helikoptrar i ambulanstjänst

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

helikoptrar i ambulanstjänst

Inlägg av AMBASS » 30/3 2006 11:43

Fler ambulanshelikopter enheter, ger ökad rörlighet och effektivare vård

Jag hör till dem som tror att ambulanssjukvården skulle må bra av flera helikopterenheter, vilka resolut kan rycka ut vid olika tillbud där framkomligheten är dålig. Även om det inta alla gånger finns möjlighet att landa, skulle helikoptern kunna transportera räddnings och vårdpersonal till olycksområdet i väntan på rullande ambulansenheter. Helikoptern är således ett arbetsredskap som skulle kunna nyttjas betydligt flitigare i den prehospitala vården. Idag finns dessutom ett antal mycket duktiga näringsidkare på området.

De ekonomiska aspekterna är dock frågans akilleshäl. Det finns dock med förnuftig organisation pengar att spara i ett större perspektiv.

Spontant skulle jag vilja se helikopterenheter på följande orter:

SYD
- Kristianstad (mindre akutvårdsenhet med akutläkare)
- Ronneby (helt civil räddningsenhet med Skärgårdsprofil)
- Kalmar (större enhet med räddningsmanskap / maritim profil)
- Vetlanda (mindre enhet med akutläkare)
- Malmö (mindre cityenhet för blixtsnabba insatser // även två MC enheter med paramedic eller vubbade SSK.

VÄST

- Göteborg (mindre cityenhet för blixtsnabba insatser // även tre MC enheter med paramedic eller vubbade SSK)
- Varberg (mindre enhet med akutläkare)
- Uddevalla (mindre enhet med akutläkare)
- Halmstad (mindre enhet med akutläkare)
- Borås (större akutvårdsenhet med akutvårdsgrupp)

MITT

- Norrköping (större räddningsenhet med hel akutvårdsgrupp)
- Örebro (större räddningsenhet med hel akutvårdsgrupp)
- Nyköping (mindre enhet med akutläkare)
- Stockholm City (två mindre enheter med akutvårdsgrupper – blanda ej samman dessa med Värmdögruppen vilken bör vara kvar i full skala // 4 MC enheter)
- Uppsala (två renodlade transporthelikoptrar med SSK, för utomlänstransporter)



NORR

- Söderhamn (liten enhet med läkare)
- Sundsvall (större enhet med akutvårdsgrupp)
- Örnsköldsvik(transporthelikopter med SSK)
- Umeå alt Luleå (ännu en större enhet med akutvårdsgrupp)
- Haparanda (renodlad ambulanshelikopter tillsammans med Finland)


Kanske förefaller ovanstående som en utopi. Det finns dock fler vinster med ett utökat helikoptersystem i vårt land. Med tanke på Sveriges geografiska struktur är sannolikheten stor att helikopterenheter enligt ovan skulle kunna innebära flera på sig besparande aspekter i både lidande och slantar. Vad tror ni?

Jag har även lagt med MC enheter, vilka jag hoppas vi kommer se fler av i hela landet!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/3 2006 17:45

Kan inte bli att le åt att du placerar Söderhamn i norr:) Det är ju på södra sidan av mittlinjen av vårt avlånga land..

Tycker du är lite väl ambitiös. Läkare behövs i områden som är svåra att trafikera med bil (snabba framkörningar). Sedan lägger du för mycket pengar i södra sverige när det är i norrland som helikoptrar behövs. Det är inte rimligt att en akut framkörning i sthlm tar ungefär 10 minuter, medans det tar mellan 10 min och 2 timmar i norra delarna.

Nej! Färre läkare än du önskar prehospitalt och lägg de pengarna på helikoptrar på delar av sverige som nite kan täckas av ambulanser

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/4 2006 12:33

Tycker för det första att du avskärmar dig väldigt från de möjligheter som finns i sammarbete med andra organisationer. FM har ju helikoptrar och de kan ju ingå i någon form av beredskap. Exempelvis för transporterna mellan sjukhus som du beskriver. I de lägena känns det onödigt dyrt att driva helikoptrar i helt civil regi. Du har en god vision men man får börja med några steg, känns som du vill göra hela hoppet på en gång.
Sedan skulle jag gärna vilja se lite mer "akutbilar" (eller MC för den delen) med antingen prehospitalt tränade läkare eller erfarna och välutbildade sköterskor. De tror jag skulle dra in mycket erfarenheter som de sedan kan sprida vidare. De ger även möjligheter att i brist på akuta larm avstyra "onödiga" transporter eller omprioritera dem till transportambulanser. De kan även komplettera transportambulanser (2 amb.sjv.) på akuta larm vilket sparar en akutambulans för annat och dessutom ger fler händer för omhändertagandet jämfört med en akutambulans.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/4 2006 17:07

Visst är helikoptrar ett komplement för ambulanssjukvården och jag tror visst att en viss utbyggnad kan fylla krav. Vi får dock inte glömma att man klarar driften för nästan 20 dagambulanser för kostnaden av en helikopter. En räddningshelikopter för våran norra landsdel skulle behövas. En helikopter i Skåne kompletterat med 1 eller 2 akutbilar istället för läkarbilarna och en helikpoter för mellansverige låter mer rimligt i mina öron.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 1/4 2006 17:21

Försvarsmakten ska inte bedriva civil ambulanshelikopterverksamhet, överlåt detta åt privata operatörer.

Jag tror på samverkan mellan landstingen. Södra Sverige (Skåne, Halland, Kronoberg, Blekinge) skulle mycket väl kunna samsas om en ambulanshelikopter - bemannad med två piloter, anestesisjuksköterska och anestesiläkare. Större än så är inte behovet av (anestesi-)läkarkompetens. Satsa istället på låta befintlig ambulanspersonal få använda och utveckla sin kompetens.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 17:54

varför skulle inte försvarsmakten göra det? De gör ju inget annat? Om inte annat så är det väl bra träning. Sedan sätter man civil personal på basen som på vilken annan station som helst

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 1/4 2006 22:19

Lipton skrev:Tycker för det första att du avskärmar dig väldigt från de möjligheter som finns i sammarbete med andra organisationer. FM har ju helikoptrar och de kan ju ingå i någon form av beredskap. Exempelvis för transporterna mellan sjukhus som du beskriver. I de lägena känns det onödigt dyrt att driva helikoptrar i helt civil regi. Du har en god vision men man får börja med några steg, känns som du vill göra hela hoppet på en gång.
Problemet med FM helikoptrar är att de finns på ett fåtal ställen med förhållandevis lång anspänningstid (ca 15 minuter dagtid och >45 minuter under övrig tid)
Sjöräddning som titdigare har skett med FM helikoptrar sker nu med civila operatörer. Ett exempel på detta är Säve.

RoTe

Inlägg av RoTe » 5/4 2006 5:51

Varför vill du ta bort Uppsalas Intensivvårdshelikopter? Den är ju state of the art, tycker alla borde ha såna.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 13/4 2006 8:37

Kul att det är fler som har reagerat på MC.
Ett bra färdmedel för den som kan framföra den på rätt sätt.

Hoppas att vi får ut våra ambulansläkare på båge snart igen. De gjorde nytta!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 14:27

vad ska det stå på ryggen? MC.Läk. hihi.
MC är suveränt inne i storstan. Annars kan jag inte se någon användning av den. Var ska dr. vara placerad på sjukhus eller på stationen med oss andra?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 24/4 2006 17:28

Dessa doktorer jobbade bland annat på narkosen, SoSAlarm, helikoptern samt var ordinerande läkare för mediciner inom ambulanssjukvården.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar