Körning på halt underlag

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Körning på halt underlag

Inlägg av PHRNMSc » 18/1 2008 17:03

Hejsan!

Vilka erfarenheter finns av körning på halt underlag med ambulans? För- och nackdelar med olika modeller? Är fyrhjulsdrift överskattat? På vår station (norrland) går en VW Transporter, TDI, framhjulsdriven, dubbade vinterdäck.

Bilen har kört fast någon gång i vinter. Snökedjor är investerade men aldrig prövade/använda.
Andra som har samma erfarenhet?
Erfarenheter av snökedjor?

/ PHRNMSc
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 18/1 2008 17:40

Jag skulle bli förvånad om det finns ambulanser i sverige idag som är 4wd, men jag kanske har fel?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

zebra

Inlägg av zebra » 18/1 2008 20:01

I C-län är alla akutambulanser Chevrolet 4wd.
C-län= uppsala, Enköping, bålsta, heby, östhammar, tierp

Dalarna använder också Chevor.

Bilarna kommer från Ambulansproduktion i Sandviken.
http://www.ambulansproduktion.se

AuF

Inlägg av AuF » 18/1 2008 20:53

Hur fungerar interiören i dessa bilar ? Ser interssant ut på bilden... Synpunkter ?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 19/1 2008 8:24

zebra skrev:I C-län är alla akutambulanser Chevrolet 4wd.
C-län= uppsala, Enköping, bålsta, heby, östhammar, tierp

Dalarna använder också Chevor.

Bilarna kommer från Ambulansproduktion i Sandviken.
http://www.ambulansproduktion.se
Fantastiskt =) jag trodde att chevorna var framhjulsdrivna =),
Zebra: jobbar du på ambulansen i uppsala län?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Medimix

Inlägg av Medimix » 19/1 2008 9:56

Många stationer och landsting använder AWD Volvo-ambulanser, tex hela Södra Älvsborg (Borås,Alingsås mfl)

zebra

Inlägg av zebra » 19/1 2008 16:57

b.
Senast redigerad av 1 zebra, redigerad totalt 4 gånger.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/1 2008 22:39

ohlstedt skrev:Jag skulle bli förvånad om det finns ambulanser i sverige idag som är 4wd, men jag kanske har fel?
volvo S80 från Nilssons har funnits som 4WD sen den kom ut tex, så det är inte alls särskilt ovanligt.

Räddningsgymnasiet

Inlägg av Räddningsgymnasiet » 4/4 2009 22:06

Län W har som sagt nästan uteslutande 4wd chevor, för det är absolut bästa med 4wd på vintriga skogs vägar. Chevorna är också höga så om man krockar med en älg eller dylikt minska risken att få den genom framrutan.
Jag tycker att län norr om W borde ha 4wd, vem vill sitta fast med en patient mitt ute i skogen?
Visst e dom långsammare men är det inte så att det är viktigare att komma fram än att köra fort och kanske inte komma fram?

Jag har inte nån erfarenhet av bil körning, pga min ålder (17 år), men detta är i alle fall mina åsikter.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 5/4 2009 16:30

Räddningsgymnasiet skrev:Jag tycker att län norr om W borde ha 4wd, vem vill sitta fast med en patient mitt ute i skogen?
Visst e dom långsammare men är det inte så att det är viktigare att komma fram än att köra fort och kanske inte komma fram?

Jag har inte nån erfarenhet av bil körning, pga min ålder (17 år), men detta är i alle fall mina åsikter.
Långsammare? Vilka bilar tänker Du då på?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Räddningsgymnasiet

Inlägg av Räddningsgymnasiet » 5/4 2009 17:12

ambus skrev:
Räddningsgymnasiet skrev:Jag tycker att län norr om W borde ha 4wd, vem vill sitta fast med en patient mitt ute i skogen?
Visst e dom långsammare men är det inte så att det är viktigare att komma fram än att köra fort och kanske inte komma fram?

Jag har inte nån erfarenhet av bil körning, pga min ålder (17 år), men detta är i alle fall mina åsikter.
Långsammare? Vilka bilar tänker Du då på?
Tänkte på tex. Volvo S 80 mm, men jag har som sagt ingen erfarenhet inom bil körning så jag kan ha fel. Men en 4 wd bil borde vara långsammare än en 2 wd, för är 2 mer axlar att driva och dom är oftast lite "fetare".

zache
Inlägg: 24
Blev medlem: 20/9 2008 16:33

Inlägg av zache » 5/4 2009 23:40

varför skulle man köra i terrängen? eller vad menar du? misstänker att du har en vanföreställning om hur vinter väglaget är i norrland. Jag sitter i norrbotten nu, föredetta 08:a, kan ju säga att det har varit bättre vinter före här än vad det har varit i sthlm! men så har det snöat rejält under natten, vad ska man med en 4,5 tons cheva till? vilka är jävligt kassa terräng maskiner från början men som jag sa är väl inte det som är syftet med maskinen heller!

ps: så finns det ju skoter också! :roll

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 7/4 2009 9:00

För att reda ut saker och ting angående W-län.

Vi kör tre typer av fordon idag.
1. Chevrolet, Bakhjulsdriven med möjlighet att koppla in 4 hjulsdrift i både högläge och lågläge. Inte speciellt terränggående men det går om man är dum nog att försöka att åka ut på leråkrar och oftast även att ta sig tillbaka. Bilen är suverän på våra ibland enormt dåligt plogade vägar pga sin 4 hjulsdrift och höga markfrigång. Max hastighet 160 km/h (bilen är spärrad för högre hastigheter). En stor nackdel är att man måste ha C kort eller dispens enligt 96-06 regeln, vilket gör det enormt svårt att få tag på sommarvikarier.

2. Volvo S 80/V70. 4 hjulsdriven. Dålig markfrigång. Mycket bra köregenskaper men svängradie motsvarande länstrafiks bussar. Maxhastighet över 200 km/h om man nu är dum nog och kör så fort. Stor nackdel är antispin/antisladd systemet som stryper motorn om man hamnar i slasksträngen vid omkörning på vinterväglag. Svårt att göra bra omkörningar och gör att man inte kan uttnytja fördelarna med 4 hjulsdrift i dessa väglag.

3. Merchedes E klass (rymdskeppet) Bakhjulsdrift, mycket dålig markfrigång. Hyfsat bra köregenskaper i halt underlag men tänker man sig inte för så kör man lätt fast på dåligt skottade gårdar och småvägar. Samma sak här, de system som gör att bilen är hyfsat körbar i dåligt väglag, gör att motorn stryps vid omkörningar i slaskigt väglag, man kan få riktiga skräckupplevelser när man skall påbörja en omkörning som ser säker ut men pga att motorn stryps hinner man inte om med samma marginal som man själv tror. Maxhastighet över 200 km/h om man är dum nog att köra så fort.

Det är mina synpunkter. Om jag jobbar ett pass och det snöar rejält och vägarna är dåligt plogade väljer jag utan att tveka chevan före de andra bilarna. Man kan tvista länge om fördelar med 4 hjulsdrift eller 2 hjulsdrift. Det funkar med 2 hjulsdrift men man får tänka sig för vart man kör in med bilen. Llikaså får man tänka sig för vart man åker med chevan då den tar sig fram otroligt bra, men man skall komma tillbaka samma väg också. Det finns nog lika många åsikter angående våra fordon som det finns personal. Vissa är mer märkesbundna än andra. Vissa kan titta mer till funktionen i bilen än om det är en stjärna i fronten eller om det står Volvo osv.

Ha det bra allihop och kör försiktigt. Våren är här!!!!

Skriv svar