SSK vid ratten?

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Nord

Re: utryckningskörning

Inlägg av Nord » 29/9 2008 0:39

Isidor skrev:
medic sdm 654 skrev:i skåne kan ambulans sjuksöterskan ochså köra ambulansen men det är ovanligt
Vilket skitsnack!!

jag vet inte vilken del av skåne du jobbar i, men på alla de stationer jag jobbar/ jobbat på (i stort sett alla i skåne) turas man om.
Helt korrekt, i den mån det går att genomföra. Får känslan av att "medic sdm 654" inte jobbar prehospitalt.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 29/9 2008 11:57

Niklas Karlsson skrev:absolut. vi är överens. i sthlm så kör vi uteslutande varannan körning. Är det en dålig pat så sitter ssk bak. Punkt. Alla medarbeteare ska ha körutbildning och alla får en vecka innan man får börja köra. Tidiagre vet jag inte hur det var men all nyanställd personal får köra.
Det där var väl ändå en sanning med modifikation eller??? Jag jobbar i stockholm & är amb sjv, jag sitter bak på dåliga pat oxå vilket jag vet att även andra amb sjv gör här i länet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/9 2008 14:28

johnjohn: Förstår inte hur det där fungerar. Sommarvikarier får ingen körutbildning, men om man rullar som etta in skall högsta medicinska kompetens sitta i skåpet, vilket torde innebära den sjuksköterska i besättningen med mest erfarenhet eller hur? Alltså finns det inte någon möjlighet att en sommarvikarie skall sitta i skåpet, kör de då utan körutbildning?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/9 2008 14:29

Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/9 2008 14:30

Lipton: Det nyanställs nästan inga amb sjv i det landsing johnjohn pratar om längre.. Därav är det inget problem.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 29/9 2008 18:30

Niklas Karlsson skrev:Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..
Det må så vara att dom direktiven har gått ut till dom som har medicogruppen men dom företag som inte har det har inte samma direktiv, iaf inte det företaget jag jobbar för.

Vader

Inlägg av Vader » 29/9 2008 18:37

Medico-gruppens direktiv borde väl gälla AISAB och Samariten.
Falck och Sirius har, vad jag vet, egna ambulansläkarfunktioner.
Korrekt?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/9 2008 18:54

I så fall är det väldigt allvarligt, men som sagt direktiven finns på sjukhusen och borde i så fall gått ut till alla enteprenörer.

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 29/9 2008 19:14

Vet inte varför det skulle vara så allvarligt. Företaget jag jobbar för har gått ut till sjukhusen med info, speciellt till det där det kommit mkt avvikelser ifrån att vi jobbar på det här sättet & att det är upp till besättningen hur vi väljer vem som sitter bak.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 29/9 2008 20:54

Tror nog inte minst patienterna skulle protestera om de visste att de vårdas av en lågutbildad individ som inte ens får ge läkemedel. Särskillt när den kompetente i besättningen sitter vid ratten..

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 29/9 2008 22:07

Hahaha ja du e rolig du....man kan ju absolut inte vara bra bara för att man inte har det på papper =)

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 30/9 2008 6:38

Ok, jag ska vara tydligare Lipton. Sommarvikarier utan körutb. sitter ALLTID i skåpet vilket innebär att den som jobbar med densamme ALLTID kör. Sommarsyster= s.k. ryggsäckssyster.

Men om det är två ssk. i bilen och den ena är vubbad så skall den vubbade sitta i bak vid prio 1 mot sjukhus men det följs inte alls enligt min erfarenhet.

Jag har jobbat med s.k. ryggsäckssystrar och det är oherhört trist att bara köra och återställa hela tiden däremot vårda 100% är toppen enligt mig.

Tyvärr finns det vubbade ssk. som inte ger mediciner för att det är deras tur att köra, ingen nämnd ingen glömd.

De sommarsystrar som anställs juni-augusti är vubbade hela bunten därför slipper man problemet med att högsta medicinska kör.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/9 2008 13:30

Ovubbad syster får ge lm och sitta bak vid prio 1 in. Det finns svart på vitt från medicogruppen. Trist om besättningarna har olika förutsättningar i länet.

ambulansssyster

Inlägg av ambulansssyster » 2/10 2008 23:30

Måste nog hålla med "sjuksköterskan"... Gå till er själva. Vem vill ni ska sitta bredvid er om ni är sjuk oavsett prio ?? Om vi nu ska vara ärliga .

t4dmedic
Inlägg: 11
Blev medlem: 18/8 2008 18:17

Inlägg av t4dmedic » 2/10 2008 23:57

Det finns massor av amb sjv som jag inte skulle ha problem med att dom tog hand om mig lr mina anhöriga samtidigt som det finns amb sjv jag absolut inte skulle vilja bli omhändertagen av men det finns även gott om ssk som jag inte skulle vilja bli omhändertagen av oxå. Ni får ha era åsikter & synpunkter vilket jag respekterar men nu jobbar vi som vi gör oavsett vad ni tycker om det. Bara att köpa läget.

Skriv svar