Projektarbete ambulansinredning

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

oskarw
Inlägg: 1
Blev medlem: 15/2 2011 17:32

Projektarbete ambulansinredning

Inlägg av oskarw » 16/2 2011 14:15

Jag gör för tillfället mitt kandidatprojekt i industridesign där jag analyserar ambulansinredningen och dess funktion.
Jag har pratat med ambulanssjuksköterskor vid Räddningstjänsten i Lund men för att kunna gå djupare på ämnet så hade jag behövt lite allmän feedback om ambulansinredning. jag har kontaktat Nilssons special vehicles i Laholm och försöker för närvarande få till ett studiebesök. Under tiden så är det några frågor som jag, om möjligt, gärna hade velat ha svar på.

1. Finns det någon nationell standard när det kommer till ambulansinredning eller skiljer det sig avsevärt från företag och bilmodell?

2. Om det finns en nationell standard; är det någonting i dagens inredning som absolut inte fungerar och som borde tas bort/flyttas/ändras?

3. Andra tips?

Tack på förhand!

Oskar

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

Re: Projektarbete ambulansinredning

Inlägg av skåneSSK » 12/4 2011 23:33

Hoppas du verkligen jobbar vidare på detta projekt och jag ska försöka så gott jag kan på dina frågor.

1. Det finns ingen nationell standard på hur inredningen ser ut. Det finns EU-direktiv på vad en ambulans MINST ska innehålla för utrustning sen är det upp till ambulansentreprenörerna vad man ska komplettera med...
Varje företag har sina egna inredningar och tankar kring detta, det blir givetvis olika lösningar på inredningarna beroende på bilmodell men inredningarna liknar varandra om det är samma ambulansbyggare.

2. Det finns många aspekter att titta på och att förbättra, av de senaste årens ambulansbyggen har jag bara upplevt att en (ambulansproduktion i Sandviken) lyckats med att planera interiören med tanke på hur man jobbar i en ambulans.

Den stora frågan är hur man ska kunna jobba med en patient fastbältad och ändå nå viktig utrustning..
Då man behöver vara två vårdare ska den extra resursen kunna sitta vid huvudändan och nå utrustning för att säkra fria luftvägar...

För ett antal år sedan hade man byggsamråd mellan ambulansbyggare (Wimans) och ambulanspersonal för att utveckla en SAAB-ambulans i Helsingborg/Höganäs, Ambulansproduktion har jag hört gör fortfarande detta (vilket märks i deras inredning) med deras Cheva-ambulanser.
Nu för tiden styr nog ekonomin mer och man har inte råd med dyra utvecklingsarbeten med interiören.. Men ditt arbete kan säkert göra mycket skillnad, hör gärna av dig igen om du har mer funderingar!

Skriv svar