Förföljda?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Förföljda?

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/3 2006 19:55

Känner ni ofta att ni blir förföljda på väldigt kort håll av folk som vill snylta på våra blåljus..

Har börjat irritera mig det på sista tiden och det kulminerade för någon vecka sedan när en arbetsledare på ett bevakningsföretag låg i häcken på mig i rusningstrafiken (såg hennes ansikte genom bakrutan när hon satt å pratade mobil och skrattade). Sånt kan sluta riktigt tråkigt!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/3 2006 10:07

Lägg ut namnet på företaget så dom får skämmas riktigt mycket.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Förföljda?

Inlägg av larsev » 24/3 2006 18:04

Niklas Karlsson skrev:Känner ni ofta att ni blir förföljda på väldigt kort håll av folk som vill snylta på våra blåljus..

Har börjat irritera mig det på sista tiden och det kulminerade för någon vecka sedan när en arbetsledare på ett bevakningsföretag låg i häcken på mig i rusningstrafiken (såg hennes ansikte genom bakrutan när hon satt å pratade mobil och skrattade). Sånt kan sluta riktigt tråkigt!
Kanske läge i så fall ta kontakt med "Bröderna Grip" och lämna ut reg. nr på den bil som följer efter :idea: :twisted:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/3 2006 22:59

Det riktigt irriterande är när idioter kör om under utryckning i 150 och pekar finger åt en. Det har hänt mig en gång. Polisen var dock mer än villiga att plocka in puckot i fråga ett par km längre fram och då var det nästan att det inte gick att hålla tillbaka impulsen att ge tillbaks ett finger. Yuppies.... :roll:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 25/3 2006 0:30

Maul skrev:Det riktigt irriterande är när idioter kör om under utryckning i 150 och pekar finger åt en. Det har hänt mig en gång. Polisen var dock mer än villiga att plocka in puckot i fråga ett par km längre fram och då var det nästan att det inte gick att hålla tillbaka impulsen att ge tillbaks ett finger. Yuppies.... :roll:
Drömläge va? ;) Det skulle kännas riktigt skönt att få ge fingret tillbax vid ett sådant läge!

Har några bekanta som satt och skröt på bussen att de dragit om en ambulans under utryckning i 150km/h. Det är ju sällan lagligt eller meningsfullt... Tycker det bara är pinsamt att det finns människor som inte förstår hur allvarliga konsekvenserna kan bli vid fortkörning och tävling med andra fordon etc... + att lägga sig i och störa utryckningsfordon under utryckning. De var ju inte ens ute efter att titta på själva blåljusen, bara testa bilens krafter. Moget.
Men vissa växer ju aldrig upp?

manne

Re: Förföljda?

Inlägg av manne » 25/3 2006 15:31

Niklas Karlsson skrev:Känner ni ofta att ni blir förföljda på väldigt kort håll av folk som vill snylta på våra blåljus..

Har börjat irritera mig det på sista tiden och det kulminerade för någon vecka sedan när en arbetsledare på ett bevakningsföretag låg i häcken på mig i rusningstrafiken (såg hennes ansikte genom bakrutan när hon satt å pratade mobil och skrattade). Sånt kan sluta riktigt tråkigt!
Lår dom ligga en meter bakom, sen bromsa rejält en gång. Då vaknar dom till kan jag lova.
mycket roligt.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/3 2006 15:45

Ring Polisen direkt när man märker att någon "hänger på". Ibland hänger anhöriga på, jag är alltid noga med att poängtera för anhöriga att köra lugnt och att om de blir stoppade av Polisen så hjälper det inte att de har en anhörig i ambulansen, de får böter/av med körkortet/fängelse ändå, huvud argumentet är att de inte hjälper deras anhörig att de också skadar sig. VI MÅSTE INFORMERA OM DETTA!

Polisen uppskattar att vi ringer och rapporterar om de värsta busarna, de har ofta annat i bagaget än bara köra bil väldigt vårdslöst och dåligt......dårar i trafiken är ofta dårar även utan bil......

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Förföljda?

Inlägg av magill » 26/3 2006 11:50

Lår dom ligga en meter bakom, sen bromsa rejält en gång. Då vaknar dom till kan jag lova.
mycket roligt.
Det funkar väldigt bra, även när man är "civil".
Annars kan man passa på att köra i nåt väldigt skitigt - exempelvis största vattenpölen man hittar ;)

Det sistnämnda funkar fin-fint när man kör en bandvagn 206..uj uj vad "glada" de blir!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/3 2006 22:35

jadå.. vi kontaktade polis och de hann i kapp oss utanför ambulansintaget. De tog regnummer på bilen och ringde till huvudkontoret för företaget och ville ha ett namn på chaffisen, vilket de fick. Sedan vet jag inte mer:)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 29/3 2006 17:25

Va under en utryckning med om att bli prejad i en rondell 8) Nån annan som vart med om lika sjuka grejor? Eller är det bara fartfantaster ni råkat ut för?

Anonymous

Re: Förföljda?

Inlägg av Anonymous » 1/5 2006 13:52

Tjabba!
magill skrev:
Lår dom ligga en meter bakom, sen bromsa rejält en gång. Då vaknar dom till kan jag lova.
mycket roligt.
Det funkar väldigt bra, även när man är "civil".
Annars kan man passa på att köra i nåt väldigt skitigt - exempelvis största vattenpölen man hittar ;)

Det sistnämnda funkar fin-fint när man kör en bandvagn 206..uj uj vad "glada" de blir!
Vattenpölar året runt eller vägrenen, med alt grus och damm, nu på våren. Funkar fin fint, mot "närgågna" förare bakom en, när man som jag, kör långtradare. Likaså alla som ska ligga bakom med en halvljuset preciiiiiissss till vänster om mitt ekipage.
Då gör jag som dom. Lägger mig på mittlinjen med vänster ljulen.
När man får möte flyttar man sig åt höger, när det är 20 m kvar till mötet. Kan säga att det är många som fått åka hem och byta kalsonger!

Kom åkande från Orskarshamn härom dagen.
Trotts goda möjligheter att köra om, var det en som INTE skulle göra det. Det finns ju fartkameror längs vägen mellan Växjö och Ljungby!
Och då är det ju bra att ligga bakom en långtradare, som bara kan hålla 90 trotts släp (Då får man bara hålla max 80! Men vem gör det?)
Framme vid Ljungby saktade jag in. Då körde bilisten om. Vid kontroll via Vägverkets SMS tjänst (Skicka regnr till 71456) fick jag fram att bilen ägdes av Försäkringskassan i Växjö!
Det var ju kul att våra skattepengar till Förs kassan fick annvändas fullt ut! Nooot!!

Loppan

Inlägg av Loppan » 10/5 2006 21:52

är det bara jag som fått ett finger av farbror polisen?? :lol:

hade en liten väääldigt pigg bil och stod bredvid farbror blå vid ett rödljus, drog iväg allt vad tygen höll... men bara upp till 70km/h som var hastighetsgränsen, när polisen sen kom ifatt och passerade så var de både så snälla att de vinkade med mittfingrarna åt mig båda två... :twisted:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 11/5 2006 16:00

Visst är det kul att blågasa upp till 70. Stackars polisen kan inte göra ett dugg. Så småningom lär det väl komma en lag som reglerar accelerationen också.

Beträffande fartkameror: Det är mycket sällan dessa fungerar så pass bra att bilderna kan användas som godtycklig bevisning. Jag hörde tex om en kamera (någonstans i landet) som på något sätt var felkalibrerad, vilket resulterade i att farbror överförmyndare fick slänga alla bilder i soptunnan eftersom de inte fick användas som bevisning mot alla kriminellt belastade fartsyndande husvagnsturister som råkade hålla strax över 80 på en 70-sträcka.

Swedman

Inlägg av Swedman » 11/5 2006 20:28

aceofspades hej på dig... kanske man blivit gubbe för mycket men tänker mest själv på bensinkostnaden.. fram kommer man alltid...

hoppas för all värld att du inte arbetar i verksamheten...

Skriv svar