Vem bestämmer hos er?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

JOCKE

Vem bestämmer hos er?

Inlägg av JOCKE » 12/9 2007 0:01

Hos oss har vi en som har som sitt ansvarsområde, körutbildning. Nu har vi ju ingen direkt körutbildning för varken ny eller gammal personal förutom körgårdsövningarna.
Min fråga rör inte själva utbildningen utan snarare vem som bestämmer när man får köra tex prio 1?

Jag har ett par nya kollegor som jag, med flera undrar om de örev huvud taget har körkort. Chefen har vid ett flerta tillfällen frågat hur det går för dem med körning och allt annat med. De har fått höra av samtliga att de inte håller måttet. Chefen tyckte såklart att det var mycket illa. Två dagar senare kommer båda två, glada i hågen och säger att de fått påskrivet i loggboken, att de får köra prio 1!!!!!!!!!! Samtliga vid frukostbordet höll på att krevera.
När jag idag konfronterade chefen om detta, sa han att de faktiskt har varit där i ett år snart... vilket argument!!!

Så... vem bestämmer detta hos er? hos oss kör ju chefen uppenbarligen fullständigt över körutbildningsansvarige.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

sdsdsd

Inlägg av kire1111 » 26/5 2008 8:13

känner igen det där. Men fattas det folk så kan man töja väldigt mycket på gränserna har jag förståt. Man tar in vem som helst.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/5 2008 23:50

Det avgörs alltid från fall till fall utifrån "åktid" utbildning, tidigare erfarenhet osv. Det är chefen som bestämmer när det är lämpligt att börja köra prio 1, men han gör det alltid utifrån diskussioner med både kollegor och den anställde det gäller.

Jag tycker att det funkar bra hos oss. Tiden innan man får börja köra blått gissar jag variera från ca ett halvår upp till nära två år i enstaka fall. Och det är väldigt sällan någon stressar med att börja köra blått, utan låter det ta den tid det tar.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 27/5 2008 10:01

En fråga, gäller diskussionen både ssk och sjukv. eller finns det nå skillnader? man kan ju tycka att sjuv. har större behov av att KÖRA prio 1 än ssk som ska vårda...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/5 2008 11:04

Det beror ju på om man ska dela på körandet, tex att ssk kör ut till pat och sjv kör till sjukhuset. Det händer också att man ibland jobbar två ssk i samma bil, och då är det bra om båda kan köra prio 1.

Marty

Vissa mognar aldrig...

Inlägg av Marty » 16/8 2008 15:27

Om man skall börja köra prio1 så måste det vara en samstämmig bedömning av såväl kollegor som sett hur det fungerar i trafiken samt min egen känsla av om jag är redo eller ej, inte minst min lokalkännedom. Om det då tar några månader eller 1 år är väl oviktigt. Tyvärr hastar ju cheferna på för de behöver ju naturligtvis larmchaufförer. Själv så väntar jag bara på att en olycka ska ske p.g.a att vissa kör som idioter trots flera års erfarenhet som larmchaufför. Man blir ju inte en bra bilförare bara för att man får köra prio1. Snarare borde det vara krav på att man kört prickfritt ett antal år innan man ens får söka till ambulansen...

Lipton

Re: Vissa mognar aldrig...

Inlägg av Lipton » 17/8 2008 11:39

Marty: Jag förstår din tanke. Men samtidigt är det väl så att hur jag kör på fritiden och hur jag kör i tjänsten är två helt skiljda saker?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/8 2008 20:00

Om man varit av med kortet ett par ggr och/ eller vållat ett par olyckor på fritiden, borde det spela en ganska stor roll i bedömningen!

Marty

Hmmm...

Inlägg av Marty » 18/8 2008 20:19

Tycker jag nog inte...kör du dåligt eller vårdslöst privat så tror jag inte det blir så mycket bättre i tjänsten. Typ, "yes! prio 1, nu skall här köras som *!".

Marty

Tror du verkligen det Lipton?

Inlägg av Marty » 18/8 2008 20:23

Att det inte spelar nån roll hur man kör privat mot hur man kör i tjänsten? :roll:

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/8 2008 11:15

Isidor: Jag kan hålla med om att det kan tyckas lite märkligt att detta inte skulle påverka. Det jag menade var att arbetsgivaren skall skita i om någon någon gång blir plockad i dryga hundra på 90-väg eller råkat parkera i en lastzon med sin egna bil.
Men åandra sidan så är det ju så att personen du beskriver skulle kunna köra på ett ypperligt adekvat och säkert sätt bakom ratten på tjänstebilen och då borde det vara denna bedömning man går efter. Risken att dessa två körstilar finns kombinerade i en person är dock knappast så stor.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/8 2008 19:44

Nej det får jag verkligen hoppas! Jag ville bara ge ett exempel.

Ett problem är nog, att man släpper iväg ny personal alldeles för lätt och sätter nästan inga krav alls på körningen. Jag har kollegor som kör så förbannat illa att jag nästan blir mörkrädd. Dessa får köra larm, trots att vi kollegor påtalat allvarliga brister i körningen. Det finns t o m personer som blivit tagna för rattfylla i tjänsten som nu har kommit tillbaka!

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2008 10:28

Isidor: Det är skrämmande. Min erfarenhet är ur din synvinkel troligtvis milsvid bättre men enligt mig ändå långt ifrån optimal.
Här får nämligen ingen nyanställd köra förrän efter tidigast ett år och tre kurser och då kurserna inte kommer förrän de kan fyllas av kursdeltagare som bedömts som lämpliga tar det vanligtvis inte under 1,5 år innan en anställd tillåts använda blåljusen. Detta system röjer ju undan de mesta av de problem du beskriver men tar heller ingen hänsyn till vilka tidigare erfarenheter som finns. Gränsen på ett år är säkert lämplig för den som inte äger egen bil. Men kör man privat några tusen mil per år borde man rimligtvis kunna genomgå utbildningen fortare, för att inte tala om man ifall man kört larm hos annan arbetsgivare tidigare.
Dessutom vidhåller jag att svårigheterna med blåljus inte är så enorma att det krävs flera månader att vänja sig vid tanken. En intensiv och väl genomförd utbildning räcker. Trafikvanan får man ju ändå aldrig med blåljusen påslagna utan den kommer en bit i taget varje gång man sitter bakom ratten på något fordon.

Skriv svar