Befälsbil och akutbil?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

BornFromJets

Befälsbil och akutbil?

Inlägg av BornFromJets » 26/1 2009 8:17

Jag undrar vad för sorts kompetens som bemannar en befälsbil (som tydligen finns på vissa ställen i landet) och en akutbil (mer förekommande?)

Om man referarar till Wikipedia (vilket man egentligen inte ska göra) så bemannas en akutbil av en anestesisjuksköterska samt en ambulanssjukvårdare, är det rätt?

Är det någon sorts överläkare som bemannar befälsbilarna?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 27/1 2009 6:57

Agående akutbil så är det korrekt, i alla fall inom SLL.

Befälsbil är väl något som varje företag ordnar om de anser sig behöva. Vet att Falck och Samariten i Sthlm har haft befäls-, eller driftledarfordon.
Kan nog också finnas på de ställen där landstinget fortfarand bedriver ambulanssjukvård i egen regi.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2009 8:51

grundkravet i en akutbil är att det ska vara minst en ane. syrra. Detär inte heöt sällan som det åker en ssk med också, om då kör fordonet-

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 22/3 2009 15:16

Hej!

Jag kan bara svara för där jag har arbetat, hur befälsbilar används på andra ställen kan jag inte svara för, det beror nog som tidigare talare sade på vad företaget/landstinget vill att det skall användas för, så här är det i alla fall hos oss!

I vårat län finns alltid ett ambulansbefäl/TIB i beredskap 24/7, dessa har jour veckovis för att kunna lösa problem som kan uppstå, såsom akut-personalbemmanning, debrieffing och assistans vid större olyckor/jobbiga händelser. De kan bistå ambulanserna/sjv-led med sjukhusnycklar och assistera sjukvårdsledaren i övrigt arbete.

Dessa bilar bemannas alltså av respektive chef på dom större stationerna. De har syrgas, deff och läkemedelsväska. Det finns i bilarna statuspanel precis som i ambulanserna. Där finns möjlighet att markera bilen som "disponibel", sedan är det vad jag vet SOS som bedömmer behovet av befälsbilen. Tror dock inte sos är så väldigt rutinerade i hur dessa bilar skall disponeras. Vanligtvis rings dom nog mest ut av personalen.

Vad jag vet så har även drift/fordonsansvarig en befälsbil, hur jouren för dessa ser ut vet jag ej.

God fortsättning!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar