Stockholms nya akutläkarbil

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 12/1 2009 22:15

Det rörde sig ej om heikoptern utanför Arlanda utan det var ett haverilarm på Bromma flygplats.

Hur som så är jag emot akutbilarna lika mycket som AMBASS är emot ssk. så jag är väl inte så objektiv i frågan.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/1 2009 16:00

Tycker det är bedrövligt att man disskuterar enskilda utlarmningar på det här viset.. Det kan finnas 50 olika anledningar till varför man gör den typen av utlarmning och som inte vi har en aning om..

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 14/1 2009 18:48

Oki. glöm det tidigare sagda.

Satt igår och hade ett samtal med läkaren på A991 och var även på ett jobb med dem och det var ett samtal som var trevligt men jag blev inte så mycket klokare gällande syftet med en läkarbil.

Ang. jobbet så gick det bra i samarbetet med dr. och vi var relativt överrens... Nej just fick inte skriva om enskilda jobb, sorry.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/1 2009 20:50

johnjohn.. Du får skriva hur mycket du vill om e jobb du varit på, det jag vänder mig emot är man sitter och gissar och har åsikter om sådant man inte har en aning om..

Jag har haft mycket kontakt med 991 och är mäkta imponerad av dem. Tror de har blivit inpräntade av Ralph att vara extremt trevliga, tillmötesgående och känna av situationerna. ALdrig något översitteri och det känns som att de tycker att det ör vi som vårdar och att de är en assisterande enhet mån av behov på plats. Jag är possitivt överanskad och det är även väldigt många av de som spydde galla på dem innan de ens börjat rulla..

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 14/1 2009 22:44

Vad ska denna fina gula bil tillföra stockholms invånare då??????

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 14/1 2009 23:06

johnjohn skrev:Häromdagen drogs A908, A995 OCH A991 på samma jobb. Alltså två ledningsbilar och EN som kan ta patient och vi jobbar för tredje part, pyttsan vilket riktigt skitsnack. Avskaffa akutbilar, läkarbilar NU!!!
kolla 2 bilar som går utan bår bortkastade pengar. Dessa kan väl åka som taxi mellan larmen som alla andra akutambulanser i Stockholm varför ska de vara befriade från alla * transporter för ???????? och stå i beredskap ingen akutambulans gör ju det. De får gärna åka på alla otroligt många trauman som finns i stockholm. Men tycker att de ska dra sitt strå till stacken de med mellan trauma larmen. Skulle säkert hinna köra i många agdor till akuten. För hur många larm är avgörande att dessa 2 trauma bilar kommer fram ????. Ok ett plan som störtar på arlanda och det händer ju ofta. Det känns ju vettigt att det åker runt bilar som väntar på den stora smällen medans bår behovet ökar
för att gammla agda bara blir fler och fler. sist jag jobbade skrek sos ut på radion efter ledig bil för larm hmmmm skulle akutambulansen anvädas till det den ska skulle säkert någon ambulans vara ledig som var mycket närmare än vi vi tog det på andra sidan stan
Tror inte alla ambulanser var på larm.

Väntar bara på den dagen då någon till mig som jag känner får hjärtstopp eller blir allvarlig dålig eller jag själv drabbas. Lär kolla upp om det tog tid innan ambulansen kommer. Vad gjorde akutambulansen ?? körde de en transport eller taxi resa för att sos inte orkar lyssna på syrran som vill skicka en annan resurs är så fallet lär jag anmäla och ställa till med liv.

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 15/1 2009 0:09

Ok ett plan som störtar på arlanda och det händer ju ofta.
Tror det bara har hänt två gånger. Spantax januari 1970 och Gottröra... och förståss helikoptern förra veckan.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/1 2009 0:23

Kire: jag håller med dig helt o hållet!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/1 2009 9:55

991 står sällan i beredskap.. De rullar i stort sett hela passen. De gör hembesök i mån av tid och de rullar fram på ambulanslarm och stabiliserar patienten när det är extrem belastning på ambulanssjukvården. Det borde väl kunna tilltala er som är så rädda att inte får hjälp när ni är sjuka, eller har ni redan bestämt er innan att 991 är skit? Det hade nämligen jag innan jag sett att det faktiskt fungerar..

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/1 2009 11:24

Tycker verkligen det vire kul om det fungerar bra med 991! Vi måste hitta en bra samarbetsform med prehospitala läkare. Jag tror att vi kommer se mer av det i framtiden. Gäller bara att hitta former som fungerar.

@ Niklas Karlsson: Kan du ge något exempel på hur det fungerar när det fungerar bra?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 16/1 2009 14:05

[Avskaffa akutbilar, läkarbilar NU!!![/quote]

kolla 2 bilar som går utan bår bortkastade pengar. Dessa kan väl åka som taxi mellan larmen som alla andra akutambulanser i Stockholm varför ska de vara befriade från alla * transporter för ???????? och stå i beredskap ingen akutambulans gör ju det. De får gärna åka på alla otroligt många trauman som finns i stockholm. Men tycker att de ska dra sitt strå till stacken de med mellan trauma larmen. Skulle säkert hinna köra i många agdor till akuten.

Kire1111!

Som jag förstår det hela så vill du att akutbilarna ska hjälpa till med att köra prio 3 mellan larmen och därmed "dra sitt strå till stacken"....

Efter vad jag vet så kan man väl aldrig förutse när ett traumalarm inkommer.....? Skulle passa bra att den svårt skadade patienten fick lida och ev avlida för att man "avlastade" dig med transport av "agdor", som du uttrycker!

Tror heller att man bör utöka antalet ambulanser och/eller dirigera alla prio 3 uppdrag till liggande sjukvårdstransport/taxi.

/Balt.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 16/1 2009 16:20

Liggande persontransport i Sthlm's län får i nuläget inte köra prio 3.
De är inte vårdpersonal och ingår inte i vårdflätan.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/1 2009 16:38

En spetsfunktion som akutläkarbilen bör väl ändå inte köra Prio3? Det faller väl ändå på sin egen orimlighet. Ska vi börja skicka Akutbilar och kanske HKP på det också? Faller inte då funktionen med spetskometens?

@johnjohn: Att många resurser dras på samma sak är väl något som SOS är ansvarig för och inte A991?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 16/1 2009 17:35

Killeisthlm skrev:Liggande persontransport i Sthlm's län får i nuläget inte köra prio 3.
De är inte vårdpersonal och ingår inte i vårdflätan.
Nej, tyvärr så ska prio 3-uppdrag skötas av akutambulanser. Vansinne frågar du mig? Därför BÖR denna kategori dirigeras till liggande sjukstransport/taxi.

/Balt.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 16/1 2009 18:32

Håller mder Balt

Gör som i Göteborg -> Dra in sjuktransporterna i sjukvårds org och bemanna med vårdpersonal. Ulfabs koncept har funkat där enl dom jag känner som jobbar på Gårda.

Tror Faktist att Läkarbilen kan vara bra om man använder den rätt.

Till patienterna och är man på plats och kan skriva recept (när man ändå är där) så gör det.

Skriv svar