OPIATER

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 16/5 2006 19:31

Emil skrev:Uppfattade det mest som att du ville skylta med vad du kan. Men det kanske var en feltolkning. Ta och tagga ner lite och ta inte allt så personligt. Det var inget illa menat.
ÄR DET BRÅK? :shock: - får jag vara med och slåss :wink:
Blood Will Tell

Emil

Inlägg av Emil » 16/5 2006 20:57

Nej, jag bråkar inte. Jag har viktigare saker för mig än att argumentera på nätet, :) Se länken http://carcino.gen.nz/images/image.phpi ... 1115204527
Senast redigerad av 1 Emil, redigerad totalt 16 gånger.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 16/5 2006 20:59

Jag lånar tråden av dig Framtidsmål!

Vilka opioider ska vi ha i bilarna?

Jag gillar Ketogan och Morfin men den enda som går att motivera prehospitalt är Morfin. Jag ser inget behov av spasmolytika. Atropin och Morfin på svåra stensmärtor + Voltaren i.m för att försöka hålla ner antalet läkemedel. Rapifen för narkosvubbade. Fentanyl för ambulansvubbade. I USA har utvecklingen gått snabbt sista året. Snart är Fentanyl standard i alla ambulanser med Paramedics. Vi håller på att halka efter här. Åsikter???

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/5 2006 13:45

Varför rapifen för narkos och fentanyl till ambssk? När jag är på op så använder jag nästan lika mycket fentanyl som rapifen.

Jag anser liksom do att vi ska ha morfin, fentanyl och alfentanil. Givetvis också narcanti.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 17/5 2006 16:30

Niklas! Min tanke var att anestesisjuksköterskor även får använda Fentanyl som många gånger är ett klokare val framför Rapifen. Tyvärr framgick det inte i inlägget.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 18/5 2006 0:58

Emil skrev:Uppfattade det mest som att du ville skylta med vad du kan. Men det kanske var en feltolkning. Ta och tagga ner lite och ta inte allt så personligt. Det var inget illa menat.
Är så nertaggad man kan bli Emil! Kan säga dig att jag inte kunnde mycket om opiater innan jag läste och samanställde listan, är så trött på att folk bara ifrågasätter allt man gör. Du kan tycka precis vad du vill men frågan är varför man skriver det, Börjar få funderingar på att göra som AMBASS och kanske dra mig tillbaka från forumet....Det finns ju ändå inga som tar en på allvar förens man skriver SSK i profilen.

NOVISEN: Ta över tråden du, har ändå inget att tillföra tydligen.... :roll:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 18/5 2006 17:42

Är så nertaggad man kan bli Emil! Kan säga dig att jag inte kunnde mycket om opiater innan jag läste och samanställde listan, är så trött på att folk bara ifrågasätter allt man gör. Du kan tycka precis vad du vill men frågan är varför man skriver det, Börjar få funderingar på att göra som AMBASS och kanske dra mig tillbaka från forumet....Det finns ju ändå inga som tar en på allvar förens man skriver SSK i profilen.
quote]

Glädjande kan jag säga att det för mig som blivande Amb.ssk är tacksamt att det finns dem som tar sig tid att sätta sig ner och sammanställa den här typen av fakta. För min del är det mycket välkommet, så fortsätt gärna med det.

Furix

Inlägg av Furix » 18/5 2006 17:51

Emil skrev:Nej, jag bråkar inte. Jag har viktigare saker för mig än att argumentera på nätet, :) Se länken http://carcino.gen.nz/images/image.phpi ... 1115204527
Varför hänger du då på ett debattforum?

Tycker listan är ett bra initiativ, vi får fler och fler generiska preparat och det kan vara svårt att veta vilket sorts preparat som en tilltänkt patient kan ha intoxikerat sig med. Dum fråga kanske (har aldrig jobba i ambulans, är aktiv på en akutmottagningen istället), finns det tillgång till FASS i en ambulans?

AuF

Inlägg av AuF » 18/5 2006 20:15

Hej på er.

En fråga angående smärlinding vid stensmärtor:

Hur vet ni att de är stensmärtor? Buksmärtor kan ju vara väldigt diffusa, därmed tycker jag de verkar svårt att smärtlinda dessa specifikt.

Tex var jag med och hämtade en "akutbuk" med kardinal symtom för gallsten, men det visade sig vara ett perforerat ulcus...

Måste vara svårt att se stensmärtor, eller är jag helt ute och snurrar nu ?

På vilka symtom sprutar ni voltaren? Ger ni alltid voltaren ihop med annat analgetikum ?

Hoppas man inte blir idiot förklarad nu :?

Emil

Inlägg av Emil » 18/5 2006 20:27

Furix skrev:
Emil skrev:Nej, jag bråkar inte. Jag har viktigare saker för mig än att argumentera på nätet, :) Se länken http://carcino.gen.nz/images/image.phpi ... 1115204527
Varför hänger du då på ett debattforum?

