lön samt erfarenhet

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Tina.m

lön samt erfarenhet

Inlägg av Tina.m » 15/3 2007 13:05

Hejsan!
Jag är ny här på forumet så risk finns väl att mina frågor har diskuterats tidigare...
men jag undrar;
Vad tjänar ni som är leg.sjuksköterskor med spec.utb i ambulanssjukvård? hur mkt får ni ut efter skatt? (för man har väl en hel del ob-tillägg.)
Jag är nyfärdig syrra och arbetar i kommunen med äldre. tänkte söka till en spec.utb ambulanssjukvård på distans nu inför hösten. Samt även arbeta extra som syrra under utbildningstiden.
Tycker ni att det är för lite erfarenhet för att arbeta i ambulansen? bör man arbeta ett par år på sjukhuset först innan man ger sig in i ambulansen?
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av AMBASS » 15/3 2007 13:30

Tina.m skrev:Hejsan!
Jag är ny här på forumet så risk finns väl att mina frågor har diskuterats tidigare...
men jag undrar;
Vad tjänar ni som är leg.sjuksköterskor med spec.utb i ambulanssjukvård? hur mkt får ni ut efter skatt? (för man har väl en hel del ob-tillägg.)
Jag är nyfärdig syrra och arbetar i kommunen med äldre. tänkte söka till en spec.utb ambulanssjukvård på distans nu inför hösten. Samt även arbeta extra som syrra under utbildningstiden.
Tycker ni att det är för lite erfarenhet för att arbeta i ambulansen? bör man arbeta ett par år på sjukhuset först innan man ger sig in i ambulansen?
Tacksam för svar!
Hej!

Jag tycker personligen inte att du skall arbeta i ambulans om du inte har läst eller på annat sätt inhämtat verklig medicinsk kunskap. Tyvärr finns idag inga tester värda namnet vid ambulansen men utgå ifrån ett akutrum på huset. Detta är ju ifs en samvetsfråga och det finns ju idag inget som hindrar dig för att söka. SoS är ännu så länge vaga i sin analys men framtiden kommer sannolikt att ställa betydande krav i ambulans. Helt klart bör du arbeta akutmedicinskt innan du söker dig till den prehospitala arenan.

Se nu inte mitt svar som Natt-Svart. Jag måste dock vara uppriktig mot dig och andra personer som svävar i ambulanstankar. Tänk alltid dig själv i rollen som patient och analysera sedan om dina omvårdnadsstudier är tillräckliga för det rullande akutrummet. Oavsett skolning kan detta vara en viktig analys att göra. Samma sak gäller fysisk styrka och synen på den prehospitala sjukvården.

Lönen för en syrra med vubb ligger mellan 18.000 - 23.000 kr. Här finns undantag. Detta är också den lön som många ambulanssjukvårdare har. I Sthlm har de på vissa platser fått upp lönen något, men den är fortfarande i underkant med tanke på utbildningstid och ansvar. Lönerna kommer troligen ligga låsta då det inte är någon direkt brist på syrror. Vubben skulle jag direkt avråda ifrån till förmån för medicinska studier.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av Lipton » 15/3 2007 20:27

Tina.m: Min åsikt är att man på sjuksköterskeutbildningen inhämtar adekvata medicinska, och omvårdnadsmässiga, kunskaper för att klara ambulansarbetet. Dessa behöver dock spetsas och filas lite mot ambulansverksamheten. Dessutom behöver man för att klara ambulansarbetet lära sig en massa mer saker som inte ingår i vare sig läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. Allt detta är något som du, förhoppningsvis, lär dig på ambulansutbildningen. Alltså borde de teoretiska kunskaperna räcka efter fyra högskoleår.

När det gäller erfarenhet så har du inte berättat hur länge du arbetat i kommunen, bara några månader?
Hur som helst så blir väl frågan vid vilken skola du tänkt läsa VUBen? Eftersom du skall arbeta extra så är den kanske inte på helfart, vilket innebär att du har minst ett års, kanske två, extra erfarenhet när du är klar med den. Sedan kan man kanske fundera över hur mycket erfarenhet som fås genom arbete i kommunal sjukvård jämfört med vad man lär sig på en avdelning. Men det är ju inget som hindrar att du börjar på ett sjukhus också om det finns något i närheten av dig. Erfarenheten är ju dock ingenting som vare sig ges betyg i eller testas på annat sätt, så du får, som AMBASS menar, känna efter själv lite.

