Dåliga på att blåa?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

manne

Inlägg av manne » 27/10 2005 17:52

242tic skrev:I give up....
Finns det någon som kan översätta till ett språk som "Manne" förstår?
Påkalla fri väg = blåljus OCH siren, kan inte bli enklare.... ;-)
Utan både och påkallar du inte fri väg!!
Med utryckningsfordon kan du fortfarande bryta mot flertalet trafikregler utan den ena eller den andra men du kan inte ställa krav på andra trafikanter på samma sätt.
That´s it!
Klarar du inte av lagtexterna trots mina förklaringar bör du nog ta kontakt med exempelvis Vägverket för att få hjälp. Eller någon ansvarig chef??
Som svensk medborgare är det faktiskt din skyldighet att följa alla lagar och skall du sedan dessutom med hjälp av lagen ställa krav på andra trafikanter bör du vara VÄLDIGT medveten om vad du gör!
Det är på DITT ansvar utryckningsfordonet framförs.
Det är DU som får stå till svars för alla misstag.
För din egen och alla andras trygghet måste du ställa krav på din arbetsgivare om att få utbildning så att du vet vad det handlar om!

Som fordonsansvarig för ett antal utryckningsfordon (dessutom kör jag själv var och varannan dag...) tillhör det förutom arbetet med bilarna mina uppgifter att ta fram fullständig information till personalen så att ingen kan säga att dom inte är informerade om vilka regler som gäller. Hur det ser ut på andra arbetsplatser har jag ingen aning om men på dig låter det som om du kör utryckningsfordon i tjänsten och inte fått ordentlig information om vilka regler som gäller? Skrämmande enligt min mening!
Intressant, det är jag med. :mrgreen:
Så länge inte saken står i lagboken(vilket jag inte kan hitta) så är denna fråga ett personligt påstående med tillhörande olika tolkningar.
(se tidigare fråga)

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 27/10 2005 22:18

Vet ni föresten om att brådskande yrkesutövning gäller för en leg. ssk under tjänsteutövning, men inte för amb sjukvårdare enbart.
En kille på jobbet fick böter för fortkörning på väg in till station under beredskap. Man kan säga att en livlig diskution uppstog (mindre smart) och polisen i fråga skulle göra nån utredning. Det slutade iaf med att han fick böter för fortkörning, och hon motiverade detta med att han inte var sjuksköterska. Hade han varit detta eller jobbat inom räddningstjänst hade han klarat sig.

Nu bör det tilläggas att utan den livliga och inte alls för genomtänkta diskutionen mellan killen och polisen, hade nog utgången varit en annan..

Vet att detta låter sjukt men så står det även i lagtexten om man läser ordentligt. ambulanssjukvårdare finns inte med.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/10 2005 22:42

Hör inte hit men om en ambulanssjukvårdare får en käftsmäll så klassas detta som misshandel om den anmäler det, händer samma sak en sjuksköterska så är det våld mot tjänsteman.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/10 2005 22:44

rayden skrev: Vet att detta låter sjukt men så står det även i lagtexten om man läser ordentligt. ambulanssjukvårdare finns inte med.
Detta gäller Bråskande tjänsteutövning. En sjuksköterska som inte jobbar inom ambulanssjukvården kan ju behöva stå på lite. Det är väl främst därför denna lag är som den är.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 27/10 2005 22:57

rayden skrev:Vet att detta låter sjukt men så står det även i lagtexten om man läser ordentligt. ambulanssjukvårdare finns inte med.
Stämmer bra!

Trafikförordning, 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. (SFS 1998:1276).
6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.


