Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Inlägg av Felicia90 » 20/2 2010 17:01

Är det dumt att köpa hjärtstartare och pocket mask som privat person om någon i ens familj/släkt har haft hjärtinfarkt tidigare och lider av instabil kärlkramp? Är det viktigare att företag har det.

Tänkte på en sak angående hjärtstartare. Borde man inte ha det på t ex äldreboende också? En del kanske det är noll hlr på men inte alla.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Re: Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Inlägg av Florence » 21/2 2010 12:09

Min erfarenhet från särskilt boende inom äldreomsorgen är att de allra flesta är så kallade "0-HLR".
Jag skulle inte börja HLR på nån av de vårdtagare jag har sett somna in.

De allra flesta som dör inom äldreomsorgen är ju väntade dödsfall, visst kan det hända att nån lite piggare boende plötsligt skulle få ett hjärtstillestånd men då får man ha samma rutin som i övriga samhället.

Tycker inte nyttan lever upp till priset i detta fall, då skulle jag snarare se att det placeras en defibrilator på nån mer allmän plats. Exempelvis galleri, kommunhus, eller vårdcentral.

Att som privatperson köpa in en är ju mycket upp till vad varje person anser, men det känns lite som att vänta sig det allra värsta. Men om det känns som en trygghet så är det upp till varje individ!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Inlägg av Isidor » 20/12 2010 21:16

Mycket pengar att lägga ut på något man förhoppningsvis aldrig kommer använda. Ska Du dessutom ha nytta av den så krävs det att Du står bredvid personen då den faller ihop så...

Deff på äldreboende är lite att ta i tycker jag. Någon gång måste man få dö, även i Sverige! Med tanke på hur dåligt utbildade vårdpersonalen i kommunerna är i HLR generellt så är deffen bortkastade pengar även där.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Inlägg av blivandessk » 15/1 2011 22:16

Isidor skrev:Mycket pengar att lägga ut på något man förhoppningsvis aldrig kommer använda. Ska Du dessutom ha nytta av den så krävs det att Du står bredvid personen då den faller ihop så...

Deff på äldreboende är lite att ta i tycker jag. Någon gång måste man få dö, även i Sverige! Med tanke på hur dåligt utbildade vårdpersonalen i kommunerna är i HLR generellt så är deffen bortkastade pengar även där.
Nja, hur menar du nu? Inte måste man väl stå brevid en person när hjärtstoppet inträffar för att den ska kunna göra nytta?! Amb. bilarna har väl en sådan i sina bilar och dom står inte direkt brevid när det inträffar. Fast jag kanske missuppfattade dig nu?


lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Re: Köpa hjärtstartare som privatperson och på äldreboende?

Inlägg av lukas1 » 3/1 2013 9:34

På äldreboenden od finns ju inte bara de boende. Även personal, anhöriga, leverantörer med flera dvs vilka alla kan drabbas av hjärtstillestånd. Ju fler hjärtstartare som finns till hands ute i samhället ju bättre beredskap blir det ju trots allt. Därtill brukar effekten av en inköpt hjärtstartare att det blir en allmän uppryckning av HLR-kunskapen. En kunskap som sedan följer med utanhör huset...

Skriv svar