En snabb fråga...

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

En snabb fråga...

Inlägg av Anonymous » 4/10 2004 14:12

För kännedom är jag ännu inte sjuksköterska eller dylikt, så om ni finner min fråga konstig så vet ni nu varför =)

Låt oss säga att en sjuksköterska jobbar tillsammans med en kollega som inte är sjuksköterska. Innebär detta då att syrran bara vårdar och kollegan bara kör?
Är det egentligen någon större skillnad på de bådas kunskaper och "befogenheter"?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/10 2004 16:14

Kan ej svara för andra landsting men i Stockholms län växlar man vårdare/förare varannan resa MEN det anges att "om patientens tillstånd kräver" ska den med högst medicinsk kompetens ta över vården. Har själv aldrig behövt "ta över" som sjuksköterska utan man hjälps åt att göra de första insatserna (ex. läkemedel) på plats. Sedan jobbar jag med en mycket erfaren ambulanssjukvårdare som är van att arbeta med "mina" läkemedel om han sitter bak med patienten. Om han bedömer att pat. behöver ytterligare läkemedel ger han det i samråd med mig som sitter och kör. Fungerar mycket bra, och som sagt; jag har ALDRIG behövt ta över vården. Har i och för sig turen (?) att jobba med en kollega som jag VET inte skulle göra något som han inte kan hantera. Är han osäker så frågar han! Sedan går det ju inte att komma ifrån ett faktum: Min kollega besitter ju en betydligt större reell kompetens och det kan ingen ta ifrån honom. Varför ta över då?
Hoppas du blev lite klokare av detta...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/10 2004 19:09

Så kör vi också funkar utmärkt! Jättekul dessutom.
Nåt län har ju endast syrra bak vilket är helt sjukt.
Det är väl nån övernitisk gammal nucka som bestämt det.
Usch

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 4/10 2004 20:22

Men vad är det här, "någon gammal nucka" höj standarden.

Det finns lagar även för oss inom sjukvården, Du som överlåter och ordinerar genom luckan , det får man inte göra, man får inte deligera en uppgift som man själv har blivit deligerad.visst det är lugnast att göra så om man forfarande vill ha kvar jobbet och inte stöta sig med kollegorna. De klarar uppgiften säkert alldeles lysande men vi bör följa del lagstiftning som finns eller ska varje station få tolka den som de vill?? Det är du som är sjuksköterska som har det medicinska ansvaret hur tråkigt det än låter.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Modererat

Inlägg av Wernvik » 6/10 2004 18:09

Har splittrat ämnet och lagt resten under Blandat som en egen tråd då det inte följde ämnet och låg under fel rubrik.

Fortsätt gärna denna debatt här och den andra under sin rubrik.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/10 2004 22:18

Men alltså, hur ofta är det egentligen som det krävs en syrra där bak?
Kan ju inte vara alltför ofta, eller?

(Nu menar jag KRÄVS, det borde ju inte vara någon större skillnad på kompetens egentligen)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/10 2004 8:09

Brobeck;
Beror på vad som menas med krävs?
I alla situationer där patienten har akut smärtproblematik är det ju bra med smärtlindring, ex CBS, frakturer. KOL och astma-patienter har ju nytta av de kraftigare bronkdillaterande medel vi har ex. Bricanyl. Anafylaktiska reaktioner kan vi häva med kortison, adrenalininhalationer och klådstillande medel. Kramper hanterar vi med Stesolid o.s.v.
Var och en får väl fråga sig själv om ovanstående är nog för att KRÄVA en sjuksköterska i besättningen? Största skillnaden är ju att vi har fler läkemedel att tillgå.
För övrigt vet jag inte huruvida det är någon större skillnad i kompetens. Vissa ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor är mycket kompetenta och vice versa...
Rent formellt så har sjuksköterskor en längre och djupare utbildning med betoning på det medicinska men många erfarna ambulanssjukvårdare har med åren förvärvat sig reella kunskaper i ämnet. Kompetens är nog en defenitionsfråga...

