Sömn och vila...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Sömn och vila...

Inlägg av AMBASS » 13/4 2006 1:14

Hej alla ambulansare!

Jag har tagit upp denna frågeställning tidigare och det är i sanning hög tid att debattera saken ånyo. Sömn är en livsnödvändighet, detta kan vi nog alla skriva under på. Alla som arbetet dygn, vet att detta kräver en viss kompromiss med vetenskap. Det är helt enkelt inte bra att vara trött vare sig i trafiken eller på olycks- skadeplats. Sömnforskningen är entydig - det är inte bra för individen att vara vaken för många timmar. Det är absolut inte heller till gagn och nytta för patienten att möte en person som varit vaken eller slitist upp ur djup sömn!

Men varför går så många av er med på att jobba dygn? ibland också flera dygn i följd? Räknar ni med att det inte skall komma täta larm? Är det överhuvudtaget acceptabelt att ha sovande ambulanspersonal??? Jag tycker dessa frågor borde utredas betydligt bättre samt att den debatt i frågan borde komma upp. Skulle vi själva vilja möta en icke utsövd person om vi vart svårt sjuka? Jag vet att vissa landsting tagit saken på fullt allvar och infört vakna pass! Vad tycker ni?

//SÖMN BIDRAR TILL ATT FRÄMJA HÄLSA, Orem (1995)......
Blood Will Tell

Lipton

Re: Sömn och vila...

Inlägg av Lipton » 13/4 2006 9:18

Att från chefshåll säga att personalen på en station där förstabilen snittar på kanske 1-2 larm per natt inte skall få sova för att de har arbetstid är ju löjligt enligt mig. Visst jobbar man natt så skall man ju vila något hemma innan passet börjar. Men skillnaden på att göra en natt på ambulans jämfört med exempelvis avdelning är att på avdelningen finns det patienter hela tiden, det gör det inte i en ambulans. Därför frågar jag dig AMBASS, vad är mest patientsäkert; en ambulanspersonal som kunnat sträcka ut och sova mellan 22 och 0530 eller en som suttit på en pinnstol och försökt hålla sig vaken för att den numera arbetar på natten och inte längre har jour?

peder

Inlägg av peder » 13/4 2006 13:38

Jag jobbade tidigare som uska på IVA och jobbade under en period natt. Då sitter man på salen och löser korsord, läser tidning, försöker sysselsätta sig med allt möjlig och framåt småtimmarna är man INTE pigg. Jag satte bara upp mig på två dygn i rad för sen var jag helt slut.

Idag jobbar jag halvdygn, och vi har vanligtvis 2-5 körningar per natt, (på tre bilar), så har man förstabilen och har "otur" kan det bli att man får stiga upp 3-4 gånger. Och visst, när man har kör sin 4 körning kl 0630 är man inte så pigg, men jag är helt säker på att de få timmarna som man faktiskt sover hjälper enormt mycket.

En annan natt kanske det bara är 2 körningar och dom kanske tas av de andra bilarna, ska man då sitta uppe och vänta på att klockan ska slå 8 utan att har kört en enda patient...

Att jobba natt är inte bra för någon, det sliter. Men jag är övertygad att jourtid på natten är bättre än arbetstid.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/4 2006 13:54

peder: Nä. Tror det är bättre att ha arbetstid men att ändå tillåtas sova eftersom man i brist på patienter inte har några vettiga arbetsuppgifter att utföra vid den tiden på dygnet.

peder

Inlägg av peder » 13/4 2006 14:05

Visst, jag ställer upp på att ha arbetstid under natten om jag får sova. Det är det jag menar.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Novisen

Inlägg av Novisen » 13/4 2006 14:56

Jag håller med AMBASS. Visst skulle det kunna vara bra ibland med dygn för ens egna planering osv men det är omöjligt bra för kroppen. Visst går det bra medans man är ung men med åren blir det jobbigare och jobbigare. Men jag hoppas att 10 timmars nätterna blir kvar.

johnjohn

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 13:20

jag jobbar alltid dygn och de känns i kroppen. Om jag får sova hela natten på stationen är jag ändå trött. Om jag får sova halva natten hemma är jag pigg. Det är en inre stress även om man får sova.

Skriv svar