Cordarone till hjärtstoppspatienter?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/3 2006 15:11

Att ta kontakt med läkare innan ett läkemedel ges ska vara en rättighet - inte en skyldighet. Skyldigheten finns i vårt yrkesansvar. Om jag är osäker så ringer jag läkare. Är jag säker så behandlar jag....... Gör jag fel är det mitt ansvar. Finns kunskapen så måste den utnyttjas!!! Synd på Kambers i övrigt högt ställda krav på en fungerande organisation (frånsätt övertron på läkarbilar och fega behandlingsriktlinjer). Gävleborgs behandlingsriktlinjer tar vara bäst på kunskapen som finns. Där jag jobbar är man också värdelösa på att ta till vara kunskapen. Alla ska vara stöpta i samma form. En ny sjuksköterska har samma behandlingsmöjligheter som en anestesisjuksköterska med 10års erfarenhet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/3 2006 16:08

Novisen skrev:Att ta kontakt med läkare innan ett läkemedel ges ska vara en rättighet - inte en skyldighet. Skyldigheten finns i vårt yrkesansvar. Om jag är osäker så ringer jag läkare. Är jag säker så behandlar jag....... Gör jag fel är det mitt ansvar.
Funkar det lika dåligt åt andra hållet? Alltså om man efter läkarkontakt och ordination ändå åker på smällen om det blir bekymmer?

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 4/4 2006 15:42

Jag kör i södra sthlm och där anser våra ambulansläkare att vi INTE ska ta kontakt med läkare innan injektionen ges. Detta för att i ett stressat läge vi inte ska stå och inte få tag i ev. dr.

Tanken är att vi ska skriva en avvikels på det.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/6 2006 0:31

Fler och fler organisationer ger Cordarone outspätt. Vi har börjat prata om det. Just nu späder vi Cordarone 50mg/ml (6ml) med 14ml Glukos 50mg/ml. Hur gör ni på er station?

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 23/6 2006 9:59

johnjohn skrev:Jag kör i södra sthlm och där anser våra ambulansläkare att vi INTE ska ta kontakt med läkare innan injektionen ges. Detta för att i ett stressat läge vi inte ska stå och inte få tag i ev. dr.

Tanken är att vi ska skriva en avvikels på det.
Mmm.. här i Stockholm krävs läkarordination i det enskilda fallet för att administrera Cordarone. Det är riktigt som johnjohn säger att ambläk. säger " ge Cordarone utan ordination men skriv en avvikelserapport." Då undrar ju jag ju vad som händer den gången mottagande läkare skriftligt ifrågasätter och kritiserar den icke ordinerade givna behandlingen. Nä jag tycker det hela känns flummigt. Vill ambulansläkarna att pt skall ha beh med Cordarone tycker jag att de får ordinera det på sedvanligt sätt via riktlinjer alt. att som helikopterläkare få räkna med att bli uppringd mitt i natten eller under pågående helikopteruppdrag.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 23/6 2006 10:03

Novisen skrev:Fler och fler organisationer ger Cordarone outspätt. Vi har börjat prata om det. Just nu späder vi Cordarone 50mg/ml (6ml) med 14ml Glukos 50mg/ml. Hur gör ni på er station?
I stockholm ges det fn outspätt prehospitalt. Inne på sjukhuset ( ane/iva) späds det som ovan.

manne

Inlägg av manne » 23/6 2006 13:07

Novisen skrev:Fler och fler organisationer ger Cordarone outspätt. Vi har börjat prata om det. Just nu späder vi Cordarone 50mg/ml (6ml) med 14ml Glukos 50mg/ml. Hur gör ni på er station?
Verkar vara ett trendläkemedel det där...

Vi kör endast Adrenalin , snart tar vi bort tribonaten också.
Finns för lite studier på detta läkemedel och har tveksam effekt.
Cordarone ligger i samma zon eftersom ett fåtal använder det.

Eirik

Inlägg av Eirik » 23/6 2006 13:37

Oppdatering: Nå har vi også begynt å gi Cordarone uutblandet og har tatt bort Tribonat fra behandlingen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/6 2006 14:50

manne skrev:
Novisen skrev:Fler och fler organisationer ger Cordarone outspätt. Vi har börjat prata om det. Just nu späder vi Cordarone 50mg/ml (6ml) med 14ml Glukos 50mg/ml. Hur gör ni på er station?
Verkar vara ett trendläkemedel det där...

Vi kör endast Adrenalin , snart tar vi bort tribonaten också.
Finns för lite studier på detta läkemedel och har tveksam effekt.
Cordarone ligger i samma zon eftersom ett fåtal använder det.
Att Tribonat har effekter vid hjärtstopp vet man men man vet även att inga fler överlever för att de fått Tribonat. Cordarone vet man har effekt och alla nya riktlinjer förespråkar Cordarone. Vilken effekten blir på överlevnaden är för tidigt att säga och dessutom har ju läkemedlet bara effekt vid vissa specifika tillstånd. Det viktigaste är att bra HLR utförs. De flesta ställen i Sverige och västvärlden har Cordarone.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2007 21:24

Cordarone har effekt på snabba flimmer och pat. som hela tiden slår om i VT. Tveksam vid asystoli? Många aneläkare ifrågasätter det på asystoli indikation, men accepterar det inom A-HLR för att förenkla systemet.

Tribonat förstår jag inte varför man tar bort. Det finns inget som säger att det vekrligen fungerar men logiken säger mig det. Av den anledningen använder jag det tills trovärdig forskning visar motsatsen..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/4 2007 22:49

Finns det någon organisation som inte har Cordarone i behandlingsriktlinjerna idag?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 15/4 2007 23:42

Niklas Karlsson skrev:Cordarone har effekt på snabba flimmer och pat. som hela tiden slår om i VT. Tveksam vid asystoli? Många aneläkare ifrågasätter det på asystoli indikation, men accepterar det inom A-HLR för att förenkla systemet.
Har patienten asystoli ger man inte Cordarone. Då är det HLR + Adrenalin som gäller (enl. A-HLR beh.programmet).

I A-HLR behandlingsprogrammet ger man Cordarone 300 mg iv om fortsatt ventrikelflimmer/ventrikeltakykardi efter 4:e defibrilleringen. Ge tilläggsdos 150 mg iv om fortsatt VF/VT efter ytterligare 3 defibrilleringar.

Cordarone förlänger aktionspotentialen både i förmaks- och kammarmyokard och förlänger QT-tiden och ökar på så sätt chansen att bryta ett ventrikelflimmer. Alltså fungerar det inte vid asystoli eftersom man då inte har någon aktivitet att förlänga QT-tiden på.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/4 2007 8:44

Jag har fått för mig att man sprutar cordarone på asystoli för att lättare kunna häva ett VF om det inträffar. Men jag kasnke har fått det om bakfoten eller att det var någon speciell studie?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 16/4 2007 9:14

I A-HLR beh.programmet ger man inte Cordarone när patienten har asystoli/PEA utan endast vid VF/VT som kvarstår trots att man har defibrillerat 4 ggr. Man kan sedan upprepa Cordaronet en gång, se mitt förra inlägg.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/4 2007 22:25

Jo, jag är väl medveten om de nya riktlinjerna:).
Min erfarnehet säger mig att det är mer regel än undantag att läkarna går ifrån riktlinjerna, förmodligen för att de är nervösa (så lång tid mellan medicinerna). Men min erfarnehet av cardarone vid asystoli är 2 fall under hela min karriär så den är knappast vetenskapligt grundad.

Skriv svar