Sedan yrar AMBASS om adekvata tester av andra förmågot vilket visserligen är en viktig del som heller inte ges betyg i eller testas i någon större utsträckning. Det de handlar om är att du bör klara att förflytta patient, bår och lite utrustning mellan hämtplats och bil. Den som inte klarar detta sätter sig förhoppningsvis inte i situationer där detta krävs.

banan

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av banan » 15/3 2007 20:38

Lipton skrev:Dessutom behöver man för att klara ambulansarbetet lära sig en massa mer saker som inte ingår i vare sig läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. Allt detta är något som du, förhoppningsvis, lär dig på ambulansutbildningen. .

Då är det ju ingen ide att plugga eller hur.
Med alla utbildningar ambulansverksamheten har åt sina anställda så tycker jag som tidigare att ambulansvidareutbildningen inte tillför ett skit.
Om annat vill jag gärna höra det.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 15/3 2007 22:00

Meddelandet raderat


-----------------------
Wernvik
Moderator

Tina.m

Inlägg av Tina.m » 15/3 2007 22:30

Tack för era synpunkter och åsikter.
Självklart så inser jag att det är mkt som man inte kan, det är kanske fel att tänka att man ska smalna av sig och inrikta sig på något, eller??

Jag kan delvis hålla med om att det kanske är bättre att arbeta inne på sjukhuset till en början, då man är med om fler olika former av akuta tillstånd, får träna mer på olika medicinska utrustningar osv. Men jag ser ochså en fördel med att arbeta ute och det är att man lär sig prioritera på ett annat sätt vad som måste göras här och nu. Man arbetar ochså ensam en hel del vilket gör att man har stort eget ansvar och lär sig ta beslut osv. Inne på en avdelning har man alltid någon runt sig som kan stötta om man är osäker osv.
Det finns alltså både för och nackdelar (en stor fördel i kommunen är dock arbetstiderna och lönen tycker jag.)
Jag planerar isåfall att läsa på distans, utbildningen går inte på helfart utan på 75%, vilket gör att jag hade tänkt att även arbeta under tiden.
Någon som vet något om hur det är att läsa på KI? (karolinska institutet.)
Var började ni som nyfärdiga syrror, och hur länge hade ni arbetat innan ni gav er in i ambulansvärlden?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 15/3 2007 23:08

Tina.m skrev:Tack för era synpunkter och åsikter.
Självklart så inser jag att det är mkt som man inte kan, det är kanske fel att tänka att man ska smalna av sig och inrikta sig på något, eller??

Jag kan delvis hålla med om att det kanske är bättre att arbeta inne på sjukhuset till en början, då man är med om fler olika former av akuta tillstånd, får träna mer på olika medicinska utrustningar osv. Men jag ser ochså en fördel med att arbeta ute och det är att man lär sig prioritera på ett annat sätt vad som måste göras här och nu. Man arbetar ochså ensam en hel del vilket gör att man har stort eget ansvar och lär sig ta beslut osv. Inne på en avdelning har man alltid någon runt sig som kan stötta om man är osäker osv.
Det finns alltså både för och nackdelar (en stor fördel i kommunen är dock arbetstiderna och lönen tycker jag.)
Jag planerar isåfall att läsa på distans, utbildningen går inte på helfart utan på 75%, vilket gör att jag hade tänkt att även arbeta under tiden.
Någon som vet något om hur det är att läsa på KI? (karolinska institutet.)
Var började ni som nyfärdiga syrror, och hur länge hade ni arbetat innan ni gav er in i ambulansvärlden?
KI har allmänt ett gott rykte. Lycka till med studierna och ge aldrig upp. Ambulansen behöver fler duktiga medarbetare. ((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av AMBASS » 15/3 2007 23:12

Lipton skrev:Tina.m: Min åsikt är att man på sjuksköterskeutbildningen inhämtar adekvata medicinska, och omvårdnadsmässiga, kunskaper för att klara ambulansarbetet. Dessa behöver dock spetsas och filas lite mot ambulansverksamheten. Dessutom behöver man för att klara ambulansarbetet lära sig en massa mer saker som inte ingår i vare sig läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. Allt detta är något som du, förhoppningsvis, lär dig på ambulansutbildningen. Alltså borde de teoretiska kunskaperna räcka efter fyra högskoleår.

När det gäller erfarenhet så har du inte berättat hur länge du arbetat i kommunen, bara några månader?
Hur som helst så blir väl frågan vid vilken skola du tänkt läsa VUBen? Eftersom du skall arbeta extra så är den kanske inte på helfart, vilket innebär att du har minst ett års, kanske två, extra erfarenhet när du är klar med den. Sedan kan man kanske fundera över hur mycket erfarenhet som fås genom arbete i kommunal sjukvård jämfört med vad man lär sig på en avdelning. Men det är ju inget som hindrar att du börjar på ett sjukhus också om det finns något i närheten av dig. Erfarenheten är ju dock ingenting som vare sig ges betyg i eller testas på annat sätt, så du får, som AMBASS menar, känna efter själv lite.

Sedan yrar AMBASS om adekvata tester av andra förmågot vilket visserligen är en viktig del som heller inte ges betyg i eller testas i någon större utsträckning. Det de handlar om är att du bör klara att förflytta patient, bår och lite utrustning mellan hämtplats och bil. Den som inte klarar detta sätter sig förhoppningsvis inte i situationer där detta krävs.
Vad Sveriges ambulanssjukvård verkligen behöver är en AMBULANSUTBILDNING värd namnet. Norge och Finland är ikapp oss och det skulle behövas fler utbildningsaktörer typ PHTLS men i fullformat. Tyvärr finns ingen VERKLIG ambulansutbildning ännu. När det gäller TESTER så måste vi här få en fast EU standard. ((AMBASS))
Blood Will Tell

ambu

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av ambu » 16/3 2007 0:17

Tina.m skrev:Hejsan!
Jag är ny här på forumet så risk finns väl att mina frågor har diskuterats tidigare...
men jag undrar;
Vad tjänar ni som är leg.sjuksköterskor med spec.utb i ambulanssjukvård? hur mkt får ni ut efter skatt? (för man har väl en hel del ob-tillägg.)
Jag är nyfärdig syrra och arbetar i kommunen med äldre. tänkte söka till en spec.utb ambulanssjukvård på distans nu inför hösten. Samt även arbeta extra som syrra under utbildningstiden.
Tycker ni att det är för lite erfarenhet för att arbeta i ambulansen? bör man arbeta ett par år på sjukhuset först innan man ger sig in i ambulansen?
Tacksam för svar!

Tina... Det viktigaste man kan göra innan ambulansjobb, är att ha skaffat sig "den kliniska blicken" att kunna se patienten. Den kunskapen inhämtar man genom erfarenhet av att jobba inom vården.

Lipton

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av Lipton » 16/3 2007 14:29

banan skrev:
Lipton skrev:Dessutom behöver man för att klara ambulansarbetet lära sig en massa mer saker som inte ingår i vare sig läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. Allt detta är något som du, förhoppningsvis, lär dig på ambulansutbildningen. .

Då är det ju ingen ide att plugga eller hur.
Med alla utbildningar ambulansverksamheten har åt sina anställda så tycker jag som tidigare att ambulansvidareutbildningen inte tillför ett skit.
Om annat vill jag gärna höra det.
Som sagt var! Man lär sig inte detta på grundutbildningarna utan behöver gå ytterligare en utbildning efteråt. Det man däremot lär sig på grundutbildningarna är att förstå patienters behov och sjukdomstillstånd. Alltså skulle det inte behövas en ambulansutbildning om man inte behövde åka till en hämtplats och sedan flytta patienten in i bilen. Om patienten låg på båren i bilen samtidigt som man får larmet så skulle de flesta sjuksköterskor med ett intresse för akutsjukvård klara av att vårda patienten, precis som ambulanssjukvårdare skulle. Skillnaden ligger i den teoretiska bakgrunden. Sjuksköterskor har ofta en större förståelse för teoretiska bakgrunder och kan förklara orsaker till fenomen. Ambulanssjukvårdare behandlar utifrån de symtom ett fenomen uppvisar.

Dessutom finns det vad jag vet ingen organisation som vidareutbildar sina nyanställda. Således vidhåller jag att ambulansutbildning är nödvändig om man saknar tidigare erfarenheter av ambulanssjukvård. Det förekommer dessutom att personer som arbetat många år utan att ha en ambulansutbildning saknar viktiga ambulansspecifika kunskaper. Ett konkret exempel är orientering med karta utifrån koordinatangivelser. Något som dessutom praktiseras mindre och mindre idag när navigeringssystem byggs in i bilarna. När tvingade din arbetsgivare dig delta i en föreläsning om detta senast?

AMBASS: Jag tror inte på en allmängiltig standard. Vore bättre att ställa krav på verksamheterna att de bedriver fortbildning och testning av personalen utifrån de lokala krav som ställs och sedan tvingas rapportera detta till berörd myndighet. Likt lagen om skydd mot olyckor kräver av fastighetsägare att själva sköta om sitt brandskydd och sedan rapportera hur de gör detta.
Dessutom så finns det för närvarande ett antal ambulansVUBar på olika platser i landet. Örebro Universitet har en tvåårig KY-utbildning i ambulanssjukvård och hos skolverket finns hyfsat relevanta kursplaner för en ettårig påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård (även om ingen utbildning för närvarande bedrivs enligt dessa vad jag känner till). Dessa bygger alla vad jag känner till på ett omvårdnadstänkande som faktiskt bidrar med mycket till patientvården i ambulansen. Om detta innebär att du uppfattar dem som overkliga så tycker jag du skall tänka om AMBASS. En akutsjukvårdsutbildning behöver inte vara overklig bara för att den inte bygger på en medicinsk grund.

banan

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av banan » 16/3 2007 14:53

Lipton skrev:
banan skrev:
Lipton skrev:Dessutom behöver man för att klara ambulansarbetet lära sig en massa mer saker som inte ingår i vare sig läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. Allt detta är något som du, förhoppningsvis, lär dig på ambulansutbildningen. .

Då är det ju ingen ide att plugga eller hur.
Med alla utbildningar ambulansverksamheten har åt sina anställda så tycker jag som tidigare att ambulansvidareutbildningen inte tillför ett skit.
Om annat vill jag gärna höra det.
Således vidhåller jag att ambulansutbildning är nödvändig om man saknar tidigare erfarenheter av ambulanssjukvård. Ett konkret exempel är orientering med karta utifrån koordinatangivelser. Något som dessutom praktiseras mindre och mindre idag när navigeringssystem byggs in i bilarna. När tvingade din arbetsgivare dig delta i en föreläsning om detta senast?
Förra veckan faktiskt.... :wink:
Håller delvis med dig om det du säger. Ambsjukvårdarna har ju denna vidareutbildning vilket är ju krav för anställning. Det är ju stort sett likadan utbildning.

Varför finns inte 3-årig ambulanssjukkötarutbildning?

Lipton

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av Lipton » 16/3 2007 21:15

Tror inte på att göra en treårig ambulanssjuksköterskeutbildning. Vem vill plugga tre år och låsa sig på att jobba i ambulans? Var finns fördelarna?

Då tror jag mer på att göra en tvåårig utbildning där hälften är kurser som ingår i sjuksköterskeutbildningen och hälften är ambulansspecifik utbildning och klinisk utbildning. Poängen vore att detta skulle kunna ge yrkesgruppen ambulanssjukvårdare legitimation och möjlighet att administrera vissa läkemedel. Dessutom skulle fortbildningen då vara logisk eftersom en dryg tredjedel av sjuksköterskeutbildningen då skulle vara gjord. Detta skulle leda till en karriärstege som i princip helt saknas inom sjukvården och tillsammans med prehospitala NPs så skulle det kunna sätta en raket under lönerna.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2007 9:05

Ambass:

Att KI har bra rykte kan jag inte hålla med om. Folk är nöjda med sin grundutb. Men väldigt många är missnöjda med sin vubb där. Det är många som hoppar av och söker andra skolor. Missnljet är ganska omfattande. Den enda utb. som man sällan hör någon spy galla över är IVA. Folk går den för att det är ett krav..

