Ambulansforum?

Här diskuteras och redogörs för hur Ambulansforum som Community fungerar

Vilka är Ambulansforum i huvudsakligen till för?

Studenter som behöver svar på sina frågor!
1
1%
Folk i branschen som vill byta erfarenheter och åsikter!
27
39%
Personer som en dag hoppas få ett jobb inom ambulanssjukvården!
2
3%
Folk som är bittra och behöver vädra sina åsikter!
6
9%
Alla med ett intresse för ambulanssjukvård!
34
49%
 
Antal röster: 70

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Ambulansforum?

Inlägg av Novisen » 23/2 2007 11:16

Debatten på ambulansforum är utskrattad av ambulanspersonal i Sverige. Hur ska vi göra för att höja nivån på debatten som allt oftare slår nya bottenrekord?

Jag efterlyser fler ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor med lång erfarenhet att delta i debatten. Jag vet att ni är här inne och läser och hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter. Snart är det bara frågor från hemtentor och utbildningsbakgrund som debatteras. För mig är ambulanssjukvård så mycket mer!!!!!

Forumets kanske viktigaste syfte är för mig en arena (Ambass ord) där erfarenheter och tips kan byta ägare. Som jag ser det så finns ingen annan naturlig väg för det och jag hoppas att det går att rädda någon trovärdighet för forumet innan det är för sent.

Lipton

Re: Ambulansforum?

Inlägg av Lipton » 23/2 2007 12:03

Bra inlägg Novisen!

Jag vidhåller min åsikt att många onödiga trådar och konstiga inlägg skulle försvinna naturligt om det krävdes en validerad epostadress som sa åtminstonne någonting om vem personen ifråga är. Detta skulle också möjliggöra en uppdelning av forumet, en del trådar om utbildningsalternativ och tips angående karriärvägledning för högstadieelever är kanske inte någonting som många vill läsa även om dessa är nog så viktiga för ambulansintresserade 15-åringar.
En del trådar ligger på en nivå som antagligen ingen 15-åring når upp till, eller någon som inte arbetar åtminstonne inom akutsjukvård heller. Så varför inte ge olika användare olika behörigheter? Desto mer erfarenhet och utbildning desto högre behörighet, och givetvis en möjlighet att välja bort inlägg som handlar om hur man skall göra på sin tenta.
Detta kräver också en tydligare profilering där det framgår att man faktiskt kan nå viktigare inlägg efter inloggning.

Förhoppningsvis kanske detta också kan locka den yrkesgrupp från ambulanssjukvården som faktiskt i princip helt saknas på ambulansforum. Läkarna finns i verksamheten, de ansvarar till stor del för att utveckla den, framför allt med avseende på läkemedel. Men mig veterligen har det inte funnits någon som kommenterat exempelvis tråden om vilka läkemedel som anses nödvändiga i ambulansen.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Ambulansforum?

Inlägg av malle » 23/2 2007 12:06

Novisen skrev:Debatten på ambulansforum är utskrattad av ambulanspersonal i Sverige. Hur ska vi göra för att höja nivån på debatten som allt oftare slår nya bottenrekord?

Jag efterlyser fler ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor med lång erfarenhet att delta i debatten. Jag vet att ni är här inne och läser och hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter. Snart är det bara frågor från hemtentor och utbildningsbakgrund som debatteras. För mig är ambulanssjukvård så mycket mer!!!!!

Forumets kanske viktigaste syfte är för mig en arena (Ambass ord) där erfarenheter och tips kan byta ägare. Som jag ser det så finns ingen annan naturlig väg för det och jag hoppas att det går att rädda någon trovärdighet för forumet innan det är för sent.
Instämmer till 100 % i det Du skriver Novisen. Jag har i ett flertal tidigare inlägg försökt att få fram detta.

Det är ett faktum att våra kollegor med lång erfarenhet inte vill ha med forumet att göra eftersom det ger en så skev bild av verkligheten. Jag har själv många ggr på sistone varit på väg att ge upp och lämna forumet eftersom debatten ofta blir destruktiv och slutar i pajkastning. Jag skäms!

Dessutom verkar fortfarande forumet locka till sig användare som främst av allt vill framhäva sin egen kunskap som den enda rätta, istället för att dela med sig till andra i syfte att få till ett utbyte av kunskap/erfarenheter.

Den stora poängen med detta forum är ju att vi inom branschen får en plats att mötas på där vi kan dela med oss av våra olika erfarenheter/funderingar.

Det kanske mest pinsamma av allt är att detta är det ansikte ambulansen visar utåt. Är detta den bild vi vill ge av vår verksamhet?

//malle

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 23/2 2007 14:35

Förbättra forumet genom att ..:

lägga till funktioner där man själv kan välja att ignorera vissa personers inlägg.

Göra som Lipton skrev med validerad epostadress

Lägg till att moderatorena kan ge varningar till personer som missköter sig och efter ett visst antal varningar blir personen avstängd, dvs personen kan inte skriva på detta forum under en viss tid. Detta för att helt enkelt visa att det accepteras inte att nivån på detta forum sjunker till sandlådenivå

Kanske en egen tråd/del av forumet som endast är till för de som är nyfikna på denna del av sjukvården samt högstadieelever som vill ha hjälp med biologiläxan....

Försöka blockera alla annonser som kommer in från spam mail gällande diverse läkemedel och annat.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 23/2 2007 19:12

Anser givetvis att det är yrkesverksamma som bör använda forumet för att utbyta åsikter etc. och jag är ledsen ifall ni anser att jag som student tar för mycket plats. Ifall ni anser att det är ett problem så tar jag i alla fall givetvis ett steg tillbaka i inläggsskrivningen och ägnar mig mer åt läsning istället. Det är bara att be vänligt och motivera varför.

