Mycket dötid i väntan på larm?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Aspiranten
Inlägg: 2
Blev medlem: 24/4 2011 0:32

Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av Aspiranten » 24/4 2011 14:01

Det har blivit dags för mig att välja karriär. Har länge funderat mellan ambulanssjuksköterska och brandman, men ambulansen tilltalar mig mer eftersom det är en enligt mig bättre blandning av teoretiska och praktiska kunskaper som krävs. Har tittat runt en hel del här på forumet och fått svar på många frågor, men en fråga är fortfarande obesvarad: hur ofta man rycker ut? Som brandman har jag förstått att det blir mycket tid då man förutom att hålla ordning på utrustningen mer eller mindre sitter och rullar tummarna i väntan på larm. Är det samma sak för ambulanspersonalen? Hur lugnt är det mellan larmen/transporterna?

winwin
Inlägg: 7
Blev medlem: 27/1 2010 13:13

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av winwin » 24/4 2011 19:20

Hej!

Beror nog på var du skall arbeta. Jobbade i torsdags 7-21 hade 9 uppdrag, vi hann äta på nåder på akuten.Ingen dötid alls med andra ord dessutom sen resa. Om det är lugnt kan man ju alltid passa på att äta, fysa, vila, sova. Väldigt sällan jag upplevt dötid när jag jobbar.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av Rookie. » 24/4 2011 19:23

Hej hej.

Det beror helt på vart i landet du väljer att jobba. Jobbar du på landet/mindre ort får räkna med att ha en del "dö-tid" mellan larmen. I storstad får du däremot räkna med sena luncher, dvs du kommer köra väldigt mkt och sällan vara längre stunder på station.

För att få ett bättre svar får du nog precisera vart du tänkt att jobba, så kan säkert ngn från de området ge dig bättre info.

Lycka till!

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av cornelis » 24/4 2011 20:16

Aspiranten skrev:Det har blivit dags för mig att välja karriär. Har länge funderat mellan ambulanssjuksköterska och brandman, men ambulansen tilltalar mig mer eftersom det är en enligt mig bättre blandning av teoretiska och praktiska kunskaper som krävs. Har tittat runt en hel del här på forumet och fått svar på många frågor, men en fråga är fortfarande obesvarad: hur ofta man rycker ut? Som brandman har jag förstått att det blir mycket tid då man förutom att hålla ordning på utrustningen mer eller mindre sitter och rullar tummarna i väntan på larm. Är det samma sak för ambulanspersonalen? Hur lugnt är det mellan larmen/transporterna?
Kan säga att det är skitsvårt att få jobb som brandman idag, är själv utbildad brandman och att få mer än sommarvik är det få förunnat. Själv så pluggar jag till ssk nu och kommer förmodligen på ett eller annat sätt jobba på ambulansen sen. :)
Angående dötid som brandman så är det ganska mycket sådan, självklart också beroende på vart du jobbar. I Sthlm innerstad så är det ganska mycket att göra medans på mindre ställen så kan man ibland gå flera pass utan larm.
Har du fler frågor så kan jag säkert bistå med svar. :)

Aspiranten
Inlägg: 2
Blev medlem: 24/4 2011 0:32

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av Aspiranten » 28/4 2011 18:47

Tack för alla svar! Eftersom jag är född och uppvuxen i södra Skåne skulle Lund och Malmö kännas helt rätt att jobba i. Beror väl lite på var man får jobb sen också, men preliminärt så är det detta som gäller :) Antar att båda innebär fullt ös eftersom universitetssjukhusen ligger i just Malmö och Lund? Vore ju dock fint att få en liten paus då och då, men då kanske jag inte ska välja ambulansyrket? :wink: Hur ser det ut med arbetspass i större städer? Kör man hela dygn några gånger i veckan eller typ 7-21, 21-7 omväxlande? Och hur ofta har man tid för fys o liknande? Finns det gym på de flesta stationerna? Antar att det får bli ett otroligt komprimerat fyspass! Och lunchen slinker väl ner på någon minut för att man alls ska få något i sig..

Ja, jag har hört att det ska vara djävulskt svårt att få jobb som brandman! Att man i princip måste ha kondition som en kenyansk maratonlöpare, styrka som Arnold Schwarzenegger och MVG+ i samtliga ämnen i skolan för att ha en chans... Har du fått något sommarvik då? :) Hur ser chanserna ut att få jobb på ambulans egentligen? Har hört att syrror i allmänhet har relativt lätt att få jobb, men steget vidare, hur lätt är det?

Och av ren nyfikenhet, var jobbar ni som svarat? :)

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av cornelis » 28/4 2011 19:33

Aspiranten skrev: Ja, jag har hört att det ska vara djävulskt svårt att få jobb som brandman! Att man i princip måste ha kondition som en kenyansk maratonlöpare, styrka som Arnold Schwarzenegger och MVG+ i samtliga ämnen i skolan för att ha en chans... Har du fått något sommarvik då? :) Hur ser chanserna ut att få jobb på ambulans egentligen? Har hört att syrror i allmänhet har relativt lätt att få jobb, men steget vidare, hur lätt är det?

Och av ren nyfikenhet, var jobbar ni som svarat? :)
Haha, nja för att jobba som brandman så behöver man ha en bra kondition, tre kilometer under 13.15 brukar vara vanligt, och en duglig styrka. Det är inte så hårt som de flesta verkar tro faktiskt, men självklart så är det bara positivt att vara i mycket god kondition och stark. :) Angående att komma in på SMO så vet jag inte riktigt vad det ligger på nu för tiden, jag började 2007 och då var lägsta som kom in på högskoleprovet 1.4 tror jag, betyg var nog runt 17 har jag för mig, borde finnas statistik på MSBs hemisda nånstans. Jo, jag har sommarvikat, galet roligt jobb faktiskt.

Tyvärr så har jag inte nån superkoll på hur det ser ut med jobb på ambulansen än, men jag _tror_ att det inte är lika svårt att få jobb där som ambulanssjuksköterska iallafall. Angående tider så verkar det variera, tror att vissa ställen fortfarande kör 24-timmarspass. Men det finns nog andra som har bättre koll på det än mig här. :)

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av Syrrastudenten » 1/5 2011 18:59

Åh, vilken bra tråd! Har nästan samma frågor men har inte fått ändan ur vagnen för att skriva ett inlägg. Fler svar plz! :D

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av race » 12/5 2011 21:34

Den erfarenhet jag har, från en lite mindre ort (och väldigt begränsad, ska sägas!), är att antalet larm varierar mkt... Allt från 2 larm eller nåt vissa nattpass till att ha fullt upp att göra hela natten eller om du så vill dagen. Skulle jag gissa ett snitt så skulle jag säga 3 timmar mellan larmen, vilket där innebär ganska lagom mkt ledig tid eftersom det är ganska lång körtid på de flesta patienter. Man hinner bänka sig framför TVn ibland och träna ibland, men det händer även att man blir uppropad på vägen för att ta nästa patient. Så har det sett ut för mig iaf... Där finns f.ö. ett mindre gym och man kör 8-timmarspass treskift vardagar och 24h helger, iaf var det så för nåt år sen.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av DirtyNurse » 15/5 2011 17:41

Hej

På stationen jag arbetat på(jobbar inte nu då jag avslutar min T6 på ssk-programmet) har 3 bilar och ligger i en liten svensk stad. Vi har även en satelitstation. Vi snittar på huvudstationen 6larm/bil/dygn. På satelitstationen så ligger det på 2-4 larm totalt över dygnet om jag inte mins fel.

Det är svårt att beräkna hur mycket man egentligen kör, då dagarna ser så olika ut. Jag har aldrig haft ett 0-pass(1 är mitt minsta) och rekordet ligger nog på 13-14 larm på ett 24-pass.

Den ambulansstation jag känner till(som är heltidsbemannad) som har minst larm statistiskt sett är Särna i Dalarna. De snittar ungefär 1.2 larm eller något liknande per dygn.

När jag är färdig ssk så skall jag börja leta efter en liten bohemisk stad med vacker natur, sköna kvinnor, där ambulanslarmen är många på dagarna, men patienterna håller sig friska på natten ;) Ha det bra
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Mycket dötid i väntan på larm?

Inlägg av race » 18/5 2011 19:21

DirtyNurse skrev:När jag är färdig ssk så skall jag börja leta efter en liten bohemisk stad med vacker natur, sköna kvinnor, där ambulanslarmen är många på dagarna, men patienterna håller sig friska på natten ;) Ha det bra
Hahaha, den där skriver jag också under på!

Skriv svar