Här är länken:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/10 2005 8:44

manne skrev:Var finner jag den texten om att jag MÅSTE använda blåljus/siren?
Och var står det att jag är tvungen att avbryta en prio1-körning om någon av dessa skulle sluta fungera?
Man må ikke bruke blålys og sirene for å kunne kjöre akutt/pri 1, men for å påkalle fri vei! Uten signaler har ikke publiken noe plikt for å slippe deg frem, og hvis du tex forårsaker en ulykke ender du opp med 100% ansvar.

manne

Inlägg av manne » 28/10 2005 9:25

242tic skrev:
rayden skrev:Vet att detta låter sjukt men så står det även i lagtexten om man läser ordentligt. ambulanssjukvårdare finns inte med.
Stämmer bra!

Trafikförordning, 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. (SFS 1998:1276).
6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.


Här är länken:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
Tillfaller under "i andra jämförliga trängande fall".

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

i andra jämförliga trängande fall

Inlägg av lukas1 » 28/10 2005 10:02

6§.3 medger rätten att överskrida föreskriven maxhastighet enligt "i andra jämförliga trängande fall" vid transport av sjuka.

Enligt vad jag förstår ger detta rätt att (om det sker på ett säkert och ansvarsfullt sätt givetvis) överskrida angiven maxhastighet under transport till vårdinrättning (eller möta en ambulans).

5§.6 trots lokala bestämmelser får fordon stannas eller parkeras vid transport till vårdinrättning.

Har vid ett tillfälle transporterat en klient till förlossning på ett större sjukhus i norra Stockholm. Det var på 90-talet i samband med en arbetsmarknadskonflikt i sjukvården. Hade 11 mil till det aktuella sjukhuset och det var 26 grader kallt ute mitt i natten. Vi förvarnade vår ankomst enl ök. Efter en halvtimme blev vi motringda under färden att pga konflkten fick vi ej komma till det förvarnade sjukhuset (pers.brist). (förlossningen skulle ske på infektion då klienten var positiv på Hepatit C bl a) Vi hänvisades till ett annat större sjukhus sydöst om Stockholm. Klientens mamma hade flera barn och enligt henne hade samtliga hennes förlossningar tagit under 1 timme. Då vi passerade Järva krog var värkarna nere i varannan minut. Hastigheten ökades markant, 112 meddelades men sa att eftersom förlossning inte är en sjukdom fanns ingen ambulans tillgänglig. Arbetsmarknadskonflikten ställde till det även för dem. På väg 226 vid Rågsvedskorset gick vattnet (kl var då ca 3 på natten och bilen gick så fort det gick, trafiken var obefintlig. Hann fram till det aktuella sjukhuset och fick in klienten på förlossningsavdelningen. Efter ca 5 minuter var förlossningen klar, allt gick bra. Barnet utvecklas väl och har ingen Hepatit. Själv fick jag en kraftig utskällning av personalen därför att:
1 Jag inte hade förvarnat dem om ankomsten i förväg.
2 Inte kört till det första sjukhuset enl ök med dem.
3 Ställt bilen utanför entren under utlastning av klienten .
4 Jag "hade mage" att be om att få låna en toalett för handtvätt, deras toaletter var till för deras personal.

De hade för avsikt att anmäla mig till diverse nämnder och polis för felparkering, fortkörning mm.

Ringde själv upp polisen och redogjorde för vad som hänt och vad jag gjort. De tyckte att allt var i sin ordning med hänvisning till just ovanstående bestämmelser.

Vid ett annat tillfälle då en klient övrdoserat tabletter (Disipal, Nozinan, Zopiklon mm) i en dos som sannolikt kan resultera i andningsdepression kontaktades 112. De bedömde det som prio1, men hade ingen ambulans ledig just då. Vi kom fram till att jag kör klienten mot närmaste akutsjukhus 3,5 mil och så fort de fick loss en ambulans skulle dnna möta upp mig. Vi möttes ca 7 km från sjukhuset och klienten kom under vård inom 30 minuter från larm. Allt gick bra, och polisen hade inte heller här några invändningar vid samtal efteråt med dem.
[/i]

Brådskande yrkesutövning

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/10 2005 10:14

Inget vidare bemötande du fick av den personalen. En skam för vår yrkesgrupp om det gick till så anser jag.

