prio?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

bosco

Inlägg av bosco » 18/5 2009 13:05

Sajbermange skrev:
bosco skrev:
Lastades denna patienten i amb? Mer direktare missbruk får man ju nästan leta efter...
Ja han fick åka med. Lite oklart tillstånd med pat så därför. Dock blev det prio 3 :wink:

Neka kan vi ju inte göra... Dock fick frugan köra själv 8)

I såna fall vill man skicka en räkning på en 5-6 tusen spänn för att de spärrat en samhällsviktig resurs i en timme.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/5 2009 19:14

vadå kan inte neka?

Jag har i alla fall rätten att triagera i min yrkesfunktion. Kanske inte alltid man får det som man vill, men oftast.
Jag anser att det är vår skyldighet gentemot de som verkligen behöver oss, och som ibland kommer i kläm för att någon tror vi är en taxirörelse.

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 18/5 2009 19:31

Tyvärr är det nog så att de flesta av oss inom den prehospitala sjukvården har upplevd, eller kommer att uppleve missbruk av akutambulans.
Det svenska samhället har utvecklat sig till att man inte tar något egetansvar, utan man förväntar sig att samhällets resurser ska ställa upp och hjälpa till.

Våga stå på er där ute! Om ni hamnar i en situation där det öppenbart inte föreligger ambulansbehov, hänvisa till husläkare och/eller uppmuntra patienten att ta sig till lämplig vårdinrättning mha taxi, granne eller i bästa fall anhöriga.

Akutambulansera är till för människor som behöver akut medicinskt omhändertaganden och inte för människor som ser akutambulanserna som ett allmänt kommunikationsmedel!

/Balt

bosco

Inlägg av bosco » 19/5 2009 7:48

Jag håller med dig.. men neka ambulans kan vi inte... tyvärr :?

Däremot rekommendera annat transportmedel, taxi t.ex.

Som föregående talare, ambulanserna är till för akut sjuka. Tyvärr tror folk att det finns 400 ambulanser som bara står och väntar på att få en körning...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/5 2009 17:39

vad är skillnaden mellan att lägga över transporten på taxi och att neka?

Har man inte behov av ambulans, ska man heller inte åka ambulans. SOS gör såklart vad de kan för att minska okynnesåkandet och för varje tur vi får, har de troligen avvisat 10.

Stå på er!

Skriv svar