Blodtryck!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

joakim_

Blodtryck!

Inlägg av joakim_ » 9/4 2006 13:38

Hej!

När jag mönstrade hade jag blodtryck 140/60.
Är detta normalt eller bra eller hur är det?
VAd ska ett blodtryck ligga på för att vara bra resp. dåligt?
Ändras blodtrycket beroende på kondition m.m eller vad ändrar en persons blodtryck (Förutom ålder kanske?)

JOAKIM

Användarvisningsbild
zAjben

Re: Blodtryck!

Inlägg av zAjben » 9/4 2006 14:56

joakim_ skrev:Hej!

När jag mönstrade hade jag blodtryck 140/60.
Är detta normalt eller bra eller hur är det?
VAd ska ett blodtryck ligga på för att vara bra resp. dåligt?
Ändras blodtrycket beroende på kondition m.m eller vad ändrar en persons blodtryck (Förutom ålder kanske?)

JOAKIM
Rätta mig om jag har fel, men normalt vilotryck brukar ligga på max ca 120/80 mmHg. Men oftast drar man väl gränsen för hypertoni någonstans kring >140/90 i vilotryck. Alla människor är olika och vissa har normalt ett något högre blodtryck utan att det ska vara farligt eller alarmerande, medan vissa normalt har ett lägre.

Tänk också på att ifall du är nervös brukar du ofta ha ett något högre blodtryck, exempelvis om du ska mönstra (jag vet att jag var det i alla fall ^^).

joakim_

Inlägg av joakim_ » 9/4 2006 15:03

hehe... ja jag kan ju inte säga att jag var JÄTTEavslappnad direkt :D :lol:

peder

Inlägg av peder » 9/4 2006 15:43

WHO har rekomendationer att BT ska ligga lägre än 130/85, och då menar man att personen ska vara vilande och halvsitta i en stol, manchetten ska vara i hjärthöjd och man får inte ha benen korsade m.m. Svenska rekommendationer är att det ska vara lägre än 140/90.

Blodtrycket ändrar sig hela tiden och du har olika tryck beroende på om du står upp, ligger ner, precis har sprungit, om du sover etc etc...

Ett lågt BT behandlas sällan om inte personen har symtom (yrsel, svimningskänslor, trötthet.)

Ett för högt BT är en stor riskfaktor för hjärt/kärl-sjukdomar ex. hjärtinfarkt, stroke, njursvikt etc och behandlas i första hand med ändrade levnadsvanor, men kan också behandlas med läkemedel.
Man kan sänka sitt blodtryck genom att motionera och ändra sin kost.

Att äldre har högre blodtryck än yngre beror oftast på att kärlen är inte lika elastiska, samt att de har förträngningar som gör att hjärtat måste använda mer kraft, högre tryck, för att pumpa ut blodet.

Ditt tryck är dock helt normalt.

En parantes;
Träffar man på en patient som skadat sig finns det två "grundstenar" man bör känna till;
Ett lågt blodtryck och en hög puls kan indikera att personen blöder.
Ett högt blodtryck och en låg puls kan indikera att personen har en hjärnskada.
(Men det finns andra saker som påverkar BT och puls, tex chock, smärta, förgiftning etc)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/4 2006 22:07

Är inte WHO med på 140/90? Trodde att det var deras rekomendation som de svenska grundades på.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

peder

Inlägg av peder » 11/4 2006 22:59

Jag var nyligen på en föreläsning om metabola syndromet och fick då veta att WHO är mer restriktiva än vad vi i Sverige är. Föreläsaren trodde att Sverige inom snar framtid kommer att införa <130/85 som rekomendation för högsta acceptabla tryck.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 12/4 2006 11:20

Nog kan man trots att dom gått iväg från det lite säga att 100+ålder är ett ungefärligt värde på vad man ska ha....

peder

Inlägg av peder » 12/4 2006 12:21

Nja, vet inte om jag håller med... tidigare trodde man att förhöjt blodtryck var något som tillhörde åldrandet och det var helt okey att med stigande ålder få högre tryck, där av regeln 100+ålder. (jag har träffat människor som är både 90 och 100 år, och det skulle aldrig ses som acceptabelt att ha ett systoliskt tryck på 190-200 mmHg)

Idag vet man att det ökade trycket som ålderdomen medför är sjukliga förändringar i kärlsystemet och drabbar framför allt oss i västvärlden. Det har gjorts studier på folkslag som inte är drabbade av hjärt- kärlsjukdomar i lika stor utsträckning som oss och där är högt blodtryck (orsakad av ålderdom) helt obefintlig.

Dessutom är det helt normalt att en 20 åring har ett blodtryck på 135, och det är också normalt att en 50 åring har ett tryck på 110, så 100+regeln är ingen bra regel.

AuF

Inlägg av AuF » 12/4 2006 14:54

Är innne på peder`s linje. 100+ ålder är inte en ok parameter att gå efter.
Sedan så anser man aldrig att ett för högt BT är ok bara för man är äldre, utan man blir då snabbt insatt på BT sänkande preparat.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 12/4 2006 16:13

då får man hoppas att mitt 140 berodde på nervositet för annars verkar det vara väldigt högt... konstigt för jag har ju ändå bra kondition och är inte överviktig?

AuF

Inlägg av AuF » 12/4 2006 19:16

Du kan nog vara lugnt. Hypertoni ställer man inte med bara BT x 1 utan skall göras under en viss tid för att få ett rättvist resultat. 140 är inget anmärkningsvärt. Något i högt bara, vilket kan bero på en rad faktorer.

Men ett tips är ju att gå och testa det en gång till, under mer sansade former. =)

Anonymous

hypertoni

Inlägg av Anonymous » 12/4 2006 19:37

sen när blev 140 i blodtryck klassat som högt tryck? möjligtvis i den övre gränsen, men ni som påstår att det är högt kanske skulle läsa om litteraturen lite.............

peder

Inlägg av peder » 12/4 2006 20:07

oookeeyy,,,,, då ska jag gå och läsa lite till i litteraturen.... föreslår att du gör detsamma...

Skriv svar