Fartkameror.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Musse

Fartkameror.

Inlägg av Musse » 22/5 2008 1:33

Vad jag har hört så gäller det olika regler för olika landsting. Några får tex inte köra fortare än 30 km/h över rådande hastighetsbegränsning, etc. Nu till dilemmat med fartkameror, hur gör ni där runt om i landet. Vi måste ha mobitex remsa och skriva upp om den blixtrar (lätt att glömma) vilken tidpunkt och hänvisa till ett ärende nummer.

Borde man inte ha så pass tilltro till utryckningspersonalen att alla registrerade utryckningsfordons foton bara försvan?

Hur gör ni och vad tycker ni?

Någon som vet vad LAGEN säger? Det måste ju finnas nationella regler.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 22/5 2008 6:56

Men....
Landstingen kan inte säga så.
De sätter inte lagen för hastighetsöverträdelse.
Förstår inte riktigt vad du menar.
Förklara....

Lagen är klockren!
Du skall följa de lagar och förordningar som finns. Bland annat följa rådande hastighetsbegränsningar.
Sen så har du rätt att bryta mot dessa vid några tillfällen.
Men dessa lagar är inget som landstingen har med att göra.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/5 2008 10:21

Nu var det väl inte det saken handlade om?! Jag tror snarare det var frågan om fartkamerorna som var intressant.

Om man blir fotograferad så kommer det en lapp till företaget där man måste styrka att man var på utryckning vid det tillfället. Oftast räcker det att chefen skriver under på att så var fallet. Vill myndigheterna sen jäklas, kan de ju kräva att man bevisar det. Då får man ju begära handlingar från SOS som styrker det.

Det har hänt att kollegor har blivit fotograferade utan blåljus men har klarat sig genom att motivera överträdelsen för myndigheten.
-Vi ville inte oroa patient och anhörig genom att köra med blåljusen på... De köpte det kan jag säga!

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 22/5 2008 14:38

Tjaaa.
Åter igen.
Du skall följa trafikförordningen.
Det vill säga hålla hastighetsbestämmelserna.
Och att du har vissa rättigheter att bryta mot dessa i vissa fall.

Så står det i lagen!

Trafikförordning (1998:1276)

11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).


7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.


8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 22/5 2008 14:44

Sen hur det görs med de bilder som är tagna med hastighetskamera och som sen blir utskickade till fordonsägaren är en annan diskussion.
Det är ju helt upp till den myndighetsperson som sitter och granskar bilden, hur de skall agera.

Har pratat med polisen om detta vid några tillfällen och har då fått till svar att den granskande personen kanske ratar en bild om är tagen på ett utryckningsfordon som har gjort en hastighetsöverträdelse utan att ha haft föreskriven larmanordning påslagen.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/5 2008 17:29

Killeisthlm skrev:Tjaaa.
Åter igen.
Du skall följa trafikförordningen.
Det vill säga hålla hastighetsbestämmelserna.
Och att du har vissa rättigheter att bryta mot dessa i vissa fall.

Så står det i lagen!

Trafikförordning (1998:1276)

11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).


7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.


8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.
Detta tolkar jag som en möjlighet att på en tvåa, som är brådskande men ej livshotande, köra snabbare än 90 km/h på en rak fin landsväg med lite trafik. Att kräva fri väg är knappast nödvändigt men patienten skall ändå till sjukhus skyndsamt. Problemet är att man kan alltid diskutera detta vid eventuellt fotografi.
Jag har dock aldrig hört talas om att någon blivit straffad för att ha kört för fort på detta sätt. På min förra arbetsplats påstods det dock vara så att efter ett foto fick man en varning och efter andra fotot så fick man leta sig nytt arbete, oberoende av patientens tillstånd (utom vid ettor så klart då journalen styrker behovet av fart). Jag har dock heller aldrig hört att någon skulle råkat ut för detta och således är kanske hela denna tråden ganska meningslös eftersom det knappast är ett realistiskt problem.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 22/5 2008 23:37

På ettor och tvåor får vi bryta hastighetsbegränsningen som vanligt, men det verkar som att det nästan alltid begärs intyg i form av avidentifierad journal om man blåser en kamera. Misstro kallar jag det.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/5 2008 1:06

Det är ungefär så det går tillhos oss.

Musse:
Lagen säger inte att man vid påkallande av fri väg, inte får köra mer än t ex 120 på 90-väg. Däremot kan säkert arbetsgivaren ha den regeln.

Musse

Isidor.

Inlägg av Musse » 23/5 2008 23:30

Det var den disskussionen jag var ute efter lite, vad har era arbetsgivare för krav på er. Vad lagen säger har vi ju fått reda på nu (ett par gånger).

Det som är intressant är hur det går till i verkligheten, kom inte och säg att alla här ligger och håller hastigheten på en motorväg på väg hem från en lämning??

Några poliser här som kanske kan svara på om bilderna bara avregistreras, vilket jag tycker dom borde göra. Arbetsgivaren skall efter alla tester och prov hysa såpass tilltro till sina larmförare tycker jag. Slöseri med administrativ personal att skicka runt böter till utryckningsfordon. Förtur på väg till en passning inga lampor men det e bråttom för beredskapens skull.

Men som sagt vad har era arbetsgivare för regler om vi kan strunta lite i paragraferna.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 24/5 2008 0:35

Vi har inga direkta regler för hur fort vi får köra på larm. Men att köra 150 på en förtur går inte att försvara på något sätt.

Visst, handen på hjärtat. Är klockan tre på natten och man vill hem till bingen så är inte jag feg att stå på lite extra, dock inte så jag skulle riskera körkortet precis. Annars brukar jag försöka hålla mig inom ramarna. Vi har så mycket ögon på oss oavsett vad vi gör och folk är makalösa till att klaga på minsta lilla.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/5 2008 10:41

Isidor skrev:Vi har inga direkta regler för hur fort vi får köra på larm. Men att köra 150 på en förtur går inte att försvara på något sätt.
2+1-väg med tre långtradare framför dig ser jag inte som några problem att kunna komma upp i 150 på vid omkörning, sedan skall man kanske ned mot hundrastrecket igen när man kommit om. Men försvarbart kan det allt vara ibland.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/5 2008 23:40

Beror lite på situationen. Tex att ligga och blåsa på i 100 i tätort på en tvåa som med handen på hjärtat lika gärna kunde prias ner till en trea är ju att be om problem. Men däremot är det inte fel att köra så effektivt som möjligt på såväl tvåor och treor, om inte annat för att få bilen ledig igen. Så det finns ju flera aspekter...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/5 2008 10:51

Prio 3 och hemresa utan pat där bilen blir fotad leder till böter för föraren. Det är väl inget konstigt med det igentligen. Vi har en rätt att bryta mot hastighetsbestämmelser men inte att köra hur vi vill, när vi vill. Vet några stycken som faktiskt fått böter efter att blivit fotade.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/5 2008 11:13

Håller med Wernvik. Finns ingen anledning att ligga och pressa på vägen hem och det finns folk även hos oss som fått böter.
Fast i vissa fall, tex om alla bilar är ute på uppdrag och det finns behov att få en bil ledig för att ha beredskap inför kommande akutresor så tycker jag inte att det är helt oförsvarligt att köra lite fortare även på en trea. Nu menar jag naturligtvis inte att man ska köra rally in till sjukhuset, men att köra 85-90 på en lågtrafikerad 70-väg har jag inga större moraliska problem med. I slutändan handlar det ändå om att sträva efter att alltid ha minst en bil tillgänglig när det dyker upp ett prio1-larm. Och då är 10 km för fort på en prio3 en skitsak i sammanhanget.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/5 2008 19:53

aceofspades: Jag håller med dig i din moral. Däremot så vill jag påstå att det rådande beredskapsläget är aldrig någonsin ett bekymmer för den enskilda ambulansbesättningen (i alla fall inte till sådan grad att det motiverar brott mot hastighetsbegränsningar för att få bilen ledig). Det är ett bekymmer för SOS att lösa.
Har en gång träffat en patient med misstänkt höftfraktur som blev lämnad på medicinakuten för att vänta på ny ambulans för vidare transport till ortopedakut (två skiljda städer) med hänvisning till att hemstaden för den första bilen var tom på ambulanser. Detta var visserligen ett extremfall där man missade att se anledning till sin anställning men det visar också det orimliga i att utifrån egen situation göra bedömningar som kräver den totala överblicken av samtliga enheter som bara SOS har.

Skriv svar