striker

en snabb fråga

Inlägg av striker » 8/10 2004 16:37

Brobeck: I vårat län så sitter alltid ssk på passagerarstolen ut på en prio 1 och i bak om det är en prio 1 in. Det är alltid vårdbehovet av pat som bestämmer vem som skall sitta bak hos pat. om det är amb,sjv tur att vårda, men pat behöver läkemedel som tillhör amb,sjv tilllägsdeligeringar som ex morfin så skall ssk sitta bak eftersom ssk ej beöver ringa för att få en ordination, detta låter kanske tråkigt men det är trots allt ssk som har det yttersta ansvaret när det gäller vården. När det gäller utryckningskörning så har våran ledning bestämnt att det endast är amb,sjv som får köra utryckning,detta för att säkerställa att pat får en säker trsp och att ssk ger säker vård tiil pat.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/10 2004 23:00

jag undrar varför ssk ska sitta bak när ni rulla ut till en prio 1??? om vi leker med tanken att amb.sjv./usk är en person som kör bus i alla lägen (vilket förekommer) och ssk är en bättre chaffis,(förekommer också) herr Striker låter det också bra?? ÄR duktigt trött på alla fackliga prioteringar bara därför att!!!! spela välllllll ingen roll vilken titel som kör ut, eller? ge mig en bra förklaring varför just den och den ska köra ut. Och låt mig slippa sådant tjaffs om "måste veta var vi kom ifrån"stolen är jobbig att ställa in"," ssk kan behövas komma in medans amb.ska vändas". skulle vara intressant och veta om amb. sjv.är bättre utbildade i utryckningskörning än övrig personal. Låter som vissa län har stannat någon gång på -90 talet.
UPPDATERING 2004

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/10 2004 8:28

Alltid ambulanssjukvårdare vid ratten vid prio 1? Att ambulanssjukvårdaren sitter vid ratten om det är en prio 1 in är logiskt. Men om en sjuksköterska sitter vid ratten och ni får en prio 1 ut - byter ni då?

Jag anser att har man utbildning och lämplighet spelar det ingen roll vem som kör prio 1 ut.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/10 2004 11:58

Ingen vårdar väl strikt varannan pat?? I "normala" fall, d v s majoriteten av resorna kvittar det fullständigt vem som vårdar...
Medicinskt ansvarig eller inte, så länge det handlar om RENT läkemedelsberoende fall där jag som sjuksköterska kanske kan göra en skillnad med mina läkemedel, då kan jag köpa att vi sitter bak. Men nu är det ju knappast så att alla pat. som vi kör prio 1 in på är beroende av mina läkemedel (ex vissa trauman)? Vem ska då sitta med pat? Jag, som jobbat som sjuksköterska i ambulans i ca 2 år eller min kollega som varit ambulanssjukvårdare i snart 16 år? Vem tror ni har bäst koll på läget?

För övrigt instämmer jag i det jajo säger;
VAD är det som säger att ambulanssjukvårdare kör bättre än sjuksköterskor..? Väntar mig givetvis en massa fyndiga jämförelser mellan nya sjuksköterskor och erfarna amb.sjv, som vanligt ur fokus.

Belsebubb
Inlägg: 16
Blev medlem: 14/4 2004 14:31
Ort: Helsingborg

Inlägg av Belsebubb » 9/10 2004 13:12

Jag vet inte med er, men 95% av alla resor är ju bara trams!! Det kan ju gå dagar/veckor innan man öppnar läkemedelsväskan. Av alla prio 1 är det ju bara ett ytterst fåtal som är prio 1 in till sjukhuset. Allt handlar om att vara lite smidig/ ödmjuk mot kollegor så löser sig det mesta med vem som kör.

striker

en snabb fråga

Inlägg av striker » 9/10 2004 13:13

Det är inte jag som har bestämnt detta utan våran ledning.
Men jag skall försöka förklara varför man gjort detta.
En anledning är att det aldrig behöver bli någon diskusion om vem som skall vårda pat.
Det är även säkert för alla i bilen om det är en och samma chaufför som kör ut och in,spec om det är mitt på natten och förbaskat halt,jag menar att den som kör ut borde väl rimligt vis veta bättre än den som sitter bredvid var det är halt ex i en kurva. på detta sätt blir ssk bättre på att vårda och amb,sjv blir med tiden en bättre chaufför,det är bara att inse att amb,sjv komer att ta över mer av att köra bilen och att ssk kommer att ta över mer av vårddelen från och med nästa år.
Det gäller bara alla prio 1or så jag förstår inte vad ssk är så sura över, det är väl vården som är viktigast eller.

Skriv svar