lön samt erfarenhet

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

JOCKE

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av JOCKE » 25/4 2007 18:24

Lipton skrev: Jag tror helt enkelt inte man träffat tillräckligt med patienter under 3,5 års utbildning för att klara arbetet i ambulans. Dessutom skall man kunna massor med tekniska saker som att sätta nål osv. Som inte alltid är jättelätt när det stressar till sig.
.
Om man ska resonera som du gör Lipton så finns det inte en enda läkare som efter sina 5,5 år är lämplig att ta ansvar för patienter. Jag tror inte att problemet är att utbildningen är för kort eller missanpassad. Jag anser att man ska skaffa sig klinisk erfarenhet och bli bekväm i rollen som ssk innan man funderar på att sätta sig i en ambulans.

Dessutom säger du emot dig själv Lipton. Du hävdar i ett inlägg att man får tillräckliga kunskaper i grundutbildningen för att klara ambulansyrket. I nästa inlägg säger du att man inte gör det utan måste gå en vidareutbildning för att få tillräckliga kunskaper. Hur är det? är du själv syrra?

Lipton

Re: lön samt erfarenhet

Inlägg av Lipton » 30/5 2007 9:17

JOCKE: Touché!
Är nästan så att jag själv inte förstår vad jag menar... :lol:
Det är såhär. Efter att ha gått en utbildning till sjuksköterska så har man i de flesta fall inte träffat tillräckligt många patienter för att ha tillräcklig klinisk erfarenhet för att arbeta i ambulans, eller på akutmottagning för den delen. Detta är dock min egna åsikt, och jag vet att det finns nyfärdiga sjuksköterskor som börjar på båda arbetsplatserna under de närmsta veckorna och då känner de väl att de är redo för arbetet (hur de nu kan veta det efter tre års studier).
Jag har dock tidigare hävdat att den patofysiologi, farmakologi, anatomi, mikrobilologi osv som en sjuksköterska läser är fullt tillräckligt för att klara av att vårda en patient i en ambulans i egenskap av ambulanssjukvårdare. Däremot måste man komplettera också detta med klinisk erfarenhet och dessutom en stor portion av ambulanssjukvårdsutbildning. Jag kan därför tänka mig en kombination av sjuksköterskeutbildningens biomedicinska kurser och någon omvårdnadskurs med ett antal kurser i praktisk ambulanssjukvård som en god kursplan för framtidens ambulanssjukvårdare. På så vis får man också möjlighet till en logisk fortsättning på sina studier.

Alltså, att ta hand om en patient klarar man efter lite erfarenhet från huset. Därmed är man dock inte direktkvalificerad att arbeta i ambulans.

Huruvida jag är sjuksköterska? Jo, jag tror nog att jag skall börja titulera mig så någon dag nu.

//Lipton - Alltid undersköterska i botten!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 31/5 2007 10:24

Nu blev det mer klart!

Vågar man kanske säga grattis då...

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/5 2007 23:19

JOCKE skrev:Nu blev det mer klart!

Vågar man kanske säga grattis då...
Utan tvekan! Även om jag kommer titulera mig något annorlunda så har jag ju den äran att arbeta ytterligare en hel midsommarhelg! 3:e i rad. Nästa år kommer jag totalvägra... :wink:

Skriv svar