte är så poppis att ta med kompisar och dyl. i ambulansen. Vi får endast ta med de som genomgår utb. Inom räddning (SMO) Polis eller någon slags sjukvårdsutb.