Jag har gått där så jag vet vad jag pratar om. Alldeles för mycket omvårdnad och lärare med dålig erfarnehet.. Men det kanske har öndrats sedan jag gick??

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av zAjben » 17/3 2007 10:43

Lipton skrev:Tror inte på att göra en treårig ambulanssjuksköterskeutbildning. Vem vill plugga tre år och låsa sig på att jobba i ambulans? Var finns fördelarna?

Då tror jag mer på att göra en tvåårig utbildning där hälften är kurser som ingår i sjuksköterskeutbildningen och hälften är ambulansspecifik utbildning och klinisk utbildning. Poängen vore att detta skulle kunna ge yrkesgruppen ambulanssjukvårdare legitimation och möjlighet att administrera vissa läkemedel. Dessutom skulle fortbildningen då vara logisk eftersom en dryg tredjedel av sjuksköterskeutbildningen då skulle vara gjord. Detta skulle leda till en karriärstege som i princip helt saknas inom sjukvården och tillsammans med prehospitala NPs så skulle det kunna sätta en raket under lönerna.
Låt säga att man slår ihop VUB och grundutbildning och gör en utbildning på kanske 3,5 år, men med mer profilering mot akutsjukvård genomgående under utbildningen? På det sättet skulle man få både bredd på utbildningen, eftersom man läser och får en SSK-examen, samtidigt som man får en inriktning på området man söker sig mot redan från början. Vore inte det en idé? Jag tror det skulle kunna bli riktigt bra. Tänker på t.ex. Röntgensjuksköterskeprogrammet som finns bl.a. i Växjö.

Lipton

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av Lipton » 17/3 2007 16:34

zAjben skrev:
Lipton skrev:Tror inte på att göra en treårig ambulanssjuksköterskeutbildning. Vem vill plugga tre år och låsa sig på att jobba i ambulans? Var finns fördelarna?

Då tror jag mer på att göra en tvåårig utbildning där hälften är kurser som ingår i sjuksköterskeutbildningen och hälften är ambulansspecifik utbildning och klinisk utbildning. Poängen vore att detta skulle kunna ge yrkesgruppen ambulanssjukvårdare legitimation och möjlighet att administrera vissa läkemedel. Dessutom skulle fortbildningen då vara logisk eftersom en dryg tredjedel av sjuksköterskeutbildningen då skulle vara gjord. Detta skulle leda till en karriärstege som i princip helt saknas inom sjukvården och tillsammans med prehospitala NPs så skulle det kunna sätta en raket under lönerna.
Låt säga att man slår ihop VUB och grundutbildning och gör en utbildning på kanske 3,5 år, men med mer profilering mot akutsjukvård genomgående under utbildningen? På det sättet skulle man få både bredd på utbildningen, eftersom man läser och får en SSK-examen, samtidigt som man får en inriktning på området man söker sig mot redan från början. Vore inte det en idé? Jag tror det skulle kunna bli riktigt bra. Tänker på t.ex. Röntgensjuksköterskeprogrammet som finns bl.a. i Växjö.
zAjben: Problemet blir att du då får dra det största ansvaret i ett ambulansteam och kan hamna i väldigt knepiga situationer direkt efter examen från denna typ av utbildning. Tänk dig då följande: Kalle är 22,5 år och har efter naturvetenskapliga programmet på gymnasiet läst denna utbilning. Min fråga blir då: Hur lämplig är Kalle för arbete i ambulans?
Kalle skulle självklart kunna vara ytterst lämplig. Men om så är fallet så är troligtvis en stor del av Kalles klasskamrater väldigt olämpliga om de gått samma väg. Jag tror helt enkelt inte man träffat tillräckligt med patienter under 3,5 års utbildning för att klara arbetet i ambulans. Dessutom skall man kunna massor med tekniska saker som att sätta nål osv. Som inte alltid är jättelätt när det stressar till sig.
Och eftersom arbetsgivarna knappast kommer sätta gränsen så kommer Kalle och många av hans klasskamrater börja jobba i ambulans. Inte för att de vill patienterna illa, utan snarare för att de inte kommer åt något annat jobb som är lika roligt.

Skriv svar