Nya EU-direktiv för körkort!

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Nya EU-direktiv för körkort!

Inlägg av zAjben » 28/3 2006 2:45

Tänkte bara tipsa om den här nyheten som Aftonbladet nyligen publicerade:
Nytt enhetligt körkort för EU
EU:s transportministrar enades på måndagen om direktiv för ett enhetligt EU-körkort. Det uppger Näringsdepartmentet i ett pressmeddelande.

För svensk del innebär direktivet att vanliga B-körkortsinnehavare kommer att kunna köra fordon på över fyra ton, mot dagens 3,5 ton. Åldersgränsen för de tyngsta motorcyklarna höjs från 21 till 24, för den som saknar erfarenhet av mc.
Detta kanske minskar behovet av C-körkort för ambulanspersonal, eller vad tror ni? Den tillåtna maxvikten för ett "B" kort höjs till 4,25 ton, ifall jag inte läser pressmeddelandet helt fel. Tidigare har väl många ambulanser haft problem med att vikten precis överstigit 3,5 ton - men det kanske inte blir något problem nu, förutom för dem allra största bilarna? Dock träder beslutet i kraft tidigast 2008. Nytt är även att yrkeschafförer måste "byta ut" sitt körkort var femte år, kommer man att räkna ambulanspersonal hit?

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Pressmeddelande:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/2348/a/61064

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 28/3 2006 12:29

Citat från Regeringskansliets pressmeddelande:
- Vi är glada för körkortsbeslutet idag och att Europaparlamentet står bakom det. Särskilt glada är vi över att vi fått gehör för vårt krav att höja viktgränsen till 4250 kilo för dragbil och släpfordon som körs med B-körkort, sade infrastrukturminister Ulrica Messing vid en pressträff idag.
Jag tolkar detta som att det gäller personbil med tillkopplat släp. Någon som tolkar det annorlunda? Det kan ju tolkas på två olika sätt beroende om man läser det på aftonbladet eller på Regeringskansliets hemsida. Frågan är vem som är mest trovärdig...

/NurseJB
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 28/3 2006 18:12

Noterade det nu också, trodde bara inte att aftonbladet skulle göra en sådan feltolkning.

Är det inte maxvikten för fordonet, oavsett om man har släp och sånt tillkopplat eller inte? Man får väl köra fordon upp till 3,5 ton, och ökningen blir till 4,25 ton?

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 31/3 2006 20:38

Det gäller totalvikten för bil+släp.
Se följande förklarande text från Vägverket.
http://www.vv.se/templates/NewsPage____16043.aspx

/NurseJB
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/10 2006 9:47

I texten från Vägverket (som finns länkad ovan) står "Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg."

Detta skulle ju kunna tolkas som att totalvikten får vara högst 4250 kg om man har släp tillkopplat. Men samtidigt kanske det kan tolkas som att totalvikten får vara högst 4250 kg för bara bilen och att man då inte kan koppla ett släp....

Men men... Jag hörde av mig till Vägverket och fick följande svar.
Hej.

Förändringen i direktivet till högsta sammanlagda totalvikt för fordonskombinationen till 4250 kg gäller för bil + släpfordon med ett B körkort.
För totalvikten på bilen som idag är högst 3500 kg med B körkort föreslås ingen ändring

Med vänliga hälsningar,
Leif Broo
Tyvärr ser det inte ut att bli någon skillnad vad gäller att köra storbilsambulanser på b-körkort som är utfärdade efter första juli 96. C-körkort kommer således krävas även i framtiden.

/Pestos

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 17/10 2006 12:42

Det känns riktigt hårt att behöva kämpa sig till ett C-kort endast för att få jobba inom ambulansen... visst kan jag självklart utnyttja kortet till andra jobb och sysslor, det är ju absolut ingenting negativt. Men känns hårt att behöva lägga ner massa pengar för att få C-kortet när planerna endast är att jobba inom ambulansen.

Tycker de borde kunna grunda ett Utryckningskörkort, som är billigare att ta, och endast behandlar utryckningsfordon och utryckningskörning.

manne

Inlägg av manne » 17/10 2006 15:52

Cortex skrev:Det känns riktigt hårt att behöva kämpa sig till ett C-kort endast för att få jobba inom ambulansen... visst kan jag självklart utnyttja kortet till andra jobb och sysslor, det är ju absolut ingenting negativt. Men känns hårt att behöva lägga ner massa pengar för att få C-kortet när planerna endast är att jobba inom ambulansen.
.
Ja, det är precis likadant som med vidareutbildningarna.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/10 2006 21:50

Vad menar du? Utbildning är aldrig fel. En vubb i ambulans har du nytta av på flera ställen.. Akutmottagning exempelvis.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 17/10 2006 22:06

Och i ambulansen...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 17/10 2006 22:20

Ingen har nämnt att någon form av utbildning skulle vara onödig. tvärt om, de flesta är nog överens om att knowledge=power! Kunskap kan man aldrig få för mycket utav, och det bådar bara gott desto mer du har/får. Att plugga vidare är aldrig fel, och självklart lönar det sig på flera sätt :)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/10 2006 9:54

manne skrev:
Cortex skrev:Det känns riktigt hårt att behöva kämpa sig till ett C-kort endast för att få jobba inom ambulansen... visst kan jag självklart utnyttja kortet till andra jobb och sysslor, det är ju absolut ingenting negativt. Men känns hårt att behöva lägga ner massa pengar för att få C-kortet när planerna endast är att jobba inom ambulansen.
.
Ja, det är precis likadant som med vidareutbildningarna.
Jag fick känslan av att en vubb skulle vara onödig när man skriver att det känns hårt att behöva ta c-kort. Man skrev jämförde ju med "det är precis lika dant med vidareutbildningarna.

Föresten ett c-kort tjänar du snabbt igen dagen då får ett ambulansjobb.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 18/10 2006 14:21

Pestos skrev:Föresten ett c-kort tjänar du snabbt igen dagen då får ett ambulansjobb.
Det tvivlar jag inte på. Eftersom att ambulansen är mitt mål så värderar jag det högt. Kosta vad det kosta vill. Men det känns ju alltid hårt att ta lån you know :) Som det känns nu så har jag/kommer jag inte ha tusenlapparna i fickan när det är dax gör C-kort. :)

Skriv svar