FÖRARBEVIS FÖR UTRYCKNINGSFÖRARE
Moderator: Wernvik
FÖRARBEVIS FÖR UTRYCKNINGSFÖRARE
Det borde krävas ett särskilt förarbevis för de som kör utryckningsfordon.
– Det kan inte vara rimligt att det krävs särskilt förarbevis för Taxi, truck och farligt gods men inte om du kör ambulans, brand –eller polisbil. Dessutom krävs det ju av busschaufförer och lastbilschaufförer att de genomgår syn -och hälsokontroll var femte år, det borde vara det minsta man krävde av utryckningsförare (!) Jag hoppas att förslaget ska minska antalet olyckor där uttryckningsfordon är inblandade.
– Det kan inte vara rimligt att det krävs särskilt förarbevis för Taxi, truck och farligt gods men inte om du kör ambulans, brand –eller polisbil. Dessutom krävs det ju av busschaufförer och lastbilschaufförer att de genomgår syn -och hälsokontroll var femte år, det borde vara det minsta man krävde av utryckningsförare (!) Jag hoppas att förslaget ska minska antalet olyckor där uttryckningsfordon är inblandade.
Re: FÖRARBEVIS FÖR UTRYCKNINGSFÖRARE
Du har så rätt! Tyvärr är ambulanssjukvården en smula hermetisk i denna fråga. Jag hör till dem som tycker att det borde ligga i varje enskilds individs intresse att försäkra sig om att man har erforderliga förutsättningar att klara av sitt yrke! Samma sak gäller kunskap i marin livräddning och lyftförmåga! Det är hög tid att detta kommer i ljuset! Bra inlägg i en mycket viktig fråga!Kalbl skrev:Det borde krävas ett särskilt förarbevis för de som kör utryckningsfordon.
Blood Will Tell
Visst vore det väl en fördel att veta att man klarar sitt yrke. Men personligen ser jag en större fördel i det faktum att man då slipper en massa krångel. Tänk er följande i dag.AMBASS skrev:Jag hör till dem som tycker att det borde ligga i varje enskilds individs intresse att försäkra sig om att man har erforderliga förutsättningar att klara av sitt yrke!
- Jag har jobbat i några år och byter sedan arbetsgivare och får då helt plötsligt inte köra.
- Jag är nyanställd men har erfarenhet från mycket andra fordon och kör några tusen mil per år privat, jag får ändå inte köra fortare än min nyanställda kollega som kör föräldrarnas bil någon gång per år till IKEA och cyklar till jobbet.
- Ett hjärtstopp där det även råkar finnas en brandman.

Cheers Lipton!Lipton skrev:Visst vore det väl en fördel att veta att man klarar sitt yrke. Men personligen ser jag en större fördel i det faktum att man då slipper en massa krångel. Tänk er följande i dag.AMBASS skrev:Jag hör till dem som tycker att det borde ligga i varje enskilds individs intresse att försäkra sig om att man har erforderliga förutsättningar att klara av sitt yrke!
- Jag har jobbat i några år och byter sedan arbetsgivare och får då helt plötsligt inte köra.
- Jag är nyanställd men har erfarenhet från mycket andra fordon och kör några tusen mil per år privat, jag får ändå inte köra fortare än min nyanställda kollega som kör föräldrarnas bil någon gång per år till IKEA och cyklar till jobbet.
- Ett hjärtstopp där det även råkar finnas en brandman.
Alla dessa situationer är ju faktiskt mycket lätta att lösa med ett sådan bevis. Att det sedan som du AMBASS säger skulle vara ett tecken på att jag kan köra utryckning på ett säkert sätt är jag inte lika säker på. Jag menar hur många kan köra bil när de får sitt körkort? Det finns ju en anledning till att man rekommenderas köra så mycket som möjligt under det första halvåret.
Jag anser att det inte är rimligt att ambulanssjukvården inte har bättre riktlinjer avseende synen på bilköring (finns undantag) och möjlighet för personalen att lära sig mer i fråga om hantering av utryckningsfordon! Din liknelse visar att något är fel! Frågan är om det inte vore på plats med en speciell utryckningskurs vilken skall ligga fristående från verksamheten! Kanske en "certifiering" vilken man skulle kunna underkasta sig var tredje eller fjärde år. I UK har man på många platser externa utbildningsföretag som erbjuder denna typ av tester, men även utbildningar!
Blood Will Tell
I Norge har vi krav om kompetansebevis for utrykningskjøring. Før man kan ta dette må man hatt førerkort laveste klasse i minimum 2 år. Uten kompetansebevis får man ikke kjøre utrykning.
Kurset varer i 120 timer, og inneholder både teoretisk og praktisk opplæring, samt teoretisk og praktisk eksamen.
Kurset varer i 120 timer, og inneholder både teoretisk og praktisk opplæring, samt teoretisk og praktisk eksamen.
Hej Eirik!Eirik skrev:I Norge har vi krav om kompetansebevis for utrykningskjøring. Før man kan ta dette må man hatt førerkort laveste klasse i minimum 2 år. Uten kompetansebevis får man ikke kjøre utrykning.
Ert land ligger långt före oss i Sverige och detta i flera avseenden! Ni har en mer adekvat syn på verksamheten!
Blood Will Tell
UTRYCKNINGSKÖRNING (!)
Det är bra att ni är framåt i Norge, men ni har också mycket att lära av Sverige. Jag vet när jag arbetade i Strömstad i sommras och fick köra en del trafikolyckor (norrmän) till Fredriksdag. Ni har mycket som är bra i Norge och ni har kopierat mycket från USA. Framförallt helikopter och forcerad losstagning är ni bra på i Norge bl.a.
Men jag tror vi är längre fram i Sverige när det gäller medicinsk kompetens, det finns en ssk i varje ambulans i Sverige.
Men när det gäller utryckningskörning är problemmet i SVerige att det inte finns någon standard för hela Sverige, vilket är en brist. Det finns landsting som är långt framme när det gäller utryckningskörning och en av dem är Jönköpings landting som ingår i en sammanslutning av fem landting (AMBULANSTEKNIK) de har gått till botten med utryckningkörning och har tagit fram en väl´digt bra utbildnings startegi, men detta kommer ju inte hela Sverige till del, vilket är en brist !
Jag tror att man måste lagstifta om ett förarbevis för att få fram en gemensam utbildningsplan och ett lagstadgat körkort. Annars kommer vi att få leva med hundra timmar utbildning och en "papperslapp" som körkort, som inte är värd ett dugg utanför den egna organisationen.
Har jag uppfattat saken rätt om ni i Norge som utryckningsförare kan flytta från en del av Norge till en annan och bara visa upp körkortet för utryckningsförare, och "bara" behöva göra kartprov för området?
Hälsningar.
Men jag tror vi är längre fram i Sverige när det gäller medicinsk kompetens, det finns en ssk i varje ambulans i Sverige.
Men när det gäller utryckningskörning är problemmet i SVerige att det inte finns någon standard för hela Sverige, vilket är en brist. Det finns landsting som är långt framme när det gäller utryckningskörning och en av dem är Jönköpings landting som ingår i en sammanslutning av fem landting (AMBULANSTEKNIK) de har gått till botten med utryckningkörning och har tagit fram en väl´digt bra utbildnings startegi, men detta kommer ju inte hela Sverige till del, vilket är en brist !
Jag tror att man måste lagstifta om ett förarbevis för att få fram en gemensam utbildningsplan och ett lagstadgat körkort. Annars kommer vi att få leva med hundra timmar utbildning och en "papperslapp" som körkort, som inte är värd ett dugg utanför den egna organisationen.
Har jag uppfattat saken rätt om ni i Norge som utryckningsförare kan flytta från en del av Norge till en annan och bara visa upp körkortet för utryckningsförare, och "bara" behöva göra kartprov för området?
Hälsningar.
Re: UTRYCKNINGSKÖRNING (!)
Du skriver att du tror att vi är längre fram när det gäller "medicinsk" kompetens, det finns en ssk i varje ambulans i Sverige! Skulle detta vara medicinsk kompetens? Menar du att en ssk bättre klrarar arbetet i ambulans än en Norsk paramedic eller ambulansarbeider??? Läs kursplanen för Norges utbildningar respektive en Svensk ssk utbildning så kommer du se att det är enorma skillnader mellan dessa två utbildningar. Lär av Norge och inse att dem går i framkant både i fråga om medicinsk utbildningsnivå och körkunskap. I Sverige läser en ssk studernade en bråkdel akutmedicin i jämförelse med den Norska Paramedic utbildningen. //AMBASSKalbl skrev:Det är bra att ni är framåt i Norge, men ni har också mycket att lära av Sverige. Jag vet när jag arbetade i Strömstad i sommras och fick köra en del trafikolyckor (norrmän) till Fredriksdag. Ni har mycket som är bra i Norge och ni har kopierat mycket från USA. Framförallt helikopter och forcerad losstagning är ni bra på i Norge bl.a.
Hälsningar.
Blood Will Tell
Hej AMBASS!
Ta det lungt, vi har en väldigt hög kompetens i Sverige än så länge, men lagstiftningen har gjort att vi (Jag) som ambulanssjukvårdare kommer att dö ut om ingeting görs i Sverige. De nya som kommer in i Svensk ambulanssjukvård kommer att ha antingen en hög medicinsk kompetens eller en hög teknisk kompetens och där tror jag vi kommer att hitta framtidens "Dream Team".
Många av mina "gammla" polare har utbildat sig till SSK, de har ambulanssjukvårdarens kunskaper + sjuksöterskans medicinska kunskaper och framförallt lagstiftningen bakom sig. Denna generation kommer också att "DÖ UT" med min generation och ambulanssjukvården måste rekrutera ny ambulanspersonal från sjukhusen (Narkos eller akut, IVa) what ever! Men de måste också fundera på vad teknisk kompetens de behöver och var ska de rekrutera dessa(?) Skulle jag få som jag vill skulle dessa komma från en helt annan skola där de trimmats i de tekniska ämnen som gäller ambulanssjukvård. (Kolla gärna Ambulansakademin, Härnösand)
Paramedics som kom efter Vietnamkriget i USA tycker jag var en bra organisation att ta vara på kompetens, men den har ett passerat datum i Sverige nu när vi fick stryk av Socialstryrelsen.
Sedan måste jag berömma våra SSK, många av dem är gammla ambulanssjukvårdare och har läst vidare till ssk och narkos ssk, de gör ett väldigt bra jobb i ambulansen, och patienterna får en väldigt proffsig vård och smärtlindring som vi aldrig har skådat i ambulanssjukvården, och då har jag ändå varit med sedan 1984, men det förtar ändå inte den kompetens ambulanssjukvårdaren har och där tror jag vi har den stora utmaningen att säkerställa den kompetens som de "gamla" lämnar till de yngre. SSK har vind i seglen nu, men beakta snart försvinner den kompetens ni levt på i många år, hur skall ni ta vara på den?
Hälsningar!
Ta det lungt, vi har en väldigt hög kompetens i Sverige än så länge, men lagstiftningen har gjort att vi (Jag) som ambulanssjukvårdare kommer att dö ut om ingeting görs i Sverige. De nya som kommer in i Svensk ambulanssjukvård kommer att ha antingen en hög medicinsk kompetens eller en hög teknisk kompetens och där tror jag vi kommer att hitta framtidens "Dream Team".
Många av mina "gammla" polare har utbildat sig till SSK, de har ambulanssjukvårdarens kunskaper + sjuksöterskans medicinska kunskaper och framförallt lagstiftningen bakom sig. Denna generation kommer också att "DÖ UT" med min generation och ambulanssjukvården måste rekrutera ny ambulanspersonal från sjukhusen (Narkos eller akut, IVa) what ever! Men de måste också fundera på vad teknisk kompetens de behöver och var ska de rekrutera dessa(?) Skulle jag få som jag vill skulle dessa komma från en helt annan skola där de trimmats i de tekniska ämnen som gäller ambulanssjukvård. (Kolla gärna Ambulansakademin, Härnösand)
Paramedics som kom efter Vietnamkriget i USA tycker jag var en bra organisation att ta vara på kompetens, men den har ett passerat datum i Sverige nu när vi fick stryk av Socialstryrelsen.
Sedan måste jag berömma våra SSK, många av dem är gammla ambulanssjukvårdare och har läst vidare till ssk och narkos ssk, de gör ett väldigt bra jobb i ambulansen, och patienterna får en väldigt proffsig vård och smärtlindring som vi aldrig har skådat i ambulanssjukvården, och då har jag ändå varit med sedan 1984, men det förtar ändå inte den kompetens ambulanssjukvårdaren har och där tror jag vi har den stora utmaningen att säkerställa den kompetens som de "gamla" lämnar till de yngre. SSK har vind i seglen nu, men beakta snart försvinner den kompetens ni levt på i många år, hur skall ni ta vara på den?