Tycker listan är ett bra initiativ, vi får fler och fler generiska preparat och det kan vara svårt att veta vilket sorts preparat som en tilltänkt patient kan ha intoxikerat sig med. Dum fråga kanske (har aldrig jobba i ambulans, är aktiv på en akutmottagningen istället), finns det tillgång till FASS i en ambulans?
Det finns mkt samlad kunskap på en och samma plats. Jag läser mest. Är det ok?

Furix

Inlägg av Furix » 18/5 2006 21:01

Inte alls en dum fråga tycker den gällande smärtlindring vid stensmärta. Undrar också hur ni kan vara säkra på att det är just smärta pga gallsten eller njursten som är det ni lindrar och inte nåt annat. Enl riktlinjerna för Gävleborgs landsting ambulanssjukvård får de inte ge annat än morfin eller rapifen vid akut buk efter samtal med mottande kirurg. Så, hur har andra landsting det ute i sina bilar?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 18/5 2006 21:57

Hej Auf, gammalt men bra ordspråk "det finns inga dumma frågor bara dumma svar" Anamnesen är viktig,har personen ifråga haft liknande smärtor tidigare och behandlats för dessa? Sen en klassiker patienten brukar ha svårt att sitta still, klättrar på väggarna. Man kan även "dunka" patienten försiktigt över ryggslutet och se om det ökar smärtorna. Voltaren är förstahandspreparat vid stensmärtor och har patienten ej ASA allergi så är det bara att spruta IM. Morfin är inte att föredra eftersom det "spasmar" på glatt muskelatur. Personligen så brukar jag använda mig av medimixen, brukar fungera, atropin kan även provas. Vidare på akutmottagningen så tas urinprov och om det är blod i urinen förstärks diagnosen. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att en diff diagnos till njurstensmärtor är AAA abdominalt aorta anerysm, ja och då får man köra lite fortare :wink: // Tomas
intubera mera !!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/5 2006 22:05

Ja, det finns FASS i bilarna..

Jag är för voltaren vid stensmärtor. I många landsting behövs läkarordination för voltaren om man misstänker detta..

Symtom på gallsten;

Smärta efter intag av fet mat. smärta som strålar mot rygg och upp mot höger skuldra. En del patienter kan känna tryck över urinblåsan vid ett anfall. Patienten ligger inte still i ambulansen utan klättrar på dörrarna, på apparaturen.. En del patienter vill slåss..

Njursten;

Flanksmärta. Patienten talar om att han har kissat blod. Gångsvårigheter (pga smärtan)

Jag är som sagt för voltaren men vissa på sidan är för andra alternativ (men inget som jag kommer skriva:))

VAR NOGA med tecken på CORONAR sjukdom, speciellt på kvinnor som kan vara väldigt ospecifika (även om kvinnlig njursten är ovanligt).

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/5 2006 22:55

Akuten skrev:Min erfarenhet av inj Ketogan till njurstenspatienter är att det bara klipper "smärttopparna". Patienten blir dock inte helt smärtfri. För att "krampen" runt njurstenen ska släppa så behövs något annat, t.ex inj Dilaudid-Atropin 1 ml s.c. På den dosen är de flesta smärtfria inom 30 min - men väldigt snurriga i skallen.
Vårt förstahandsval är oftast inj Voltaren 50-75 mg i.m. Denna dos kan man upprepa efter 30-60 minuter om patienten inte blivit smärtfri. Voltaren, som ju är antiinflammatoriskt, släpper på den inflammation ("krampen") som blidas runt stenen (där den t.ex ligger och skaver i uretären). Fördelen med Voltaren är att patienten slipper bli snurrig i skallen MEN då finns det ju de patienter som kommer med "njurstenssmärtor" men som endast är ute efter att få Dilaudid-Atropin! Det är därför väldigt viktigt att ta urinprov på dessa njurstenspatienter dels för att se så att de har erytrocyter i urinprovet, dels för att se att de verkligen kan kissa - så att det inte har en avstängning i njuren. De patienter som har en avstängd njure kommer inte att bli smärtfria vad vi än ger dem. Där är det akut urografi med insättning av pyelostomikateter som gäller.
Diff.diagnos till njurstenar är ju dessutom Aortaaneurysm! Dessa pat. blir inte smärtlindrade av Voltaren och de har inga erytrocyter i urinprovet men kan ha ont på precis samma sätt. Läkarna på vår akutmottagning vill bedöma alla bukpatienter innan de får smärtlindring så vi har inga generella delegationer på att ge ovanstående läkemedel. Dessutom är det inte så många av dessa patienter som kommer med ambulans. Ca 95% av alla njurstens/gallstenspatienter kommer till akuten "för egen maskin".
Detta gäller fortfarande hos oss men det här om stensmärtor behandlas redan under en annan tråd:

viewtopic.php?t=179&highlight=stensm%E4rtor

// Akuten

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 10:42

Akuten:

Citerar du di själv? Ödmjukt :wink:

Skriv svar