Dåliga på att blåa?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: Hej å hå...

Inlägg av kire1111 » 18/8 2008 10:15

Marty skrev:Kör du prio1 skall du nog helst använda blåljusen även mitt i natten mitt i skogen. Även där kan det dyka upp fotgängare, cyklister m.m. Inträffar det då en olycka p.g.a att du inte blev tillräckligt uppmärksammad för att det var jobbigt att sätta på blåljusen så kan det ju bli trist.



den om kör fort ute i skogen mitt i natten kan väl inte va så smart. där håller man väl hastighetsbeg. eller lite under till o med med tanke på älgar rådjur o troll på vägen:-) om sos ger oss en prio 1 jag kör inte snabbt pga älgar väglag väljer att komma fram säkert tar ej på blåljusen, det hoppar fram en cyklist blir en krock åker jag ditt hårdare då. ? har jag inte kört särsilt försiktigt då? jag kan tänka mig att det är bra att blå ute i skogen för då kanske man skrämer bort djuren eller va tror ni?

Marty

Ha, ha, ha.....kul....

Inlägg av Marty » 18/8 2008 20:15

:evil:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/8 2008 20:38

Kire: Straffet blir nog inte hårdare, men man kommer nog starkt att ifrågasätta varför du inte använt larmanordningarna som du ska för att påkalla uppmärksamhet. Sen kan man ju aldrig svära sig fri från olyckor eftersom allt kan hända. detta måste man ju ha med i beräkningarna när man kör, utryckning eller inte.

Läs gärna på vad lagen säger om utryckningskörning.

vad gäller älgar och annat otyg längs vägarna, kan man lika gärna skrämma upp dem på vägen med blåljus och tutor. Sen behöver man ju inte köra som * om man vet att det är mycket vilt.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 19/8 2008 8:55

RoTe skrev:
manne skrev:Siren/blåljus kanske inte funkade.
Man måste faktiskt inte använda dom även om det är bråttom.
Måste jag flytta på mig då, om dom bara blinkar med helljusen?
Om jag står vid rött ljus och en ambulans bara blinkar med helljusen skulle nog inte jag flytta på mig. Har hänt att folk blivit bötfällda för en sådan sak, att bryta mot trafikregler för att släppa fram blåljusfordon.
jag har varit med om att blåljusen och tutan la av inte kul, speciellt när vi hade en super dålig pat. där bak med. Tur att du inte var framför mig då för det ända som funkade va just helljusen, hade ingen lust att kliva ut mitt i trafken å be varje bilist att snällt flytta sig, visst ingen kan tvinga dig men att hjälpas åt i trafiken kan det vara fel?, eller ska alla sitta som envisa tonåringar i trafiken å hålla på sin rätt minsann, skulle du inte orsaka en olycka utan bara svängde undan lite tror inte jag att du skulle få böter.

Skriv svar