Men visst finns trängande fall, även här har du ju nödrätten.

Men för att återgå till orgonalfrågan så kan jag fortfaraden inte varför en ambulans som har så bråttom att dom ligger och blinkar med helljusen för att komma förbi inte använder blåljus och sirener.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Svaret finns i fjärran blå....

Inlägg av lukas1 » 28/10 2005 18:33

Något konkret svar får vi nog aldrig. De som gjorde körningen är väl de enda som har svaret. Då de betedde sig som de gjorde, lär de inte delta i debatten i just detta ärende.

Vi kan väl enas om att det som beskrevs inte var bra, om nu blinkningen var avsett som ett påkallande av fri väg. Om det var en helljusblink i samband med en vanlig omkörning var det väl däremot OK. Attblinka bakom att en omkörning är på gång tycker jag är OK, obehagligt om det bara finns någon som drar förbi. Även om man har bra koll i backspegeln så tittar man ju inte där hela tiden.

Bättre bortkommen och omkörd, än omkommen och bortkörd!

RoTe

Re: Svaret finns i fjärran blå....

Inlägg av RoTe » 29/10 2005 6:41

lukas1 skrev: Attblinka bakom att en omkörning är på gång tycker jag är OK, obehagligt om det bara finns någon som drar förbi. Även om man har bra koll i backspegeln så tittar man ju inte där hela tiden.

Bättre bortkommen och omkörd, än omkommen och bortkörd!
Tänkte bara inflika att man kör inte om där den ambulansen körde om, om man inte är på utryckning. Det var alltså E4 vid Lövstalöt för er som känner till det. Mitt i korsningen till bälinge. Refuger, heldraget, dålig sikt och 50 väg.

Måste passa på att tacka 242tic för den utmärkta informationen! :D

Lipton

Svaret finns kanske i Göteborg...

Inlägg av Lipton » 31/10 2005 16:15

Hittade ett intressant inlägg i en anna tråd på forumet: viewtopic.php?p=5655&sid=ee5e8cff74dd6a ... e2131#5655

Signaturen "tankbilen" skriver där att han/hon brukar blinka lite försiktigt med helljusen på avstånd om de inte ser mig när jag kommer i hög hastighet.
Kan det vara så att det helt enkelt var ett sätt att slippa få bilisterna framför att belasta bromspedalen i ett tappert försök att hjälpa till?

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 31/10 2005 16:50

Intressant koppling till detta ämne du fann; Lipton. "Tankbilen" använder inte ens blåljus som påkallande av fri väg vid en del tillfällen. Tycker nog ändå att blåljusen ger en mötande trafikant tid att handla på ett klokare sätt än av att vara utan förvarning. En ambulans som möter mig i hög fart utan blåljus, dessuotom blinkande med helljus lite försynt skulle få mig tveksam. Skulle kunna vara en stulen ambulans? I vart fall åker säkert körkortet för denne förare om polisen ser detta.

De sovande boende utefter hans/hennes utryckningsväg uppskattar säkert avsaknaden av sirenen däremot.

RoTe

Re: Svaret finns kanske i Göteborg...

Inlägg av RoTe » 2/11 2005 5:12

Lipton skrev: Kan det vara så att det helt enkelt var ett sätt att slippa få bilisterna framför att belasta bromspedalen i ett tappert försök att hjälpa till?
Nej du, i mitt fall låg ambulansen 3 meter bakom och frenetiskt tokblinkade med helljusen.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Re: Svaret finns kanske i Göteborg...

Inlägg av 242tic » 2/11 2005 10:22

RoTe skrev:Nej du, i mitt fall låg ambulansen 3 meter bakom och frenetiskt tokblinkade med helljusen.
Låter ju i så fall som en bil med trasiga blåljus, typ brunnen huvudsäkring?
Inget kul om det händer under uppdrag......

För att köra så bara för en kallnande matlåda låter mindre troligt!

Skriv svar