Hälsningar!
Bra inlägg, men vad gör att en ssk har bättre kompetens än en Norsk Paramedic eller Ambulansarbeider? Du möter inte mig fråga! Vad i ssk utbildningen är bättre en den Noska Paramedicutbildningen?Kalbl skrev:Hej AMBASS!
Hälsningar!
Blood Will Tell
Hej AMBASS!
Nä, en vanlig ssk har väl inga dramatiska medicinska kunskaper i den nivån jag menar, det är ju efter man arbetat ett tag och utbildat sig vidare med antingen narkos eller dyligt och sedan arbetat ett tag på exempelvis operation. Våra vidareutbildade vub ssk med lång vana som narkospersonal är väldigt duktiga på diverse åkommor. Dessutom har de flesta hospiterat på hjärt-iva och det ger kunskaper som är användbara i ambulanssjukvården. Ska man ha någon med hög medicinsk kompetens i ambulansen går det nog inte arbeta heltid med ambulans utan att hospitera om man inte har mångårig vana på exempelvis nakosen. Detta gäller ju Paramedics också, och jag håller med dig i sak jag skulle hellre sett ett system i Sverige med paramedics, men med den lagstiftning vi har i Sverige idag fungerar det inte. Jag tror också att det blir svårt att i detta läge när halva Sveriges ambulanspersonal är ssk ändra till paramedics nu, det krävs ändrad lagstiftning och en övertygningsförmåga som går över det mesta.
Nä, en vanlig ssk har väl inga dramatiska medicinska kunskaper i den nivån jag menar, det är ju efter man arbetat ett tag och utbildat sig vidare med antingen narkos eller dyligt och sedan arbetat ett tag på exempelvis operation. Våra vidareutbildade vub ssk med lång vana som narkospersonal är väldigt duktiga på diverse åkommor. Dessutom har de flesta hospiterat på hjärt-iva och det ger kunskaper som är användbara i ambulanssjukvården. Ska man ha någon med hög medicinsk kompetens i ambulansen går det nog inte arbeta heltid med ambulans utan att hospitera om man inte har mångårig vana på exempelvis nakosen. Detta gäller ju Paramedics också, och jag håller med dig i sak jag skulle hellre sett ett system i Sverige med paramedics, men med den lagstiftning vi har i Sverige idag fungerar det inte. Jag tror också att det blir svårt att i detta läge när halva Sveriges ambulanspersonal är ssk ändra till paramedics nu, det krävs ändrad lagstiftning och en övertygningsförmåga som går över det mesta.
Nå vet jeg veldig lite om hva den svenske ssk-utdanningen innebærer med tanke på akuttmedisin og ambulanseoperative emner, men vi har i Norge kommet godt på vei med tanke på at det har blitt satset på en ren ambulanseutdanning og ikke konvertering fra andre utdanninger.
Selvfølgelig er det hull og mangler i utdanningen, men det var et stort løft da den ble utvidet fra 3 måneders kurs til 2 + 2 år teoretisk/praktisk opplæring. Når vi så fikk Nasjonal Paramedic utdanning i tillegg kom vi enda et skritt videre.
Det jeg kan se for meg i fremtiden er et eget studie på Høyskole-nivå, som er 3-årig på lik linje med den norske ssk-utdanningen, og som gir en kompetanse som kan brukes også andre steder enn prehospitalt.
Selvfølgelig er det hull og mangler i utdanningen, men det var et stort løft da den ble utvidet fra 3 måneders kurs til 2 + 2 år teoretisk/praktisk opplæring. Når vi så fikk Nasjonal Paramedic utdanning i tillegg kom vi enda et skritt videre.
Det jeg kan se for meg i fremtiden er et eget studie på Høyskole-nivå, som er 3-årig på lik linje med den norske ssk-utdanningen, og som gir en kompetanse som kan brukes også andre steder enn prehospitalt.
Re: UTRYCKNINGSKÖRNING (!)
Utrykningsbeviset er ikke bare gyldig i hele landet, det er også et nasjonalt krav om at ALLE som skal kjøre utrykning innehar dette.Kalbl skrev:Har jag uppfattat saken rätt om ni i Norge som utryckningsförare kan flytta från en del av Norge till en annan och bara visa upp körkortet för utryckningsförare, och "bara" behöva göra kartprov för området?