A-HLR schema.

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

corincomp
Inlägg: 2
Blev medlem: 3/12 2010 3:48

Re: A-HLR schema.

Inlägg av corincomp » 4/12 2010 4:24

absolut! saknar amb erfarenhet men jobbar på hjärtavd sedan ett år där flera av våra pt övervakas med telemetri. har många gånger varit med om att pt haft pulslös VT som slagit tillbaka till sinus innan vi hunnit deffa, eller ibland ens hunnit påbörja HLR. i princip alltid har detta varit pt som tidigare visat frekventa enstaka och hopade VES, VES i bigemini eller flera VES i följd (som ju rent definitionsmässigt är en kort VT om det är tre eller fler i följd). ICD är en utmärkt behandling för dessa pt!

ICD ska dock inte inplanteras hos dem som enbart har tandborst-VT, kanske den vanligaste orsaken till larm på våra telemetrier... :D
klyx, alvedon och piggelin är barnsysterns bästa medicin.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: A-HLR schema.

Inlägg av Care » 4/12 2010 13:19

Skärpning med deffandet! Varje observerad VT på telemetri/övervakning är början på en tävling att få in deffen till patienten och skjuta - helst innan han/hon blir medvetslös. Lyckas man får man en omedelbar belöning när patienten efter att ha blivit deffad sätter sig i sängen beredd att klappa till någon. Sänker patienten en uska är det värt en poäng, en sjuksköterskestudent är värd tre och en ssk-kollega är värd tio poäng (oaktsamt av kollegan!).

Nu är du invigd, corincomp, ut och börja samla poäng!

Användarvisningsbild
Speed
Inlägg: 6
Blev medlem: 23/6 2005 3:23

Re: A-HLR schema.

Inlägg av Speed » 11/7 2011 16:28

Care skrev:Skärpning med deffandet! Varje observerad VT på telemetri/övervakning är början på en tävling att få in deffen till patienten och skjuta - helst innan han/hon blir medvetslös. Lyckas man får man en omedelbar belöning när patienten efter att ha blivit deffad sätter sig i sängen beredd att klappa till någon. Sänker patienten en uska är det värt en poäng, en sjuksköterskestudent är värd tre och en ssk-kollega är värd tio poäng (oaktsamt av kollegan!).

Nu är du invigd, corincomp, ut och börja samla poäng!
Förlåt mig för trådlyftet, men det där var ju helt klart veckans skratt! Vågar man fråga hur många poäng Care har? :D

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: A-HLR schema.

Inlägg av Care » 12/7 2011 16:37

Speed skrev: Förlåt mig för trådlyftet, men det där var ju helt klart veckans skratt! Vågar man fråga hur många poäng Care har? :D
13. Ulf och Anna kommer aldrig förlåta mig.

Men nu har alla på avdelningen lärt sig, så nu satsar jag istället på att deffa innan de hinner undan från patienten. De där nya ACLS-guidelinesen som säger att man ska vara hands-on till sista sekund innan deffningen kom som ett brev på posten.

Ny poängskala: 1 poäng för alla som hinner undan men utbrister i "där hade jag tur!"/motsvarande, 3 poäng för dom som skriker till av stöten, och 10 poäng för kollegorna du däckar med stöten. Har du riktigt tur sätter du igång en kedjereaktion där fler behöver deffas, med fler möjligheter att tjäna poäng. Däckar du flera i rad får du en multiplier. Här kan poängen dra iväg på riktigt.

Den här gången tänker jag inte avslöja tävlingen för dom andra på avdelningen. Det får bli en intern ambulansforum-grej istället.

För alla anestesisjuksköterskor: det är inte OK att samla poäng med hjälp av kaliuminjektioner under pågående operation!

Skriv svar