Vadå ledarskap?

Här diskuteras ledarskap

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 21/4 2005 8:08

Men hur har det funkat hos er andra då? Ni som säger att det blivit dåligt?
Berätta!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/7 2005 21:00

Håller helt klart med om att det finns både för och nackdelar. Har varit med om både och.
Personligen tycker jag att man ska ta chef utifrån men kanske sektionsledare/gruppchefer från egna leden men på begränsad tid.

Att ta en öl med chefen efter arbetstid låter ju fantastiskt men svårt som beskrevs. Vet inte om jag tycker att en chef ska vara kompis oxå. kanske en gammaldags syn hos en ung kille men men..

Fördelen med chefer på höga nivåer, som t.ex. i Uppsala där jag bl.a. jobbat, är att de skiter fullständigt i om du jobbat 1 år eller 25 år i verksamheten. Missköter du dig med dina utbildningar eller körning mm så är det kört för dig medan en närstående chef i samma byggnad mer håller varandra om ryggen så ingen utanför stationen vet vad som händer.

Ambulanssjukvården i Sverige MÅSTE öppnas upp för allmänheten och för övrig sjukvård. Styrkor OCH svagheter måste blottas. Först då kanvi bli bättre..

Tack för ordet..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/11 2005 10:44

frågvis skrev:Håller helt klart med om att det finns både för och nackdelar. Har varit med om både och.
Personligen tycker jag att man ska ta chef utifrån men kanske sektionsledare/gruppchefer från egna leden men på begränsad tid.

Att ta en öl med chefen efter arbetstid låter ju fantastiskt men svårt som beskrevs. Vet inte om jag tycker att en chef ska vara kompis oxå. kanske en gammaldags syn hos en ung kille men men..

Fördelen med chefer på höga nivåer, som t.ex. i Uppsala där jag bl.a. jobbat, är att de skiter fullständigt i om du jobbat 1 år eller 25 år i verksamheten. Missköter du dig med dina utbildningar eller körning mm så är det kört för dig medan en närstående chef i samma byggnad mer håller varandra om ryggen så ingen utanför stationen vet vad som händer.

Ambulanssjukvården i Sverige MÅSTE öppnas upp för allmänheten och för övrig sjukvård. Styrkor OCH svagheter måste blottas. Först då kanvi bli bättre..

Tack för ordet..
Ett mycket bra inlägg! Att Ambulanssjukvården i Sverige måste öppnas upp är helt klart en nödvändighet för dess trovärdighet. Jag tror personligen att ett sätt för att nå ökand delaktighet är att privatisera verksamheten. Att också noga följa upp verksamheten. Det du beskriver är träffsäkert och jag är säker på att vi är många som känner igen oss.
Blood Will Tell

Anonymous

ledarskap

Inlägg av Anonymous » 19/1 2006 20:27

ambulanssjukvården är en katastrof vad gäller ledarskap. ledningen består av en massa avdankade ambulansuskor som slickat röv i åratal och fått en chefsposition för lång och trogen tjänst. detta gäller i vart fall i stockholm och framförallt inom aisab. cheferna är så inkompetenta så att personal säger upp sig på löpande band

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/1 2006 22:21

En paralyserande faktor är även besparingstider. Då kan man lika gärna skippa cheferna som ändå är bakbundna av besparingsskäl hela tiden.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/1 2006 15:04

Klart ledarskapat är en katastrof. Och anledningen finns redan här. Man har tagit de som inte klarat av att jobba och satt på ett kontor. Där kan den personen bromsa utvecklingen så mycket det går och se till att hans gamla kompisar sedan 25 år i jobbet kan gå och trycka tillbaka varje ny idé som kan tänkas komma. Oftast har dessa också fått något, som de anser, mycket tungt vägande uppdrag tex fordonsansvarig, eller förrådsansvarig eller något annat uppdrag som inom organisationen anses väldigt svårt. Glöm inte heller förarutbilningsansvarig, som oftast som enda merit har ett taxi-eller trafikkort sedan 60-talet och därmed anses vara väldigt lämplig att lära andra utryckningskörning.
Nej väck med dem allihopa och ta fram chefer som fattat att vi ska jobba för patientens bästa såväl medicinskt som tekniskt.

Skriv svar