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/2 2007 20:31

zAjben: För det mesta så håller du dig, liksom de flesta, i trådar som passar dig. Du har dessutom något som många saknar, och det är att du vanligtvis inte dömer på förhand, vilket kommer sig av din största nackdel, du har begränsade erfarenheter av ambulanssjukvård. Men sluta debattera, nej tack!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 23/2 2007 22:13

Ska debatten bli seriör, tycker jag att det skulle skapas ett nytt "rum" där endast de som har en fullständig profil ifylld, med namn, utbildning, arbetsplats o.s.v. får rättigheter till.

Egentligen skulle hela forumet skrotas och börja om från nytt, med ovanstående kriterie på samtliga debatörer.

Det skulle också vara bra om tex det fanns ett rum där endast verksamma inom ambulansen fick tillträde till och ett som var till för studenter.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 23/2 2007 23:11

Lipton skrev:zAjben: För det mesta så håller du dig, liksom de flesta, i trådar som passar dig. Du har dessutom något som många saknar, och det är att du vanligtvis inte dömer på förhand, vilket kommer sig av din största nackdel, du har begränsade erfarenheter av ambulanssjukvård. Men sluta debattera, nej tack!
Tror att de där två attributen går hand i hand också: Har man inte allt för mycket erfarenheter så har man ingen mall att döma utifrån - och saknar fack att placera människor/saker i. ;) Håller dock med dig om att jag har begränsat med erfarenheter, men har ändå en del innanför bältet - och mer lär det bli. Ska dock försöka hålla mig utanför diskussioner som ligger utanför min nivå - för att inte ta mig vatten över huvudet eller vara ivägen.

Önskar dock bara det bästa för Ambulansforum, vilket jag också tror och hoppas att de flesta andra här också gör. Trevlig helg!

Användarvisningsbild
webmaster
Sajt Admin
Inlägg: 64
Blev medlem: 9/3 2004 19:14
Kontakt:

Registreringskrav

Inlägg av webmaster » 24/2 2007 10:05

Jag har med intresse tagit del av Er diskussion och ett alternativ är att öppna ett forum inom Ambulansforum som endast icke anonyma får skriva i.

För att detta skall fungera behövs en gruppmoderator samt att de som önskar skriva i ett sådant forum registrerar sig med för- och efternamn samt fyller i sin profil med releventa uppgifter för identifiering.

Det skulle kunna gå att göra detta "forum" hemligt för alla utom dess medlemmar, men detta tror jag är olyckligt. Däremot kan vi få en mer "bildad" nivå på inläggen och då är det viktigt att alla kan få ta del av dem.

För att det skall fungera krävs en engagerad gruppmoderator som kan avgöra vem som skall godkännas för ett sådant här forum. Den som önskar ta på sig denna roll ber jag skriva och berätta lite om sig själv till webmaster@ambulansforum.se

Tips på namn på detta "forum" tar jag gärna emot. Spontant kan jag tänka mig "Yrkesforum", "Kunskapsbank", "Proffskommentarer" eller vad det nu kan vara.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/2 2007 15:07

Lipton: Du har väl inte glömt att du själv tyckte och tänkte vilt på forumet när du var totalt utan ambulanserfarenhet? Det gällde bla utrustnings placering, suturering, CVK-sättning och läkemedelsadministrering. Det fick nog många att rodna...

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/2 2007 17:17

Sjuksköterskan: Hur kan man glömma när du finns där för att påminna!? :lol:
Som jag redan sagt så tror jag att de flesta försöker hålla sig till diskussioner där de har något att lära eller att bidra med. Om min totala okunnighet fått dig att rodna så ber jag inte om ursäkt, jag har lärt mig massor på forumet och har fortfarande aldrig skrivit ett inlägg jag ångrar. Därför uppmuntrar jag zAjben att göra detsamma, precis som jag, om än med något sämre resultat, uppmuntrar dig. :wink:

AuF

Inlägg av AuF » 25/2 2007 9:38

Är väl då en utmärkt ide att ha två separata forum. Ett där alla får skriva och ett där det krävs mer behörighet för att få skriva i. Är ju då också ett perfekt läge att snabbt kunna stänga av eller varna personer som inte håller en god nivå på sina inlägg... Och då menar jag inte bara kundskapsmässigt! 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/2 2007 14:14

Combitub: Jag har sedan länge gett upp hoppet om möjligheten att bli av med total anonymitet. Det jag menar är, precis som du, att de ansvariga för forumet känner till en korrekt identitet.
Jag tror dock inte på idén att stänga ut människor, i alla fall inte så länge de sköter sig.

En annan typ av driftsfråga slog mig också precis. En del av nyhetsinläggen vore intressant att kunna kommenteras tycker jag. Jag inser att detta lätt skulle urarta med dagens upplägg på forumet, men det är något att tänka på inför en eventuell om/nystart.

Beaver

Inlägg av Beaver » 25/2 2007 15:15

Hej!

Skulle säkert bli bättre kanske inte kunskapsmässigt men i alla fall att man inte bara sitter och kastar skit på varandra om man inte kunde vara anonym.

Men stäng inte ute studenter från forumet för man lär sig otroligt mycket av att bara läsa det ni skriver, sedan går det väl att låsa vissa trådar från att låta oss studenter skriva i dem men läsa nä de borde vi i alla fall få göra, för hur ska man annars bli bättre om man itne får ta del av kunskap?

Skriv svar