Olyckan

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

aceofspades

Olyckan

Inlägg av aceofspades » 29/1 2007 22:59

Ytterligare en ambulansolycka med dödlig utgång och jag kan inte låta bli att fråga mig själv; hur mycket är ett människoliv värt? Kan det anses etiskt försvarbart att riskera (läs offra) ett eller flera människoliv för att rädda ett annat? Självklart vill man hinna fram till patienten och vidare in till sjukhus så fort det går. Men i en stad där avstånden är sådana att tidsvinsten blir nästintill minimal när man kör prio 1, är det verkligen värt risken? Exempelvis en strokepatient som hade symtomdebut en kvart innan ambulansen är på plats. Varför ska man envisas med att kräma på i 90 genom stan när man kanske inte tjänar mer än 3 minuter...?
Vad är meningen med det? Är folk så blåljuskåta att de bara måste gasa?
Det är en sak om patientens tillstånd motiverar att köra blått, men det är bara idiotiskt att riskera sitt eget och andras liv när man egentligen kunde kört tvåa in. Kommentarer?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 29/1 2007 23:11

Olyckor händer alltid. Man kan förebygga hit och dit men det kommer alltid att hända. Den männskliga faktorn slipper vi aldrig. Om man räknar på hur många blåljuskörningar som dagligen görs så är det ändå sällan saker händer, glöm inte det.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 29/1 2007 23:28

Det tror inte jag är sant... Men det beror på vad man definierar som sällan.

Jag tror att det är ganska många blåljusolyckor i sverige. Det är iaf så många per år så att man har uppmärksammat detta på vägverket i nån rapport som jag hörde talas om. (jag har inte läst den)


Just nu orkar jag inte leta upp nån statistik på olyckor med utryckningsfordon, men om nån råkar sitta inne med sådan information, skulle jag vara intresserad av att veta hur statistiken ser ut.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 30/1 2007 0:07

Säger somGoldenHour: olyckor kommer alltid att hänta. Sedan behöver inte en prio 1 betyda att du ska köra så och så fort. I slutändan är det ändå individen som bestämer hur fort man kör. Vidare är de ju skillnad på att köra fort och farligt.

Jag vet inte ens om den aktuella ambulansen körde prio1. Precis som med vanliga personbilar så kommer ju givetvis ambulanser också vara involverade i olyckor.

Tror ni ambulanser är överrepresenterade i olycksstatestik ?

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 30/1 2007 7:07

Nu berodde inte denna olyckan på prio 1 körning eller hög hastighet utan endast på en dålig väg och en långtradrare som fick sladd på ett släp,så det berodde inte på att det var en ambulans utan bara en slump att det var det och inte en "vanlig" bilist,så skilj på sakerna i debatten!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/1 2007 17:15

Tragiskt är det iaf oavsett vem som orsakat olyckan! Min tankar går till ev. fam, barn och barnbarn.

snobbo

Inlägg av snobbo » 30/1 2007 19:31

Känns oerhört ointressant att börja diskutera ev orsak, hela ambulanssverige sörjer en kollega. Precis som Niklas skriver går mina tankar till de anhöriga.

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 30/1 2007 20:00

Det var precis det jag menade med mitt inlägg tänk på dom anhöriga och tragiskt vi har förlorat en kollega,inte börja diskutera saker som dom flesta idetta fall inte har en aning om.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/1 2007 14:46

Vad är det som säger att det är ambulansen som orsakade dödsolyckan? I den senaste olyckan var det långtradaren som kom över på fel sida av vägen och slog in i ambulansen som i sin tur åkte av vägen?

Det är ett * tjafs om blåljuskåta förare. Alla andra idioter som är ute i trafiken varje dag som kör som om de vore retarderade chimpanser då? Lösning? Plocka ner blåljusen och förbjud biltrafik överhuvud taget så blir det inga okyckor.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 15:02

Självklart läggs alla våra tankar och vår respekt till den som förlorade livet i söndags.

Ser dock inget fel med att en sådan här händelse gör att debatten tar fart. Tyvärr i ett samhälle som vårat så krävs det ibland att någon dör för att säkerheten ska ökas, eller att nått händer. Oavsett vem som var vållande eller ej så vill vi ju att saker som detta aldrig ska hända. Och även om det alltid kommer att göra det kanske vi kan få förändringar som i alla fall räddar några liv.

*En ros till er som skadats, dött och de som dagligen riskerar livet på vägarna*

Intresserad

Inlägg av Intresserad » 31/1 2007 15:24

För några timmar sedan skedde det en ambulansolycka i Västerbotten också. Lyckligtvis utan dödsoffer.

http://www.folkbladet.nu/2007/01/31/amb ... fikolycka/

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 31/1 2007 15:35

Som det verkar så handlar det inte om höga hastigheter utan olyckliga omständigheter.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/1 2007 15:39

Jo, men att kalla en kollega som avlidit i en trafikolycka för blåljuskåt är respektlöst, tycker jag...

Återigen saknas kollegialitet inom detta yrke. Tragiskt...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 21:26

Glock 18C skrev:Jo, men att kalla en kollega som avlidit i en trafikolycka för blåljuskåt är respektlöst, tycker jag...

Återigen saknas kollegialitet inom detta yrke. Tragiskt...
Va det så det formulerades? I sådana fall så är det respektlöst

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2007 22:29

Jag håller med tidigare talare..

Jag tycker att aceofspace ska ges en riktig ordentlig varning och hade jag varit moderator hade jag spärrat dennes konto på studs.
Hoppas att det inte är någon anhörig till vännen som avlidit som läst detta grova, respektlösa påhopp på en i tjänsten avliden kollega.

Internet är ett öppet forum, men vissa sociala koder måste användas i dessa fall. I synnerhet om man har vårt yrke där respekt för den enskilda människan är ledstjärnan.

Som medlem på ambulansforum kräver jag att man beivrar aceofspace agerande!!

Skriv svar