C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

manne

Inlägg av manne » 22/1 2006 13:52

Niklas Karlsson skrev:på många ställen kan det blir så att två syrror åker tillsammans (Det finns ett överskott på syrror för att man aldrig ska bli för många smb sjv på ett pass). Vem ska då köra?
Naturligtvis den som vårdar sämst.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/1 2006 14:14

manne:

Har du följt med i tråden alls? Läs en gång till och sen kan du återkomma..

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 24/1 2006 13:29

Hejsan pojkar och flickor! Ska snart ta mig i kragen och skriva till politikerna, men först så undrar jag en sak. Vad heter ambulanssjukvårdens fackliga ombud? Det lär ju finnas nån som driver förslag och ställer krav med stöd av alla ambulansmänniskor i vårat land. Någon som har ett namn eller en adress jag kan få?
/P

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/1 2006 16:56

Framtidsmål: Som ambulanssjukvårdare hör man vanligtvis till Kommunalarbetarförbundet och som SSK till Vårdförbundet. Sen finns vissa som hoppat över till det nystartade Alarm. Tror dock inte någon av dessa organisationer har så mycket att komma med i frågan. Vårdförbundet bryr sig nog inte om deras medlemmar får köra eftersom de kan få jobb ändå och Kommunal har vanligtvis andra medlemmar som är viktigare att behaga. Alarm är för ungt för att ha tillräckligt med medlemmar för att någon skall ta dem på allvar i en sådan fråga. Tyvärr!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/1 2006 17:37

Jag tror att inom en snar framtiden kommer vägverket lessna på lekstugan och se till så att socialstyrlesen får lösa fordonsfrågan på annat sätt än dispenser. Självklart ska man vara behörig för att köra de stora bilarna. Det är vår trovärdighet som yrkesgrupp vi pratar om.

När det väl har hänt så ser jag ingen annan utväg än att storbilarna konkurreras ut. Det finns nämligen inte såå många som har C-kort nu för tiden.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/1 2006 17:47

Niklas K: Nu rör du ihop det för mig. Det är väl inte socialstyrelsen som bestämmer att man kan köra tunga fordon bara för att man har tagit C-kort innan ett visst datum, det är väl vägverket? Eller? :shock:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/1 2006 17:57

Jag kan inte de bestämmelserna.
Men jag har trott att socialstyrelsen ställer krav på verksamheten vilka anställningskrav de ska ställa. Att sedan vägvereket vänder sig till socialstyrlesen för att de ska ställa krav om c kort när man nyanställer:).. Oj, det blev krångligt:)

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/1 2006 18:43

Nikas K: Vad jag vet bryr väl sig socialstyrelsen bara om den medicinska delen av jobbet. Krasst så har väl de som enda krav att en sköterska sköter patienten om patienten kräver läkemedel och det övriga bryr de sig inte om.
Fick dock lära mig på en föreläsning i förra veckan att det enligt en författning måste finnas bl a entonox i en svensk ambulans. :shock:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/1 2006 23:28

Jag tolkar socialstyrelsen så att de menar att det BÖR finnas Entonox i bilarna. Försökte hitta sidan på utrustning i ambulans men hittar den inte nu. Den sidan är faktiskt ganska rolig att läsa då den är skriven för 15 år sedan. Om jag inte missminner mig är inte defibrillator ett BÖR men jag kan minnas helt fel. Entonox fanns också med på läkemedelslistan som läkaren kunde ge generell ordination utifrån.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/1 2006 10:16

rent lagtekniskt betyder bör= skall:). Iaf när det gäller straffrätt. Man var väl lite finkänsliga när lagen skrevs:)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 25/1 2006 11:45

Som ni kanske läst i brevet så har vägverket pga: brist på rättighet att fatta beslut i körkortsfrågan lämnat över fallet för beslut till näringsdepartementet. Och det var 6år sedan....Ska prata med alarm i alla fall, när jag får tid :P

manne

Inlägg av manne » 25/1 2006 13:18

Novisen skrev:Jag tolkar socialstyrelsen så att de menar att det BÖR finnas Entonox i bilarna. Försökte hitta sidan på utrustning i ambulans men hittar den inte nu. Den sidan är faktiskt ganska rolig att läsa då den är skriven för 15 år sedan. Om jag inte missminner mig är inte defibrillator ett BÖR men jag kan minnas helt fel. Entonox fanns också med på läkemedelslistan som läkaren kunde ge generell ordination utifrån.
Finns ingen lag som säger att du måste ha en deff i bilen.
Inte heller läkemedel behöver finnas i en ambulans.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/1 2006 15:04

Novisen: Du har faktiskt helt rätt. Entonoxen hör till tilläggsutrustning som rekommenderas att ha i ambulans.
Däremot så är det ett krav att det bl a finns 2*5l oxygen, och allt som inte är engångs skall vara rätt att rengöra och descinfektera.

manne: Nästan rätt. Det står ingenstans att deff är krav men däremot att det rekommenderas tillsammans med EKG-apparat med oscilloscop, entonox, ventilator med automatisk konstgjord andning och material för speciell frakturfixering. Alltså skall bara speciella frakturer fixeras medan allmänna frakturer kan behandlas i senare skede?? :lol:

När det gäller läkemedel däremot så är läkemedel, och material för infusion, injektion och intubation i "Akutväska" ett krav.



SOSFS 1981:47 Socialstyrelsens föreskrifter m.m. om sjukvårdsutrustning i ambulans

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/1 2006 23:34

Det var exakt det här dokumentet jag menade. Rätt så gulligt skrivet. Viktigt var att läkemedelsväskan var plomberad så att inte ambulanspersonalen av misstag skulle behandla patienten med tex Nitro vid bröstsmärtor :lol: .

Manne! Det är precis som du säger (om man nu kanske ska bortse från syrgas). Det finns inga krav på att personalen ska ha någon utbildning heller. Det är upp till huvudmannen att avgöra hur ambulanerna ska se ut och sedan bemanna ambulanserna utifrån det.

manne

Inlägg av manne » 26/1 2006 16:27

Intressant att socialstyrelsen inte har uppdaterat föreskrifterna sedan 1981.... :oops: :oops:
Överdirektör(!) Sven-Olof Hedengren kanske skulle kolla igenom pärmarna en gång vart tionde år i alla fall.

Skriv svar