Medicinska krav - utryckningsförare?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/10 2006 21:33

Denna tråd handlar inte om att stänga av den och den på grund av olika saker. Det skall handla om de medicinska kraven.

Sedan är det naturligtvis skillnad på dem som har en sjukdom, de kanske inte söker sig till yrket. De som får diverse sjukdomar under sin yrkesverksamma tid ska väl få fortsätta i den mån de vill och det är lämpligt.

Det finns ingen lag som (mig veterligen) som hindrar någon diabetiker att arbeta inom ambulanssjukvård.

Jag menar bara att man borde kunna ställa de högre kraven vid nyanställning.

Finns det några norska kollegor på forumet som har någon åsikt i frågan? Är det ett bekymmer i Norge att man ställer de hälsokrav man gör?

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/10 2006 16:07

jajo: Bra inlägg!

Pestos: Debatten blir komplicerad av att blanda in exempel men är tyvärr omöjlig utan att göra det. Jag förstår hur du tänker och måste säga att jag till en start tycker det är helidiotiskt bara därför att det riskerar att göra att jag en dag står utan arbetsmöjligheter inom den bransch jag kommit att älska. När jag tänker efter så tycker jag ju dock att vi är alldeles för frikostiga med möjligheten att få behålla körkort i det här landet, den står ju inte någonstans i paritet (lånar ett AMBASS-uttryck) till de prövningar man vanligtvis måste genomgå för att få körkortet. Men när man sedan fått det så är det helt plötsligt en rättighet att få behålla det. Borde vara tvärtom tycker jag.
Så efter lite eftertanke så vore det nog bra med medicinska krav på uttryckningsförare. Dock vore det innan detta införs bättre att lägga energin på att jobba för att nationellt ställa några krav alls på utryckningsförare eftersom detta helt saknas idag. På så vis skulle man troligtvis även baka in de medicinska kraven och dessutom lösa problematiken kring sommarvikarier som saknar behörighet att köra.


AuF skrev:Varför ska man inte kunna köra ambulans med diabetes ?
Eventuellt så antar jag att det beror på den blandning av glukoslösning och insulin som man hällt i tanken respektive insulintråget som sitter under motorn, men jag är åandrasidan systerstudent och ingen mekaniker... :lol:

AuF

Inlägg av AuF » 9/10 2006 18:07

Lipton: Kan mycket möjligt vara så 8)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/10 2006 18:53

Lipton:

Du har förstått vad jag talar om. Du har kommit till den slutsats jag ville få ut av denna diskussion. SLUT:

Andra deltagare verkar mest bli irriterade på mina åsikter. Eventuell är några diabetiker och kanske känner sig träffade. Jag ber i sådana fall om ursäkt!

Du norska kollega:
Jag väntar på om någon norsk kollega vill uttala sig på detta forum om vad de tycker om att det ställs höga medicinska krav på utryckningsförare i Norge.

Mvh
/Pestos

AuF

Inlägg av AuF » 9/10 2006 19:12

Är inte diabetiker. Men min personliga åsikt är fortfarande att de är obefogat att generalisera sjukdomar som tex EP och diabetes då de flesta med dessa sjukdomar är helt symptomfria med hjälp av sin medicinering.

Vi kan ju komma överens om att vi inte är överens 8)

MVH

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/10 2006 20:03

Ja det kan vi!

Det handlar delvis om genereliseringar och delvis inte.

I Vägverkets föreskrifter står om alla undantag. Exempelvis att man får ha C, men inte köra yrkesmässigt om diabetesen är under kontroll. Man får däremot inte ha D oavsett typ av diabetes. Vidare står vad som händer om man har en viss körkortsbehörighet och får diabetes..

Trevlig läsning!
http://www.vv.se/filer/2313/1998nr089.pdf
(Jag anser att denna text inte är generaliserande utan ger viss utrymme för de eventualiteter som kan uppstå)

Mvh
/Pestos

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/10 2006 23:15

Pestos skrev:

Andra deltagare verkar mest bli irriterade på mina åsikter. Eventuell är några diabetiker och kanske känner sig träffade. Jag ber i sådana fall om ursäkt!

Om du tänker på mig så är jag inte drabbad av något som berördes i debatten, så mej behöver du inte be om ursäkt. Tycker att det har varit intressant läsning med en klok fundering, bra debatt Pestos.

jajo

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/10 2006 22:24

AuF skrev:Är inte diabetiker. Men min personliga åsikt är fortfarande att de är obefogat att generalisera sjukdomar som tex EP och diabetes då de flesta med dessa sjukdomar är helt symptomfria med hjälp av sin medicinering.

Vi kan ju komma överens om att vi inte är överens 8)

MVH
Bra sagt. Lustigt att många verkar tro att diabetiker lider av narkolepsi och sitter och svimmar vid ratten hela dagarna. Nästan alla diabetiker vet hur de ska hantera sin sjukdom och lider därför sällan av några symtom.
Samma gäller för epileptiker. Det känns ju tråkigt att en person som varit symtomfri i kanske 15-20 år inte får arbeta som amb.ssk enbart för att han hade ett par status ep när han var 8 år. Diskriminerande!!!

robbbban
Inlägg: 25
Blev medlem: 22/7 2007 16:10

Re: Medicinska krav - utryckningsförare?

Inlägg av robbbban » 6/12 2010 23:38

Tar upp en gammal tråd!

Har en kompis som är sjuksköterska och funderar att söka sig till amb verksamheten!
Han har diabetes typ 1. Någon som vet om det finns några krav idag på detta??
ambssk

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Medicinska krav - utryckningsförare?

Inlägg av Isidor » 21/12 2010 22:31

har ett par kollegor som har diabetes faktiskt och det är inget trubbel med det. Har till o med en som haft hjärtstopp!

Skriv svar