Försäkringar

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Skriv svar
syrran

Försäkringar

Inlägg av syrran » 29/9 2006 2:14

En snabb koll angående försäkringar visar att det bolag som Alarm har anlitat ger INTE billig försäkring.
Om man tecknar samma försäkring som man hade innan. Dvs den på folksam .. den kostar runt 1200 kronor om året om man tecknar den privat.
Om man tecknar den som Alarm erbjuder "Netviq! ! så visar det sig att den kostar minst 2500 :-
Är det billigt och motsvarar det den reklam dessa får på Alarms hemsida ?
Om man ska ha reklam för dessa så borde det ju kosta mindre än vad folksam kan erbjuda ... ?
Hur har Alarm räknat på detta ? Vore intressant med en presentation av dessa siffror.... redovisa detta inna ni går ut med reklam för bolaget på er hemsida .

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 29/9 2006 13:08

Något jag lärt mig är att det alltid lönar sig att kolla upp alla alternativ.
Det är ganska rejäla prisskillnader mellan bolagen. Och man ska definitivt inte gå på den blundern att välja den försäkring som facket vill. I mitt fall har IF varit det billigaste alternativet om man jämför med tex Folksam.
Kan man dessutom samla alla sina försäkringar i samma bolag blir det ju mängdrabatt också. :lol:

syrran

Inlägg av syrran » 4/10 2006 1:21

Jag väntar på att Alarm redovisar sina siffror här..........
Vad kostar det med Netviq och vad kostar det med de bolag man redan har ??
För mig blev det 1000 :- dyrare och då har Netviq reklam vila Alarms hemsida.

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 14/10 2006 11:07

Hej Syrran,

Anledningen till att vi valt netviq som försäkringsbolag är att de på de allra flesta försäkringar är billigare än de traditionella bolagen.

Nu vet inte jag vilka siffror som du matat in på netviq då du fått fram att en motsvarande försäkring skulle kosta 2500kr?

Premierna skiljer sig beroende på bla. på hur gammal du är osv.

För mig som är 32 år kostar en hemförsäkring med olycksfall 75kr/månad

för samma försäkring i folksam kostar det mig 150kr/mån, alltså en fördubbling!

Vi är flera som jämfört dessa bolag och alla får lägre premier i netviq, mellan 30-50% även i olika ålderskategorier.

Att LO och kommunal sitter med i folksams styrelse visar ganska tydligt att man inte är intresserade av att hålla nere kostnaderna för att öka lönsamheten i det bolaget. LO med sina dryga miljonen medlemmar borde kunna pressa sin priser betydligt mer än idag.

Skriv svar