Upprop mot omvårdnadsöversvämning

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Upprop mot omvårdnadsöversvämning

Inlägg av AMBASS » 15/3 2007 23:23

Gott folk!

Det ser ut att vara total inflation i omvårdnad på landets alla omvårdnadskloster (dagens ssk utbildningar + vubbar). Det är hög tid att sjukvården sätter STOPP för denna översvämning av omvårdnadsteori som helt håller på att äta upp SSK utbildningen och dess VUBBAR. Om detta borde vi prehospare stå eniga. Låt tramset bli valbart så att de som idag pluggar istället kan välja att läsa akutsjukvård mm. Vi är många som börjar bli upprigtigt less på all denna omvårdnadsdynga som egentligen inte platsar på en högskola.

Ambulansen behöver SJUKVÅRDARE, inte OMVÅRDNADSFORSKARE...

((AMBASS))
Blood Will Tell

ambu

Omvårdnad

Inlägg av ambu » 16/3 2007 0:09

ÄNTLIGEN!!! Håller fullständigt med dig Ambass. Jag har själv valt att hoppa av amb.vubben pga detta. De 10 första poängen (20 veckor på distans) var det ända du lärde dig nått nytt på under hela utbildningen.

Visst... har du inte jobbat inom amb förut så får du PHTLS och PHSL på köpet men vi som gått de kurserna får inte tillgodoräkna oss det, utan det blir en upprepning (säger inte att det är fel, men man kan ju spendera tiden med nått annat lärorikt, beroende på när man gick kurserna!) sen är resterande 1,5 år bara omvårdnadsforskning, ledarskap samt vetenskapsteori det är tydligen det man "huvudsakligen" ska lära sig i utbildningen. Då... hoppade jag av! Snacka om kvalitet på akut omvårdnad?

Jag säger bara.... stackars patient med en "amb.arbetsoerfaren syrra" bak i ambulansen, som dessutom har amb.vubben!!?? (skulle inte ens jag känna mig säker som pat.) Ett skämt alltihopa.

AuF

Inlägg av AuF » 16/3 2007 2:12

Hej ambass.

intressant inlägg. Håller givervis med dig i mycket. Men deffinera gärna vad omvårdnadad är för dig!

banan

Re: Upprop mot omvårdnadsöversvämning

Inlägg av banan » 16/3 2007 7:36

AMBASS skrev:Gott folk!

Det ser ut att vara total inflation i omvårdnad på landets alla omvårdnadskloster (dagens ssk utbildningar + vubbar). Det är hög tid att sjukvården sätter STOPP för denna översvämning av omvårdnadsteori som helt håller på att äta upp SSK utbildningen och dess VUBBAR. Om detta borde vi prehospare stå eniga. Låt tramset bli valbart så att de som idag pluggar istället kan välja att läsa akutsjukvård mm. Vi är många som börjar bli upprigtigt less på all denna omvårdnadsdynga som egentligen inte platsar på en högskola.

Ambulansen behöver SJUKVÅRDARE, inte OMVÅRDNADSFORSKARE...

((AMBASS))
Håller med dig till fullo. SSK-utbildningen är usel rent ut sagt. Jag kan inte rekommendera någon att gå denna utbildning idag. Tyvärr.
Den som säger att den är bra kan inte ha sett något annat...

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/3 2007 8:28

Hmmm håller med AMBASS till viss del, men säkerliggen finns det många i min klass som håller med dig till fullo många som gnäller på utbildningen att den e för mycket vårdvetenskaplig för mkt Katie Eriksson osv.
Man anledningen till att man har så mkt vårdvetenskap är ju att man vill få upp statusen på ssk yrket grundutbildningen som ger 60p vårdvetenskap ger ju en kandidatexamen i vårdvetenskap om man ex bara skulle ha läst 30p vårdvetenskap så skulle en sjuksköterska inte ha en akademisk examen och statusen skulle nog sjunka hos sjuksköterskan.
antalet vårdvetenskapliga poäng gör ju att ssk yrket får en egen profession om man skulle blanda in mera medicin i grundutbildningen så skulle vårdvetenskapen bli en tvärvetenskap....

men jag förstår hur du, ni tänker jag tänker lite som er också själv är jag nog som många andra mycket mycket mera intresserad av medicinsk vetenskap än vårdvetenskap...

PÅ de vårdvetenskapliga tentorna som handlar om diverse omvårdnadsteoretiker m.m. så håller man inte med om mycket av svaren utan man vet vad examinatorn vill höra.... och ett tips till er som ska skriva hemtenta i vårdvetenskap drick ett glas vin innan eller ett par öl då kan man flumma på åtentligt!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 16/3 2007 8:46

ohlstedt skrev:Man anledningen till att man har så mkt vårdvetenskap är ju att man vill få upp statusen på ssk yrket grundutbildningen som ger 60p vårdvetenskap ger ju en kandidatexamen i vårdvetenskap om man ex bara skulle ha läst 30p vårdvetenskap så skulle en sjuksköterska inte ha en akademisk examen och statusen skulle nog sjunka hos sjuksköterskan.
Det är säkert bra med en massa poäng i vårdvetenskap/omvårdnad. Men jag som blev färdig sjuksköterska 1984 har bara 20 p omvårdnad i min grundutbildning (jag har alltså inte ens gått omvårdnad B). Trots detta tycker jag inte att jag känner mig ha sämre status som sjuksköterska än de sjuksköterskor som blev färdiga för 2 månader sedan.

Att det sedan är opraktiskt att inte ha minst 40 p omvårdnad med sig i bagaget när man ska söka 5-10p kurser - det är en annan sak.....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 16/3 2007 9:37

ohlstedt skrev:Hmmm håller med AMBASS till viss del, men säkerliggen finns det många i min klass som håller med dig till fullo många som gnäller på utbildningen att den e för mycket vårdvetenskaplig för mkt Katie Eriksson osv.
Man anledningen till att man har så mkt vårdvetenskap är ju att man vill få upp statusen på ssk yrket grundutbildningen som ger 60p vårdvetenskap ger ju en kandidatexamen i vårdvetenskap om man ex bara skulle ha läst 30p vårdvetenskap så skulle en sjuksköterska inte ha en akademisk examen och statusen skulle nog sjunka hos sjuksköterskan.
antalet vårdvetenskapliga poäng gör ju att ssk yrket får en egen profession om man skulle blanda in mera medicin i grundutbildningen så skulle vårdvetenskapen bli en tvärvetenskap....

men jag förstår hur du, ni tänker jag tänker lite som er också själv är jag nog som många andra mycket mycket mera intresserad av medicinsk vetenskap än vårdvetenskap...

PÅ de vårdvetenskapliga tentorna som handlar om diverse omvårdnadsteoretiker m.m. så håller man inte med om mycket av svaren utan man vet vad examinatorn vill höra.... och ett tips till er som ska skriva hemtenta i vårdvetenskap drick ett glas vin innan eller ett par öl då kan man flumma på åtentligt!
Omvårdnaden har inte fått upp statusen, inte heller lönerna. Dina slutrader är "klockrena". ((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/3 2007 21:30

ohlstedt: Om man vill höja statusen vore det nog bättre om vi som pysslar med omvårdnad kunde förklara för andra vad det faktiskt innebär. Så länge vi själva inte kan försvara vår existens som annat än hjälpreda åt doktorn kan vi knappast klaga över våra löner.
För övrigt så är omvårdnaden tvärvetenskaplig, det kommer vi aldrig komma ifrån. Medicinsk vetenskap är en del av omvårdnaden.
Angående alkoholtipset så får jag nog hålla med dig däremot. Jag skriver visserligen inte för examinatorn utan snarare för att förmedla min kunskap. Men av någon anledning passar rödvin väldigt bra tillsammans med lite choklad och en omvårdnadstenta.

AMBASS: Du som är sådan motståndare till omvårdnad, definiera vad det är.

Omvårdnad är det sjuksköterskan gör. Sedan kan man fundera runt det i ett halvår och formulera det i finare ord, men man kommer inte ifrån detta faktum. //Lipton - Omvårdnadsteoretikern...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/3 2007 11:19

Lipton skrev: Omvårdnad är det sjuksköterskan gör. Sedan kan man fundera runt det i ett halvår och formulera det i finare ord, men man kommer inte ifrån detta faktum. //Lipton - Omvårdnadsteoretikern...
Mycket bra Lipton!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 22/3 2007 22:57

Jag kan hålla mer er i era tidigare inlägg om all den här forskningen och omvårdnadsteorier. För er som jobbar inom den prehospitala vården så är den ju faktiskt helt onödig igentligen. Patienten har ingen nytta av er kunskap i just den situationen.

Men för andra ssk som väljer att jobba inom andra områden så kan jag ha en försåelse för omvårdnadsforskningen. Dels för att vi som färdiga ssk skall kunna leta fram den nyaste evidensbaserade forskningen, bli bra handledare till studenter.. ja många anledningar finns (tycker jag).

Jag tycker också att vi läser för mycket forskning och känner mig faktiskt orolig för den dagen jag går ut som färdig sjuksköterska. Jag skulle önska mig mer av det som jag faktiskt kommer att praktisera i verkligheten.

Det man skulle kunna är att göra det till valbara kuser som man kunde lägga under sommaren, för de som vill läsa och hålla på med forskning. :)
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/3 2007 22:13

malanentalo skrev:Men för andra ssk som väljer att jobba inom andra områden så kan jag ha en försåelse för omvårdnadsforskningen. Dels för att vi som färdiga ssk skall kunna leta fram den nyaste evidensbaserade forskningen, bli bra handledare till studenter.. ja många anledningar finns (tycker jag).
Jag ser inte skillnaden mellan ambulanssjukvården och övriga vården faktiskt. Skillnaderna ligger snarare i att prehospital omvårdnadsforskning främst bedrivs i Sverige och att kunskapsunderlaget därmed är något mindre än inom många andra områden där all forskning från hela världen är gångbar. Därför är behovet om möjligt större för ambulanspersonal att läsa forskningsmetodik än för övrig vårdpersonal.

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 24/3 2007 9:07

Omvårdnadsforskning och vetenskaplig metodik är två olika saker om jag förstår rätt? Omvårdnadsforskning/vårdvetenskaplig är ett stort begrepp och vad jag menade var att alla dessa omvårdnadsteorier (orem, eriksson mfl) har jag svårt att se att ni i den prehospitala vården har nyttan av. Att alla SSK skall ha kunskapen om att kunna söka den nyaste forskningen är det inget snack om tycker jag.
Jag skriver otydligt...

Omvårdnadsteorier =Nej
Vetenskaplig metodik = Ja
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/3 2007 12:37

Vad är omvårdnad?

Sätter man likhetstecken med omvårdnadsteorier så tycker jag det är tydligt att grundutbildningen är för omvårdnadsinriktad.

Är det vad sjuksköterskor gör så kan det aldrig bli för omvårdnadsinriktat. Här måste vi kanske bli tydligare att visa på vad omvårdnad är.

På vubben läste vi omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård(10p). Detta ingick i kursen:
Systematisk bedömning av patienters vitala organfunktioner.
Fri luftväg/Trackeotomi/Koniotomi
Rensugning av övre/nedre luftvägar
Ventilering av luftvägar
Cirkulationssvikt - orsaker och behandling
Principer för övervakning av vitala organfunktioner
Neurologi och bedömning av medvetandegrad
Grundläggande EKG diagnostik
Invasiva katetrar
A-HLR
Stabilisering av halsrygg/loggroll
Specifik farmakologi inom akutsjukvård
Specifik medicinteknisk utrustning
Författningar

I kursen användes Casemetodik. Ambulansvubben inriktade mot:
Föreberedelser före och under framkörningen till olyckan
Bedömningar, prioriteringar och åtgärder på olycksplatsen
Övervakning och vårdåtgärder under transport.

Vid seminarium inriktade ambulansvubben förutom mot ovanstående mot:
Dokumentation och rapportering
Arbetsmiljö och säkerhet

Även Katastrofmedicin, kris och krishantering, Katastrofpsykologi, Klinisk mikrobiologi, Hygien, Genus och etniska perspektiv i vården och etisk reflektion och resonemang inom akutsjukvård ingick i kursen.

Med andra ord omvårdnad som ligger långt ifrån de omvårdnadsteorierna man läste under grundutbildningen. Många här inne på forumet skulle inte ens kalla detta för omvårdnad. Men åter till Liptons förträffliga definition.
-Omvårdnad är allt en undersköterska eller sjuksköterska gör.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/3 2007 22:51

malanentalo: Jag läser lika okoncentrerat som du skriver otydligt! :lol:
I frågan om forskningsmetodik är vi överens verkar det som. När det gäller teorier så är jag lite mer tveksam. Jag håller med om att mycket är överteoretiserat flum som kanske inte har någon större funktion i den direkta patientvården inom akutsjukvård. En del teorier har jag svårt att hitta en klinisk roll för över huvud taget. Dock skall tillägas att jag lagt ned minimalt med tid åt att ens försöka och inte är i närheten av att kunna så mycket som den genomsnittliga syrran. Som exempel så vet jag att någon definierat 14 områden där sjuksköterskan är aktiv eller något sådant. Dessa går dock utmärkt att applicera på akutsjukvård, även om resultatet blir lika självklart som det är konkret.

Det finns dock teorier som passar för akutsjukvård också, och de upplever i alla fall jag har en plats i den kliniska verksamheten. Dock är de ingenting som tas upp på grundutbildningen, såvida man inte söker reda på dem själv. Här är ett exempel, som dessutom är svenskt: Caring and uncaring encounters in nursing in an emergency department

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 25/3 2007 21:50

Lipton: Nu blir jag nyfiken.. vilka teorier passar inom akutsjukvården? Och sen är frågan om vi menar samma saker med teorier?
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Skriv svar